• سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400072013986
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک

فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک

ایسنا/اصفهان یک کارگردان انیمیشن معتقد است که ساخت فیلم‌های جدی حاصل بی‌توجهی به نیازها و انتظارات کودکان و خردسالان است و ضعف اساسی انیمیشن ایران نیز به نادیده گرفتن اهمیت جنبه‌های اغراق‌آمیز و فانتزی برمی‌گردد.

مسعود قدسیه، کارگردان انیمیشن «کیمیاگر» به ایسنا می‌گوید: این پویانمایی تلفیقی فانتزی از داستان‌ کیمیاگر و افسانه‌های پریان والت دیزنی است.

او داستان «کیمیاگر» را این‌گونه‌ شرح ‌می‌دهد: ملکه‌ای در قلعه‌ای اسیر است، جنگجویان آن مُلک برای نجات او راهی می‌شوند، اما موفق نمی‌شوند، در این بین یک چوپان تصمیم به نجات او می‌گیرد و ماجراهایی را از سر می‌گذراند.

قدسیه با اشاره به اینکه تولید این انیمیشن از زمان شکل‌گیری ایده و نوشتن فیلم‌نامه تا به ثمر نشستن یک سال زمان برده است، تصریح می‌کند: جذابیت شخصیت «کیمیاگر» در کتاب «پائولو کوئیلیو» و همذات پنداری با آن از یک‌سو و نوستالژی ملکه‌های والت دیزنی به‌عنوان نماد کارتونی کلاسیک از سوی دیگر، زمینه‌ساز ایجاد نگاهی طنز و فانتزی به هر دوی این قصه‌ها در ذهن من شد؛ اثری که کوشیده‌ام هم برای کودکان جذاب باشد و هم بزرگ‌سالان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این کارگردان یادآور می‌شود که در چند سال اخیر، با بی‌توجهی نسبت به کودکان و خردسالان، ساخت بیشتر فیلم‌ها قالب جدی به خود گرفته و انتظارات و نیازهای این گروه سنی برآورده نشده است.

او ادامه می‌دهد: برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به این گروه سنی اجازه ورود به فضا و محیط جشنواره را می‌دهد تا بتوانند از فیلم‌های متناسب و باکیفیت بهره ببرند. نحوه برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در اصفهان نیز زبانزد بوده و عملکرد حرفه‌ای باعث شده‌ شأن و جایگاه شهر اصفهان و جشنواره حفظ شود.

قدسیه، با بیان اینکه تماشای فیلم خوب می‌تواند تأثیرگذار و مشوق باشد، اظهار می‌کند: کودکان و خردسالان که آینده‌سازان کشورند با حضور در جشنواره  از حسن دیدن فیلم خوب، باکیفیت و فاخر، برقراری ارتباط نزدیک با عوامل فیلم‌ها بهره‌مند می‌شوند و نیز هم‌جواری سینماها با اماکن تاریخی و بستر زاینده‌رود امکان درک تاریخ، فرهنگ و هنر و خاطره سازی در ذهن آنان را فراهم می‌کند.

نظر این کارگردان درباره وضعیت انیمیشن‌سازی در ایران و اصفهان چنین است: انیمیشین ایران با وجود مشکلات در  فیلم‌نامه و داستان، در سال‌های اخیر ازنظر تکنیکی پیشرفت چشمگیری داشته اما نقطه‌ضعف اساسی آن بی توجهی به جنبه‌های اغراق‌آمیز و فانتزی این محصولات بوده است. با این‌حال گروه‌های تولید انیمیشن فعال در اصفهان در قالب برنامه‌های تلویزیونی تولیدات جذاب و مخاطب پسندی تولید کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha