• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400072417149
  • خبرنگار : 50187

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

مسجدی که خود را از مسائل مردم و مسائل انقلابی دور نگه دارد، مسجد نبوی نیست

مسجدی که خود را از مسائل مردم و مسائل انقلابی دور نگه دارد، مسجد نبوی نیست

ایسنا/کرمان مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مسجدی که خود را از مسائل مردم و مسائل انقلابی دور نگه دارد و بر سجده کردن و تسبیح شمردن قناعت کند، مسجد نبوی نیست؛ کنیسه و کلیسا است و از دخالت در سرنوشت انسان ها بیگانه است.

حجت الاسلام«علی عارفی» شامگاه ۲۴ مهرماه در مراسم گرامیداشت سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط رژیم ستمشاهی در سال ۵۷ با اشاره به کارکرد مسجد اظهار کرد: از وقتی حضور آدم بر کره زمین قرار گرفت مسجد بود و انسان با مسجد زندگی کرد و همه ائمه فعالیت های خود را در مرکزی به نام مسجد انجام دادند که هم حالت قدسی و هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی دارد.

وی افزود: در مساجد ذکر غیرخدا نباید باشد و این همان توحید اعظم است یعنی مکان نماز لله است و کسی حق تصرف در آن ندارد و زمان نماز هم مال خدا است و تصرف در زمان خدا ممنوع است.

عارفی با اشاره به اینکه از کارکردهای دنیوی مسجد این است مکان حل مشکلات مردم در تاریخ اسلام بوده، تصریح کرد: مسجد النبی به عنوان دومین مسجدی که رسول اکرم در مدینه بنیان نهادند، چند کارکرد داشت از جمله اینکه مرکز حکومت بود، یعنی ولی امر مسلمین در این مسجد استاندار و  فرماندار تعیین می کرد، جلسات هیئت دولت را تشکیل می داد، فرماندهان را به حضور می پذیرفت و محل تعیین سیاست بود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: مسجدی که خود را از مسائل مردم و مسائل انقلابی دور نگه دارد و بر سجده کردن و تسبیح شمردن قناعت کند، مسجد نبوی نیست؛ کنیسه و کلیسا است و از دخالت در سرنوشت انسان ها بیگانه است.

وی کارکرد دیگر مسجد را کارکرد رسانه ای دانست و تصریح کرد: مسجد در زمان خودش بهترین رسانه بود که نیازهای اطلاع رسانی مردم را میسور می کرد لذا مناره های مسجد بر اخبار مهم اذان می گفتند که یعنی خبر مهمی است که رسول خدا آنها را به مسجد می خواند و از این رو یک رسانه قوی و در زمان خودش بهترین رسانه بود.

عارفی با بیان اینکه مسجد همچنین محل تعلیم و دروس فقهی، اخلاقی، سیاسی و حتی صنعتی و محل تدریس امام باقر و امام صادق علیهما السلام بود، گفت: مسجد دانشگاه و مدرسه بود و جای رشد اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی و رسانه ای بود که امروز هم مسجد باید جای مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه ها نه در فضای مجازی بلکه در فضای متاحقیقی باشد.

وی به نقش مسجد در کمک به محرومان هم اشاره و تصریح کرد: نقش مسجد در انقلاب اسلامی نقش عجیب و برای تحلیلگران عالم شوک آور است؛ چراکه مسجد پایگاه انقلاب و محل نظم و انضباط گروه ها و چریک های انقلابی برای مبارزه با طاغوتیان بود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: رضاخان قلدر وقتی نقش مسجد را متوجه می شود به گوهرشاد حمله می کند و در جریان انقلاب مردم کرمان، به مسجد جامع حمله کرد لذا نقطه عطف اضمحلال پهلوی دوم آتش زدن مسجد جامع کرمان است و به این دلیل این حادثه کمتر از قیام مردم تبریز و مشهد و جاهای دیگر نیست و این نماد مقاومت مردم کرمان باید نشان داده شود که از همین مسجد سرداران بزرگی چون حاج قاسم تربیت شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مسجد در تأمین نیروهای دفاعی جبهه و در کمک های پشت جبهه اظهار کرد: امروز هم بیشترین نقش را برای مبارزه با بیماری کرونا، مساجد داشتند هم نقش آرامش دهنده به مردم و هم الگوسازی در رعایت مسائل بهداشتی و روحانیت چنان همراهی کردند که مردم به عنوان تکلیف دینی پذیرفتند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: مسجد همیشه حلال مشکلات مردم بوده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با ۲۴ مهر سالروز واقعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان برنامه های مختلفی از جمله گلباران مزار شهید محمدباقدرت جوپاری از شهدای این حادثه، برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی و مراسم گرامیداشت این واقعه در مسجد جامع کرمان با حضور امام جمعه، استاندار، فرمانده سپاه ثارالله استان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha