• پنجشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400072215476
  • خبرنگار : 50105

/روز جهانی بینایی/

چشمانت را دوست بدار

چشمانت را دوست بدار

ایسنا/خراسان رضوی کاهش یا فقدان‌بینایی می‌تواند تاثیرات عمده و طولانی‌مدت بر تمام جنبه‌های زندگی ازجمله فعالیت‌های شخصی روزانه، تعامل با جامعه، فرصت‌های شغلی، مدرسه و توانایی دسترسی به خدمات عمومی داشته باشد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سلامت چشم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای جهانیان مهم است.

تقریبا همه افراد روی کره‌ زمین در طول‌ عمر خود با مشکل سلامت چشم مواجه می‌شوند اما بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به خدمات مراقبت از چشم دسترسی ندارند. دومین پنجشنبه ماه اکتبر به‌عنوان روز جهانی بینایی در نظر گرفته می‌شود و هدف از برگزاری مراسم این روز، اهمیت مراقبت از سلامت چشم و کارهایی است که برای دستیابی به خدمات مراقبت از چشم انجام می‌شود را به جهانیان یادآوری کند.

شایان‌ذکر است، ۲.۲ میلیارد نفر (یک چهارم جمعیت‌جهان) اختلال بینایی دارند که تقریبا نیمی از این اختلال‌ها قابل پیشگیری و قابل اجتناب است و البته تعداد افراد نابینا تا سال ۲۰۵۰ بدون تلاش فوری و پایدار به ۱۱۵ میلیون نفر خواهد رسید.

موضوع امسال «چشماتو دوست داشته باش» عنوان شده است. در این روز باید بدانید که برای جلوگیری از کاهش بینایی و محافظت از آن همچنین آگاهی از اختلالات بینایی چه کارهایی باید انجام داد.

سلامت عمومی چشم‌ها

بینایی، بزرگترین هدیه برای هر انسانی است و با این نعمت می‌توانید همه خوبی‌های روی زمین را مشاهده کنید. روز جهانی بینایی توجه افراد را به مشکلات چشم جلب خواهد کرد.

چشمان می‌توانند مطالب بسیاری درباره سلامت عمومی افراد را بیان کنند. کاهش بینایی می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بیماری‌هایی مانند دیابت و تراخم، ضربه به چشم یا شرایطی مانند عیوب انکساری، آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا یا گلوکوم ناشی از افزایش سن ایجاد شود. از دست دادن بینایی به تدریج اتفاق می‌افتد و بسیاری از بیماری‌های چشمی تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد علائم خود را نشان نمی‌دهند اما ۷۵ درصد بینایی از دست رفته در صورت تشخیص و درمان زودهنگام برگشت‌پذیر است.

اولین روز بین‌المللی بینایی در هشت اکتبر ۱۹۹۸ و توسط سازمان SightFirstCampaign of Lions Club (LCIF) جشن گرفته شد. این سازمان برنامه‌های متعددی را در سطح جهان در زمینه بینایی، مراقبت از چشم، خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی و جراحی‌های بازسازی بینایی برگزار کرده است. روز جهانی بینایی به ابتکار مشترک سازمان جهانی بهداشت (WHO) و آژانس بین‌المللی به عنوان پیشگیری از نابینایی (IAPB) تبدیل شد.

کشورهای عضو در هفتاد و چهارمین مجمع جهانی بهداشت، اهدافی را برای مراقبت از چشم تصویب کردند که دو هدف برای رسیدن به سال ۲۰۳۰ انتخاب شد. این اهداف شامل افزایش ۴۰ درصدی پوشش موثر عیوب‌انکساری و دستیابی به ۳۰ درصد افزایش در جراحی آب‌ مروارید موثر است. اهداف انتخاب‌شده نقش مهمی در افزایش مراقبت از چشم در سراسر جهان ایفا همچنین به کشورها در ارائه خدمات با کیفیت کمک می‌کند.

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ و افزایش خستگی چشم

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا وابستگی افراد به ابزارهای الکترونیک بیشتر شده و این موضوع در افزایش موارد خستگی چشم تاثیر داشته است. در اینجا چند روش ساده برای مبارزه با خستگی چشم ارائه شده است. علائم خستگی چشم شامل خستگی، سردرد، تاری دید، خارش و قرمزی چشم و درد چشم است.

