• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400081007081
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

تلاش برای تبدیل زندان به آموزشگاه نیکی‌ها

 تلاش برای تبدیل زندان به آموزشگاه نیکی‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره سلامت، اصلاح و تربیت اداره‌کل زندان‌های چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمامی زندانیان استان، تحت آموزش‌های احکام، اخلاق، اصول اعتقادات و قرآن، نهج‌البلاغه و آموزش‌های مهارت‌های اساسی زندگی قرار می‌گیرند، گفت: در حال حاضر، ۹۲ نفر از زندانیان استان ( زن و مرد)، حافظ یک تا پنج جزء قرآن، ۱۴ نفر حافظ پنج تا ۱۵ جزء و دو نفر حافظ ۱۵ جز تا حفظ کل قرآن هستند.

محمد سعید سخاوت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و روانشناختی زندان‌های چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: تنها مسائل فرهنگی در زندان‌ها مدنظر نیست و تمامی زندانیان مورد آزمایش‌های غربالگری سلامت جسمی و روانی باید قرار بگیرند تا اگر فرد دارای آسیب یا اختلال روانی یا رفتاری است، در همان بدو ورود، اقدامات پیشگیرانه برای وی صورت بگیرد.

رئیس اداره سلامت زندان‌های چهارمحال و بختیاری افزود: آموزش‌های صحیح‌خوانی، قرائت، روخوانی، روان‌خوانی،  ترتیل و حفظ قرآن جزء برنامه‌هایی است که تمامی زندانیان موظف به شرکت در این کلاس‌ها هستند، اگر فرد در این دوره‌ها شرکت کند، از امتیازات تشویقی  بهره می‌برد.

سخاوت در خصوص شرایط عفو برای زندانیان، یادآور شد: زندانیانی شامل عفومی‌شوند که ضمن رعایت مقررات داخلی زندان در دوره‌های آموزشی زندان نیز شرکت کنند، حضور فعال در کلاس‌ها داشته باشند و اگر زندانی بتواند در طول دوران حبس قرآن را به‌صورت کامل حفظ کند، هر محکومیت کیفری غیر از مجازات خصوصی داشته باشد، مورد تایید عفو عمومی قرار گرفته و بنا به تشخیص کمیسیون عفو استانی و کشوری، بدون قید آزاد می‌شود.

رئیس اداره سلامت، اصلاح و تربیت اداره‌کل زندان‌های چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۹۲ نفر از زندانیان استان ( زن و مرد)، حافظ یک تا پنج جزء قرآن، ۱۴ نفر حافظ پنج تا ۱۵ جزء و دو نفر حافظ ۱۵ جزء تا حفظ کل قرآن هستند.

 وی در خصوص طرح تفکیک، طبقه‌بندی و  جدا بودن بند زندانیان جرائم عمد و غیر عمد، توضیح داد: تفکیک کامل زندانیان در همه زندان‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد، یک کانون اصلاح و تربیت نیز در استان فعال است که زندانیان با سن کمتر از ۱۸سال، در این محل، نگهداری می‌شوند، محکومان و متهمان جرائم موادمخدر اعم از حمل، نگهداری و قاچاق نیز در اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی استان به‌صورت جداگانه هستند.

سخاوت با اشاره به اینکه بند زندانیان کمتر از ۳۰ سال نیز به‌صورت جداگانه است، یادآور شد: به هیچ عنوان زندانی متهم به قتل، مجرمان آدم‌ربا و سارقان مسلح در کنار زندانیان مهریه قرار نمی‌گیرند و محکومان مالی نیز به‌صورت جدا نگهداری می‌شوند، محکومان و متهمان نیز به‌صورت جدا از یکدیگر قرار می‌گیرند، متهم کسی است که هنوز حکم قطعی برای او صادر نشده و وی در بازداشتگاهی غیر از زندان نگهداری می‌شود، در حالی که حکم محکوم مشخص شده است.

رئیس اداره سلامت، اصلاح و تربیت به نقش آموزش ضمن خدمت در سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: کارمند زندانبان باید دارای یکی از مدارک دانشگاهی علوم تربیتی، علوم اجتماعی، حقوق، روانشناسی یا مددکاری اجتماعی باشد، این افراد موظف به گذراندن دوره‌های ضمن خدمت هستند و فرد زندانبان پیش از زندانبانی باید ۳۰۰ ساعت دوره زندانبانی را قبل از پذیرش مسئولیت بگذراند.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از زندانیان، خانواده‌های زندانیان را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: علاوه بر حمایت‌های روانی، درمانی، اهدای بسته‌های آموزشی، کیف، کفش و تبلت به خانواده زندانیان، به‌صورت ماهانه به‌صورت مبلغ نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

سخاوت افزود: مرکز مراقبت پس از خروج زندانی نیز وجود دارد که در صورت تمایل آن فرد، زندانی می‌تواند تحت خدمات آن مرکز قرار بگیرد، ۶۰ میلیون وام اشتغال‌زایی با بازپرداخت طولانی‌مدت در صورت یادگیری یک حرفه در طول ایام حبس به فرد زندانی تعلق می‌گیرد، لازم به ذکر است که هرچقدر بتوان خانواده زندانی و خود زندانی را پس از آزادی، تقویت کرد، برگشت وی به جرم ضعیف‌تر می‌شود.

رئیس اداره سلامت زندان‌های چهارمحال و بختیاری در پایان با بیان اینکه مجموعه زندان‌های آمادگی همکاری با اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف را دارد، خاطرنشان کرد: از مطبوعات و رسانه های استانی جهت انعکاس تلاش‌ها و فعالیت‌های اداره کل زندان‌های استان دعوت به‌عمل آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha