• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400082015447
  • خبرنگار : 71626

شعری که ۳۰ سال اشتباه خواندیم!

شعری که ۳۰ سال اشتباه خواندیم!

قطار تغییرات کتاب‌های درسی این‌بار در ایستگاه «دماوندیه» ایستاده است؛ تغییر کلمه‌ای که گفته می‌شود ذهن دانش‌آموز را با وقایع صدسال گذشته مملکتش مرتبط می‌سازد موجب شده تا این اقدام «تحریف» و اجحافی در حق شعر و هنر شعری ملک‌الشعرا بهار خوانده شود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که جنجال بر سر تغییرات کتاب‌های درسی تمامی ندارد؛ در حالی پیش‌تر نیز از حذف شعر شاعرانی چون «نیما»، «اخوان» و «سایه»، و حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب و عکس مقبره کوروش گرفته تا تغییر داستان نادر ابراهیمی و «قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی و حذف نام مولانا پای کتاب‌های درسی را به عرصه جنجال کشاندند، که حالا باز هم دست یکی دیگر از تغییرات کتاب درسی رو شده است.

خبرنامه گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی که اساسا به ارائه اخبار درباره آموزش زبان فارسی می‌پردازد، به تازگی مطلبی را در خصوص قصیده «دماوندیه» ملک‌الشعرا بهار مبنی بر «تحریف» این قصیده، با جای‌گذاری واژه «وی» به جای «ری» منتشر کرده که این امر موجب شد تا برای آگاهی از جزئیات بیشتر به سراغ گفت‌وگو با مریم دانشگر، سرپرست گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان برویم. 

او در این‌باره به ایسنا می‌گوید: مطلب منتشرشده در صفحه گروه برگرفته از مقاله‌ کوتاهی‌ است که در تازه‌ترین شماره خبرنامه داشته‌ایم. این مقاله را دو نفر از مدرسان زبان و ادبیات فارسی نوشته بودند و چون مربوط به موضوع کتاب‌های درسی بود، برای ما فرستادند و ما آن را چاپ کردیم.

مریم دانشگر همچنین با بیان این‌که مولفان کتاب‌های درسی در ارائه آثار دقت کافی ندارند، بیان می‌کند: حدود ۳۰ سال است که این قصیده در کتاب‌های درسی به همین شکل آمده؛ یعنی اتفاق جدیدی نیست.

سرپرست گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه درخصوص توضیح مولفان کتاب‌های درسی با اشاره به «تصحیف رخ‌داده در قصیده بهار» توضیح می‌دهد: آن‌ها گفتند که در نسخه‌ای قصیده را به این شکل دیده‌اند اما من تا کنون این نسخه را پیدا نکرده‌ام. شاید هم چنین نسخه‌ای وجود داشته باشد اما ما تا به حال آن را پیدا نکرده‌ایم و باید با دقت بیشتری به دنبال آن گشت. اما آن‌چه مسلم است، این است که اصل کلمه همین «ری» است؛ چرا که ملک‌الشعرا بهار با آن یک بحث سیاسی دوران خود را مطرح می‌کند و این مسئله خیلی مهم و ارزشمند است.

دانشگر می‌افزاید: وقتی این قصیده وارد کتاب درسی شده، علاوه بر این‌که محتوای ادبی آن اهمیت دارد و ارزشمند است، زیبایی خاص و جنبه میهنی نیز دارد. بنابراین کار شاعر از این جهت که یک بحث تاریخی را به این قصیده وارد کرده، ارزشمند است. از این‌رو، این قصیده از وجوه مختلف قابل بررسی است. اما تغییر کلمه «ری» باعث شده تا وجه تاریخی شعر تاریک شود و دیده نشود که در حقیقت شاید بشود گفت این کار اجحافی نسبت به این قصیده ارزشمند است. این قصیده حتما باید به طور کامل در کتاب درسی می‌آمد و معلمان به واقعه تاریخی مربوط به آن اشاره می‌کردند. البته بعضی از معلمانی که با ما در ارتباط هستند، می‌گویند که تغییر این کلمه را در کلاس توضیح می‌دهند. اما این قصیده یا باید به صورت کامل یا حداقل به همراه توضیحی به کتاب درسی می‌آمد.

شعری که ۳۰ سال اشتباه خواندیم!

اسماعیل امینی، شاعر و مدرس دانشگاه پیش‌تر در گفت‌وگویی «دماوندیه» ملک‌الشعرا بهار را نوعی ابراز ناخرسندی دانسته و تأکید کرده است: ناخرسندی و نارضایتی و نفرین در این شعر دیده می‌شود. آن‌جایی که می‌گوید بر ری بنواز ضربتی چند، منظورش تهران است که در گذشته از حاشیه‌های ری محسوب می‌شده است. دماوند را خطاب قرار می‌دهد و نسبت به تهران و وضع معیشتی آن با تندی و ناخرسندی یاد می‌کند و البته تنها هم تهران را مدنظر ندارد و منظورش کل روزگار و اوضاع زمانه است.

برای شفاف‌تر شدن موضوع، بخش‌هایی از مقاله‌ای را که با عنوان «تصحیف واژه‌ای از قصیده دماوندیه دوم ملک‌الشعراء بهار در کتاب فارسی ۳ دوره دوم متوسطه» توسط هادی اکبرزاده (استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان) و محمد تازیکه (دانشجوی کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی) نوشته و در شماره ۸۶، مهر ۱۴۰۰ خبرنامه گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان منتشر شده است، می‌خوانیم: 

«از آغاز پیدایش کتابت و در پی آن استنساخ، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که بشر با آن روبه‌رو شد دسترسی به نسخه‌های اصیل تحریف‌نیافته بود. اما در روزگار کنونی، پیشرفت صنعت چاپ در غربت طی سده‌های گذشته و توسعه فناوری در دهه‌های اخیر موجب آن شده است که حداقل، کسی به خود جرئت تحریف و تصحیف آثار را ندهد؛ چه به‌راحتی و به‌سرعت می‌توان به نسخه‌های اصیل دسترسی پیدا کرد و شخص جاعل را رسوا! 

اما گویا در قرن بیست‌ویکم ما همچنان از این عادت ناپسند خود دست برنداشته و ما در ملأعام دست به تحریف آثار می‌زنیم آن‌هم در کتاب‌های درسی! 

قاطبه نسخه‌پژوهان بر آن‌اند که بیشترین تحریفات و تغییراتی که در فرآیند استنساخ رخ داده از سوی فضلا یا فاضلک‌هایی بوده که به خود اجازه می‌دادند در اثر نویسنده دست برند و آن را مطابق با میل خویش دگرگون سازند. 

یکی از مهم‌ترین پیشران‌های فکری در مجعول‌سازی آثار، وابستگی‌های ایدئولوژیک و عقیدتی است که شخص جاعل را اطمینان می‌بخشد تا آزادانه در اثر - هر نوع آن که باشد - دست برد و آن را به شکلی دگرگون سازد که حتی بسیاری از چشمان مسلح به علم و دانش و تجربه هم از تشخیص و تمییز آن اظهار عجز کنند (ر.ک: شفیعی کدکنی، ۱۳۸۳، ص ۱۱۰-۹۳).

عقیده درست یا غلط، بر حق یا غیر آن، اجازه دگرگون‌سازی واژه یا عبارتی را در یک اثر به ما نمی‌دهد. ما فکر می‌کنیم در دنیای کنونی این مسئله‌ای نیست که نیاز به توضیح داشته باشد و بی‌گمان هر صاحب‌خردی را عقیده بر این است. 

حال با توجه به آن‌چه تا این‌جا گفته شد به بیتی از کتاب فارسی ۳ (پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه) صفحه ۳۴ نگاهی می‌اندازیم. در شعر معروف دماوندیه ملک‌الشعرا بهار آمده است: 

ای مشت زمین بر آسمان شو 

بر وی بنواز ضربتی چند 

هر فرد آشنا با شعر - البته به جز عموم نسل جوان - می‌داند که این «وی» نیست و «ری» است لکن علت‌جویی این تحریف را به خواننده محترم وامی‌گذاریم و به تشریح پیامدهای این تبدیل و دگرگونی می‌پردازیم. 

می‌گویند چرا ایرانیان حافظه تاریخی ندارند. ما فکر نمی‌کنیم با توجه به طریقی که پیش گرفته‌ایم این معضل، امری مستبعد باشد. شما خود را به جای معلمی بگذارید که قصیده غرای دماوندیه را در کلاس می‌خواند و به بیت مذکور می‌رسد، سوای آن‌که بیت از اوج شیوایی به حضیض ابتذال تصویر کشانیده شده چیز دیگری عاید مستمعان نمی‌شود. حال بیایید و این بیت را دوباره بخوانید (بهار، ۱۳۹۱، ص ۲۸۷): 

ای مشت زمین بر آسمان شو 

بر ری بنواز ضربتی چند  

چرا شاعر گفته است: ری! مگر شاعر با ری خصومتی داشته است؟ 

و این خود مهم‌ترین پل ارتباطی است که ذهن دانش‌آموز را با وقایع صدسال گذشته مملکتش مرتبط می‌سازد و البته که شعر در کمال خود باقی می‌ماند. 

در دیوان اشعار ملک‌الشعرا بهار (همان، ص ۲۸۶) یادداشتی از خود شاعر درباب دماوندیه دوم (ای دیو سپید پای در بند/...) ضبط شده است که نقل آن خالی از فایده نیست: 

در سال ۱۳۰۱ شمسی گفته شد، در این سال به تحریک بیگانگان هرج‌ومرج قلمی و اجتماعی و هتاکی‌ها در مطبوعات و آزار وطن‌خواهان و سستی کار دولت مرکزی بروز کرده بود - این قصیده در زیر تاثیر آن معانی در تهران گفته شد و پایتخت هدف شاعر قرار گرفته است. 

شاعر خود فرموده است که هدف، پایتخت است. او در دیوان اشعارش جای‌جای با ری (تهران) سر کین دارد. هجوها و طعن‌های ملک‌الشعرا بهار دراین‌باره فراوان است که با مطالعه دیوان شاعر می‌توان آشکارا دیدگاه او را نسبت به پایتخت دریافت.

...

علاوه‌ بر پیامدهای ناگوار مذکور که پیرامون شناخت عقاید شاعر و قطع پیوند تاریخی دانش‌آموزان با کشورشان بود، با این تحریف، اجحافی نیز در حق شعر و هنر شعری ملک‌الشعرای ایران شده است. ابیات قبل از بیت موردبحث را دوباره بخوانیم (همان، ص ۲۸۷): 

چون گشت زمین ز جور گردون/ سرد و سیه و خموش و آوند، 

بنواخت ز خشم بر فلک مشت/ آن مشت تویی تو ای دماوند 

تو مشت درشت روزگاری/ از گردش قرن‌ها پس‌افکند 

شاعر می‌گوید هنگامی که زمین به علت جور و ستمی که گردون بر او روا داشته به خشم می‌آید، به او - یعنی گردون - مشتی می‌کوبد و آن مشت در واقع کوه دماوند است (حسن تعلیل). بعد می‌گوید: 

ای مشت زمین بر آسمان شو 

بر ری بنواز ضربتی چند 

یعنی ای مشت زمین (ای دماوند)، ای مشتی که پیش از این براثر جور گردون بر آن (گردون) کوبیده شده‌ای، اکنون بر سر ری فرود آی. حال اگر به‌جای واژه ری، وی را بگذاریم محور عمودی خیال قصیده دچار مشکل می‌شود. یک‌بار این مشت به سمت گردون روانه شده است و لزومی ندارد شاعر از دماوند بخواهد دوباره ضربتی چند بر گردون بنوازد. 

...

قصیده معروف دماوندیه از حدود سی سال پیش در کتاب زبان و ادبیات فارسی (عمومی) دوره پیش‌دانشگاهی به بعد با همین ضبط منتشر می‌شده و احتمالا مولفان کتاب فارسی ۳ (دوره متوسطه) بدون توجه به ضبط صحیح آن در دیوان دچار این اشتباه شده‌اند. بر همین اساس، بهتر آن است که مولفان ضبط درست بیت را به شکل زیر در کتاب درسی بیاورند: 

ای مشت زمین بر آسمان شو 

بر ری بنواز ضربتی چند 

منابع:

- بهار، محمدتقی (۱۳۳۰). دیوان اشعار ملک‌الشعرای بهار. تهران: موسسه انتشارات نگاه. چاپ چهارم. ۱۳۹۱. 

- شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۸۳). نقش ایدئولوژیک نسخه‌بدل‌ها. نامه بهارستان. ش (۹و ۱۰) بهار و زمستان. ص ۱۱۰-۹۳. 

- محمدیان، محی‌الدین بهرام و دیگران (۱۴۰۰). فارسی (۳)(پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه). تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.»

شعری که ۳۰ سال اشتباه خواندیم!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۰۵:۰۵

کتابهای درسی چه ابتدایی وچه دبیرستان آنقدر بی محتوا وبی معنا شده که دیگر جای بحث وگفتگو نمی گذارد. تمام آثار و حتی اسامی بزرگان در درسها گم شده یا اصلا نیست چه رسد به تحریف شعر شاعران .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۳:۲۹

دقیقا... موافقم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۷:۱۴

فاطمه.سلام ابجی مهسا بیا اینستا.فاطمه هستم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۴

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۴

باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۰

موافقم درست میگید اینا میخوان مغز ما رو شست و شو بدن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۸

سلام سروران این شعرکااملا درست است این نوع نگرش که وی را ری بخوانیم کاملا غلط است چرا که مرجع ضمیر وی آسمان است نماد کل از جزع است در مصرع اول ومعنی ومفهوم کلی آن اعتراض به وضع کلی است اگر ما وی را ری بخواتیم نماد وگسترش جاری در مملکت است اگر آن را ری بخوانیم نماد را محدود کرده ایم واین کاملا غلط است وبا مقام شامخ علمی ملک الشعرا وقبیله گرایی ومنطقه گرایی تناقض فاحش دارد دکتر محمد رضا کیوانفر سنندج

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۱:۳۸

احسنت مرجع وی همان دماوند است

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۷:۰۸

بله دقیقا وی درست است و بس

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۰:۴۰

احسن ، نظردقیق.توضیح کامل و منطقی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۲:۲۸

وی یا ری این اختلاف امروز نیست که ایسنا بعد از ۳۰ سال ادعای کشفش را دارد در سایت گنجور ۱۰ سال قبل هم بر سر این حرف عده ای نظر دادند.آیا ایسنا که توانایی دسترسی به آرشیو اسناد ملّی رو داره چرا از اسناد و مدارک چاپ شده قدیمی استفاده نمیکنه و پرداخته به دلایل فلسفی که ری بهتر از وی است ، مگه بهتر بودن در یک سند تاریخی ملاکه یا چیزیکه بدست خود شاعر خلق و نوشته شده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۰۹:۴۶

"وی" اشاره به زمین دارد، می گوید ای مشت زمین به هوا برو و با قدرت بر زمین بکوب --- باقی مطالبی که نوشته شده "سودبردن به نفع خویش" از اثری است که صاحب اثر در دسترس نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۰:۰۶

از مسئوولین محترم آموزش و پروش خواسته شود ان مرجع معتبری را که در ان شعر ملک الشعرای بهار را اینگونه آورده ( به جای "ری" وی" نوشته را معرفی کند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۱:۱۲

احسنتتت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۳:۰۰

خیلی جالب ودقیق بود...حظ کردم...بهتم برد...سی سال اشتباه...واویلا....من خودم دیپلم ریاضی هستم..چهل سالمه...یک تجدیدخاطره جالبی شدبرام...خیلی ممنون...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۷:۱۶

و چقدر راحت مطلبی رو که بدون ذکر منبع معتبر که البته کاملا هم غلط است رو باور میکنید...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۳:۴۳

جالب بود ویکی از شعرهای مورد علا قه مان در زمان نوجوانی بود وابیات نخستینش را با صدای بلند در زمان سرخوشی نواجوانانه می خواندیم ولذت می بردیم خداوند سراینده اش شاعر بزرگ ملک اشعرای بهار را قرین رحمت کند . واقعا شعر زیبا وبه یاد ماندنی است ،.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۳:۴۶

دارید حرف رایگان می زنید هیچ کدوم از چیزهایی که گفتید حقیقت نداره و همش حاشیست. کوروش در درس های کتاب تاریخ به نیکی یاد شده و حتی تو درس عربی هم که در مورد ذوالقرنین بود صریحا عکس های کوروش رو گذاشته. هیچ عکس دختری هم حذف نشده. اون بر ری بزن ضربتی چند هم اگه واقعیت داشته باشه با ابیات قبل تناسب نداره . کتاب گاها بعضی چیزا رو تلخیص یا تغییر می دهه. هیچ دلیل سیاسی هم برای تحریف اون واژه وجود نداره چون قبل از انقلاب سروده شده.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۳:۲۸

همین که از کلمه‌ی اشتباه گاها استفاده کرده‌اید، مشخص می‌کند تسلطتان بر ادبیات فارسی را

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۲۰:۱۱

ببینید بالاتر گفتم این تصرف در زمان ... انجام شده و دقیقا با هدف نفرت زدایی از عهد پهلوی انجام گرفته است، کافی است شعر سگ و کودک بهار را در کتاب‌ها ی درسی بگذارند تا وضعیت معیشتی مردم زمان شاه معلوم شود اما اصلاح‌طلبان با هدف تطهیر شاه این سانسور را انجام دادند یه قسمت از شعر سگ و کودک بهار را مینویسم : سگ دویده صبح تا شب از شمال و از جنوب خورده مسکین پاره های سنگ و ضربت های چوب استخوان خشک هم یخ بسته زیر خاکروب آن یتیم بی پدر هم پرسه کرده تا غروب آخر شب این دو مسکین نژند پشت دیواری به یکدیگر رسند ببینید این مستند معیشتی ملت ایران زمان طاغوت بوده اما کتاب‌های درسی اینها را نمینویسند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۲:۳۳

حرف رایگان زدن بهتره ، تا بی ادبی حرف بی ادبی به دیگران میزنه ، التماس ادب حاجی بی ادب

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۰۳:۴۴

من خودم دبیر ادبیات فارسی هستم‌الان تمام‌مشکلات ما رو ری و وی هستاصلا بگید هی یا بگید ای یا نی بیخیال بابا ملت مردن از گشنگی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۳:۵۱

ژان ژاک روسو؛ مردم آن چیزی می شوند که حاکمیت می خواهد بحث تغییر محتوای کتب درسی دقیقا این جمله روسو را به ذهن متبادر می نمایند و در آتیه با این طرز تفکر همه از ایران مهاجرت میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۴:۲۹

شعر گستره ایجازها و کنایه هاست.با همان محور عمودی ضمیر وی به نظر صحیح است حال از کدام نسخه تغییر استناد میکنید . نمیدانم. بنده خودستایی نباشد دکتر ای ادبیات هستم و سالهاست این را تدریس میکنم و حاضرم ثابت کنم ضمیر وی معقولتر به نظر می‌رسد. شرط امانت داری وظیفه هر نسخه پژوه و پژوهشگر است. در پناه هستی.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۴:۳۵

با سلام ولی به نظر این بنده حقیر کلمه وی که به اسمان برمیگرده درست تر است چون مقابله با جبر گرایی و سرنوشت هر ملتی به دست ان ملت تغییر میکند میشود از شعر دریافت ری معنی دو سه بیت گسسته میشود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۸:۲۸

درست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۴:۵۶

لعنت به هر کسی که میخواد تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران رو از بین ببره ،با کوروش کبیر و حضرت مولانا دیگه چی کار دارید 😒🇮🇷

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۰۵:۵۸

داداش باید همه یه دکترا داشته باشیم از زبان فارسی تا لغات اصیل فارسی زنده بمونن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۰۲

سلام. حالا این زبان فارسی بدرد چی میخوره واقعا

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۲۲:۲۷

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۱۱

گاهی شاید اخرین.....حرف...؟.نفرین ...باشد به کسانی که دنیارا برات جهنم کردند باطرح این سوال به کدامین کناه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۱۶

وقت همگی به خیر . منظور شعر بی شک کوبیدن مشت بر آن است که قبلا نامش آورده شده . و با کلمه وی اشاره شده است . ایشان به سادگی میگوید : دماوند فوران کن و با مواد حاصل از آتشفشان خویش ، بر آسمان بکوب . زیرا آسمان به عنوان نماینده گردون ، زمین را گردانده .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۱۷

الکیه🤯

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۷:۱۰

تا جایی که من یادمه مسوولان مملکت تلاششون حفظ زبان فارسیه، مگه چند سال پیش نبود از مرجع شدن زبان فارسی در دنیا سخن می گفتن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۲۲

در نابود کردن ادبیات پارسی زبان موفق نخواهید بود کسی نمی تواند زمینی را که برایش راه می‌رود را نفی کند هر چه دارین از ایران زمین و ادبیات ناب پارسی است

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۹:۱۱

همه را از بیخ عرب کردن از بس درکتابا عربی یاد میدن. فارسی وانگلیسی که بدرد ما میخوره نزدیکه حذف بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۵:۲۲

به نظرم خیلی ساده لوحانه هست که این تغییرات درکتب درسی که خیلی ظریف دارند فرهنگ راتغییرمیدهند ازروی بی دقتی وسهل انگاری بدانیم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۶:۱۶

کلا حذف کنین این درسو کتابشم اضافیه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۶:۲۲

بله واقعا من این شعر را خیلی دوست دارم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۶:۲۶

عالی،عالی،چطور اصل ومفهوم شعر رو با تحریف وسانسور بی مورد از بین بردن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۶:۵۹

چرا چرت میگی برادر. ای مشت زمین بر آسمان شو بر ری بنواز ضربتی چند میگه ای مشت زمین بر آسمان شو. مگه ری تو آسمون بود همون وی صحیحه. منابع:

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۰۱

سلام یادش بخیر.سوم دبیرستان بود.سه روز کشید تا حفظش کنم.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۷:۴۷

واقعاً شرآوره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۸:۰۲

درود خدا بر شما🌹

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۸:۲۱

واقعا که ..... 🤔😲😲😲😲

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۸:۳۰

خام توسر همچین مسؤلان بی سوادی!! ایران رابه باد دادند!! آبرویمان رابردند!!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۸:۴۶

😂😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۹:۴۰

😐🙏التماس تفکر

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۱۹:۵۱

زمان من که نبود دهه هشتادی ام سوء تفاهم نشود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۰:۰۹

به نام حق ،حق هم ظاهرادربیشتر اوقات مظلوم است ، ولی عموما امیدوارند که حق به حقدار خواهد رسید و حق پیروز است . حقیر سرا پا تقصیر دبیر باز نشسته و ارشد ادبیاتم و بر وی بنواز ضربتی چند را درست امی دانم و مرجع ضمیر (وی) اسمان در مصرع اول همین بیت است و جایگزین کردن ری موجب وهن شعر و قصیده بهار که خشمگینانه انرا سروده است خواهد شد . احتمال می رود با توجه به حاکمیت جو دینی و حزب الهی ، مشت بر اسمان زدن را کفر تلقی کرده و شاعر را ضد انقلاب محسوب داشته . در خانه اگر کس است ، حرفی بس است . وسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۰:۱۴

والا من 22 سال پیش این درس رو خوندم اون موقع هم وی نوشته بودند نه ری

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۰:۳۹

ری کاملا درست است چونکه چند وقتی اسم ری از دماوند بیشتر ورد زبان شده بود ودراینجا حس حسادت وبرتری دماوند را میتوان دید

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۴:۴۷

ری درسته

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۰:۴۱

منم شاعرم ولی اولین بارم بود این شعر رو خوندم و مطمئنم صحیح خوندم😅

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۱:۱۵

اینان میخوان ایران و فرهنگشو نابود کنن..ببینی بقیه کشورها چکار میکنن.ما چکار

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۱:۲۳

دشمنی با ایران و فرهنگ خودی تا کجا

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۱:۲۶

صهیونیست واستعمار سعی میکنند هویت ملی و غیرت تاریخی ملتها را پاک کنند ایران روزی می‌رسد که نه آثار باستانی و نه هویت ملی وکلاا شناسنامه نداشته باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۱:۳۷

بی خود مغلته نکنید .همان وی درست است .از ری تا دماوند بیش از 200کیلومتر فاصله است .ضمنا در بیت قبل به آسمان نظر دارد .وقتی میگوید بر آسمان .یعنی آنقدر بلند باش و بلند شو تا کشتن به آسمان برسد .بی سوادی است که بگوئیم وی غلط وری صحیح است .حال میخواهید استاد زبان باشید .یا شاگرد کلاس .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۱:۴۵

من که دستی در شعر ندارم خوب میفهمم که ری نیست بلکه وی است

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۲:۱۲

ایران فارسی جمهوری ایران

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۲:۱۲

این تغییرات همش زد تمدن ایران بود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۲:۳۱

عزیز من برای کلمه وی برای معنی آن به لغتنامه نسخ قدیمی تر مانند اسدی طوسی یا برهان قاطع اگر مراجعه کنیم برای ما مبرهن میشود وی نه وی است وی است ایشان نه ما.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۲:۳۶

واقعا متاسفم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۰ ۲۳:۲۶

خب خداروشکر اینم حل شذ من شبا خواب نمیرفتم از بس تو فکرش بودم😐

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۲:۲۱

خدایا خدایا، کفر نگویم؟ عمرم را کوتاه کن تا نباشم و نبینم قومی که عهد تو را میشکنند؟ هم چون بنی اسرائیل وای بر ما

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۲:۳۵

ری درست هست نمیدونم تغییر دهنده دلیلش چه هست و چرا کلمه ی وی بجای ری بکار برده هست شاید از سر بیسوادی باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۳:۳۱

سلام عزیزم آموزش و پرورش ما از ریشه خراب است باید مثل ژاپن بکوبیم و از نو بسازیم تا نسل آینده صادق وباعشق ومهمترانسانیت را به دیگر ببخشند بدون منت و همه آزاد وبا امید وشاد باشند یاحق

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۴:۰۵

وقت بخیر با مضمون شعر کش مکش نکنید .واقعا در خود چنین دانشی را میبینید.؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۴:۲۸

سلام،خداحفظ کنه کسانی که هنوز هستند وآثار ادبی مان رااینگونه موشکافی میکنند دست همه شما درد نکنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۵:۴۱

خیلی جالبه بعد از 30سال متوجه شدن که وی نبوده بلکه ری بود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۹:۰۷

بگذارید که قصیده غرای دماوندیه را در کلاس می‌خواند سرای است یا غرای

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۹:۲۷

سلام من واقعا متاسفم برا اینجور آدما که با این تغییرات مثلا میخوان چیکار کنن بلایی که میخوان به ذهن دانش آموزان بیارن ان شاءالله خدا بر سر خودشون نازل کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۹:۴۳

با توجه به مفهوم طولی (چون گشت زمین ز جور گردون) شعر، واژه وی درست تر می نمایدو عام‌تر است و شاعر مجبور نیست ری بگوید مجاز به کار برد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۰۹:۵۴

فرهنگستان زبان. ادب عربی بابا جمع کنید دیگه پارسی رو به لعنت کشیدید از حذف مولانا تا کوروش کبیر و ... جمع کنید دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۰:۰۹

متاسفانه دست بردن به ادبیات کهن و صحنه های قهرمانان مملکت را از کتب درسی حذف کردن مثل حرکت طالبان به افغان

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۱:۲۹

سلام هیچ کس بیشتر از خودمان به ایران ضربه نزده است! مخصوصا ستون پنجمیها که واقعا خوب کار می کنند! من در عجب ام با این همه برنامه ریزی دقیق و نفوذ در همه دستگاه های کشور ، چرا مملکت ما ورشکسته نمیشه و هنوز اسمی ازش باقی متنده است !

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۱:۴۲

کوروش بازیو اسراییلی ها در زمان پهلوی شروع کردن و بعضی مردم جاهل کورکورانه تعصب بیجا به خرج میدهند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۱:۴۵

سلام اصلا کل نظام آموزش و پرورش دچار بی محتوایی بی منظمی است نتیجه پیرمرد نشاندن به جای آدم جوان همین است

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۲:۵۶

این افکار جزم اندیش حتی به شعر حافظ هم دست یازیده؛ اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد منو ساقی به هم سازیم و بنیادش بر اندازیم . نمیدانم چه دشمنی با ساقی داشته که اونو به یاران تغییر داده است!!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۳:۲۸

کتاب های فارسی فقط سال ۱۰تا ۱۲ادبیات درست حسابی هست بقیه کتاب ها که هیچ محتوایی مداره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۳:۵۴

همش دروغ

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۱۹:۲۸

درود بر شما این شعر درست است و نویسنده ی این متن، به خطا رفته است. مگر ری در آسمان است که دماوند به آسمان برود و به صورت او بکوبد؟ این باور ایرانیان باستان است که تاکنون هم هنوز این بور زنده است؛ باور به دخالت داشتن آسمان و ستارگان در زندگی آدمیان. شاعر از سرنوشتی که آسمان برای ایرانیان دوره ی او آفریده است نگران و گله مند است و از دماوند می خواهد انتقام این کار را از آسمان و روزگار بگیرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۱:۰۹

تهران 🤣😂🤣😂🤣😂

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۸:۳۸

اونم رو هوا یه حرف بیجایی زده . حتما حقوقشو آموزش پرورش واریز نکرده بوده میخواسته خودشو خالی کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۱ ۲۲:۳۲

من یه روزی معلم تاریخم رو دیدم بهم گفت تاریخی که بهتون یاد دادم همش دروغ محض بود باور کنید از اون موقع تا حالا حالم بد شد نسبت به همچین مسائلی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۰:۳۴

راستش ......

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۱:۳۱

ممنون واقعا از اطلاعات درست و بجاتون من الان دقیقا چندین شبانه روزه که دارم به این فک میکنم وی بوده یا ری ؟؟؟ کلا یکی از دغدغه های بزرگ و مهم زندگیم شده بود😐😐😐

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۲:۰۲

من هم به این فکر میکنم که چرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان قیمت گوشت رو اعلام نکرده،🤔🤔🤔

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۲:۳۴

بیشتر کتاب بخوانیم تابیشتر متوجه بشیم به کودکانمان کتاب خواندن را بیاموزیم حالا چه غلط چه درست این کتاب است که ما را ب عرش میبرد کتاب است که میتوان تا هفت اسمان رفت وی تا ری فاصلش از ر تا و هستش نه بیشتر نه کمتر مهم محتوای پرفهمش هستش که ما چگونه برداشت کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۵:۵۸

درود، آقایان سر یکی آشتی کنند که اگر نکنند فرداروز جی هم افزون شود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۶:۲۲

سلام وی درست است نه ری دو سه بیت قبلی رو که بخونید متوجه میشید که نزاع میان آسمان و زمین است. گردون و فلک و آسمان به یک معنا هستند. بله مفهوم می تواند شکوه از وضع و روزگار باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۷:۴۹

چطوری تمدن ما را نابود می کنند به کجا داریم میریم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۰۸:۳۹

سلام من علی استم میخاهم که چند نوکته درباری زبان بیان کونم زبان فرمول رمزی فرهنگی است درزبان معنی است که بیان میشود معنی آدد فرهنگی زبانی است خوب میتونه فرهنگ به هرشکله باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۰۰

متاسفانه من به عنوان دبیر تاریخ و جغرافیا این بی مهری در کتاب ها را بیشتر می بینم مثل جایگزینی دریای خزر به جای کاسپین از تاریخ هم که ....

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۰:۰۴

من متن خبر و نظرات رو مطالعه کردم . یک امر بسیار ساده و کلیدی این است که، در دیوان رسمی خود جناب بهار چی نوشته است؟ جناب بهار نوشته اند وی یا ری؟ حال بعد از نتیجه این گزاره می توان اقدام به تحلیل گفتمان کرد! پدیده وکیل تسخیری و وکیل خود خوانده یک اپیدمی شایع در گفتمان زبان فارسی است و این ویروس مثل بیماری کرونا اصلا استاد دانشگاه و سیکل و ابتدایی حالیش نیست بنده خدا!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۱:۰۶

حوصلم نمیذاره بخونمش🤣🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۱:۴۱

شعر یار مهربان کلاس دوم بیت هرمشکلی که داری مشکل گشای آنم چه مشکلی داشت که حذف شده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۴:۰۸

با سلام و خدا قوت وی درست هست نه ری اینو راحت میشه از ابیات قبلش متوجه شد که گفتن ری کاملا اشتباه هس پس دنبال اختلاف اندازی نباشین خبر کم داشتین که خبر غیر صحیح انتشار میدین

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۵:۰۹

بنظر من، وی یعنی مسولین بی کفایت، ظالمان زمان، وگرنه که زمین چه گناهی داره؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۹

باسلام.البته باید تحقیق بیشتری بشه وبرفرض که ری درست باشه دراین مقام صلاح نیست آوردنش چون داخل کتاب درسیه واشاره به یک شهر مخصوصا بااین لحن تند جنبه جالبی نداره داخل دیوان وحتی خونده شدن در محافل با کتاب درسی به این وسعت فرق میکنه وبه نظرم اگر هم اشتباه بوده وجایگزینی انجام شده یک اقدام رندانه بوده البته راه دیگه اینه که چنین شعری رو داخل کتاب درسی نیارن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۶:۲۸

بی معرفت مبا ش

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۶:۵۲

با سلام به نظر من سخن استاد گرامی جناب آقای کیوان فر صحیح است....

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۶:۵۸

نمیخوام بزرگ شم آخه هنوز تو این کتابا نیستم اونایی که پایین پیام دادن دارن منو میترسونن بیچاره دختر خاله ام اینارو خونده چی کشیده ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۱۹:۳۱

زمان ما دهه شصتیها هم وی بود و هیچ حرفی از ری نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۰:۴۶

سلام دکتر جاوید هستم. این شعر دماوندیه را بهار به جبران شعر شعر جاوید نامه که از حکومت رضا خان تعریف کرده بود در زندان سروده اند.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۱:۳۱

خدا خیرتون بده،معلما که معلمای قدیم نیستن اکثرا کار سومشون معلمیه یه حاضری میزنن خلاص،ری و وی و گی براشون فرقی نداره دیگه.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۲:۰۰