به این توصیه‌ها توجه کنید:

فاصله و موقعیت چشم با ابزارهای الکترونیکی را تنظیم کنید؛

حالت بدن خود را تنظیم کنید؛

استراحت‌های مکرر داشته باشید؛

مرتبا پلک بزنید؛

از عینک مناسب استفاده کنید؛

به پزشک مراجعه کنید؛

روز جهانی بینایی به همه یادآوری می‌کند که سلامت چشم چه اندازه مهم است و البته این موضوع بعد از یک سال کار و آموزش از راه دور اهمیت بیشتری یافته است. بسیاری از افراد در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ از معاینه چشم خود اجتناب کردند و در نتیجه شاهد افزایش مشکلات مربوط به سلامت چشم شدند زیرا استفاده از صفحات نمایشی در این مدت افزایش یافت.

حفظ سلامت چشم

چشم‌ها پیچیده‌ترین اندام بعد از مغز هستند و ۹۰ درصد اطلاعات پردازش‌شده توسط مغز از طریق چشم است اما متاسفانه، بسیاری از ما تا زمانی که برخی از مشکلات ظاهر نشوند به مراقبت از چشم توجه نمی‌کنیم. در ذیل چند نکته مهم برای حفظ سلامت چشم‌ها آورده شده است:

رژیم غذایی متعادل (انتخاب غذاهای غنی از ویتامین C و E، لوتئین، روی و اسیدهای چرب امگا ۳) داشته باشید. سبزیجات برگ‌سبز مانند اسفناج، چغندر، کلم پیچ و کاهو استفاده کنید. مصرف ماهی و منابع پروتئینی غیرگوشتی مانند مغزها و تخم‌مرغ، مرکبات نیز مهم است.

به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش روزانه مانند پیاده‌روی، دویدن، یوگا و غیره می‌تواند از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت پیشگیری یا آنها را کنترل کند و همه این مشکلات سلامتی می‌تواند بر عملکرد سلامت چشم تاثیر بگذارند و منجر به بیماری‌های چشمی شوند.

خواب مناسب داشته باشید، خواب کافی شبانه می‌تواند به بهبود چشم‌ها از فشارهای زندگی روزمره کمک کند. خواب مناسب علاوه بر استراحت برای چشم‌ها منبع اشک طبیعی را نیز تامین می‌کند و باعث رطوبت چشم‌ها می‌شود بنابراین، افرادی که روزانه خواب کافی داشته باشند کمتر در معرض خشکی چشم هستند.

از مصرف سیگار خودداری کنید؛ سیگار علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد سلامتی، احتمال آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می‌دهد و به عصب بینایی آسیب می‌رساند.

در زمان استفاده از وسایل الکترونیکی به چشم خود استراحت دهید. در عصر نوآوری‌های دیجیتالی، تقریبا همه افراد زمان قابل‌توجهی را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند. این دستگاه‌ها چشم‌ها را در معرض نور آبی مضر ساطع‌شده از خود قرار می‌دهند بنابراین، مهم است که هر ۲۰ دقیقه یکبار به چشم استراحت دهید.

چشمان خود را کنترل کنید؛ افراد در هر سنی برای محافظت از بینایی خود باید به‌طور مکرر غربالگری چشم را انجام دهند. معاینه چشم نیز در یافتن بیماری‌هایی مانند گلوکوم که علائمی ندارند موثر است.

اختلال بینایی افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته اکثر آنان (۷۳ درصد) بالای ۵۰ سال هستند. بیش از ۹۰ درصد افرادی که کم‌بینا می‌شوند در کشورهای کم‌درآمد و متوسط زندگی می‌کنند. ۵۵ درصد افراد که بینایی خود را از دست می‌دهند زن هستند. تعداد افراد مبتلا به کاهش بینایی تا سال ۲۰۵۰ به دلیل افزایش جمعیت و افزایش سن از ۱.۱ میلیارد نفر به ۱.۷ میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

لازم است بدانید که بینایی ضعیف بدون توجه، منجر به از دست‌رفتن بهره‌وری اقتصادی جهانی ۴۱۱ میلیارد دلار در سال می‌شود و بیش از ۹۰ درصد از مشکلات بینایی قابل پیشگیری است.

منابع

iapb.org

sightsavers.org

indiatoday.in

cbm.org

finance.yahoo.com

firstpost.com

who.int

freepressjournal.in

hindustantimes.com

publichealthupdate.com

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.