حد اقل به یه مدرک معنبر برای هر فرضیه نیازه که متاسفانه تو این مقاله من چیزی بجز نظر شخصی ندیدم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۲:۵۷

سلام شما را چکار دماوند است برو شیرباش نه روباه لنگ

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۳:۲۳

تازه هفته پیش دبیر این درسو بهمون داد :|

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۳:۳۸

به نظر من مشت منظور کوه دماوند است که میگوید زمین بر روی اسمان برو واین مشت یعنی کوه دماوند را بکوب تو سر فلک یعنی اسمان. بنابر این، وی اشاره به اسمان دارد پس وی صحیح می باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۰:۰۰

به نظر بنده همان 《وی》صحیح می باشد.دکتر حیدری ایلام

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۷:۰۴

مرگ مولف چه ها که نمیکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۹:۱۲

وی درست است چون در غیر اینصورت اقلیمی ( دماوند) را با اقلیمی دیگر ( ری) در گیر کردن است و این با روحیه ی مردی چون بهار سازگاری ندارد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۹:۴۳

اصلا ری باوی چه فرقی از نظر حال مردم دارد آقا شما از امروز وی را ری بنویسید همان وی بخوانید .در سر نوشت مردم هیچ تفاوتی نمی کند بر فرض اگر آقای بهار خصومتی با اهالی ری داشته چکار می‌شود کرد بهار تا بحال هفت کفن پوسانده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۰:۳۰

آمدن دوتا "ر"پشت سر هم از زیبایی شعر کم میکنه "بر وی"بسیار زیباتر از" برری "هست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۱:۱۴

۲ ساعت آسمون ریسمون بافتین که بگین بجای وی ری درست هسذ در حالی که اگر ری باشه شعر گنگ میشه چون حرفی از ری نبوده اون وسط، شعر سعدی و حافظ و مولوی بخونید ببینید چقدر مواردی هست که با کلمات مختلف بیان شده حالا سر این وی و ری که ساخته ذهن متوحش یکی دو نفر هست بزرگنمایی می کنین!!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۳:۱۱

۰😆😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤خوب که چی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۴:۲۹

سرگرم کردن امتی که هیچ سرگرمی و دغدغه ای ندارد و تولید اخبار و حاشیه های بسیار مهم برای ایجاد هیجان و خارج کردن مردم از زندگی یکنواخت و بی هیجان، از برکات اینگونه خبرهاست و از تولید کنندگان این حواشی بسیار سپاسگزاریم.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۴:۵۹

به نظر من ری باید درست باشد ،چون دماوند آتشفشانی خواهد کرد وری وتهران وهمه نزدیکیهای دماوند در آتش آن خواهد سوخت ویا آسیب خواهند دید این شعر بنوعی از آینده را نیز خبر داده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۶:۵۲

این که چیزی نیست چندسال پیش آقای حدادعادل فرمودن دیوان اصلی حافظ پیدا شده وبزودی منتشر می‌شود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۷:۲۱

فردا دبیر فارسیمون میخواد همین از ما بپرسه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۱۹:۰۴

بر وی بنواز درسته . کتابهای درسی بسیار مبهم ونامفهوم شده من که معلم اابتدایی بازنشسته هستم به سختی میفهمم. وای به حال بچه ها. عکس کوروش بزرگ شاه جهان،که داناترین وعادل ترین شاه وافتخار ایرانیان است چرا برداشتن؟؟؟؟!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۲۱:۲۰

من که نفهمیدم چن شعرو یادم رفته:-/

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۰:۰۲

ما مسلمان هستیم .اریایی هستیم وباید کتابهایمان عربی باشد کاملا صحیح هست که عکس کورش پاک شود و عکس دیگری بر کتابهایمان کپی شود کورش یک شاه بود ما جمهوری هستیم نه شاهنشاهی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۰:۳۵

دیوانه این اینارو می خونین

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۰:۴۸

شما بادتون نمیاد ما در کتاب درسی فارسی با نجایشنامه خسیس مولیر و شعر پرندگان ویکتور هوگو و ...ان هم در دوره راهنمایی اشنا شدیم و بسیاری از مفاخر ادبی جهان را میشناختیم اکنون ..

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۱:۱۸

همان که اساتید غلط میدانند یعنی وی درست تر است چرا که با مطالعه ابیات قبول و بعد که شاعر گلایه از دور گردون میکند و از جور و ستم چرخ و فلک بستوه آمده از دماوند میخواهد که همچون مشتی سهمگین به بالا رود و ضربه ایی به گردون بزند وی که محقر او است در اینجا کاملا درست و مرجع امیر وی هم دقیقا مشخص است دور گردون یعنی. البته نظر شما هم که مخالف وی است محترم است ولی نظر خود شاعر محترم تر است. با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۱:۳۹

بدترین و مزخرف ترین درس ادبیات فارسی😑

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۲:۱۱

ایران کشوریست که هویت و تاریخش را میتوان در هر نقطه این کشور دید و کسی نمیتواند منکر وجودش شود ، اما وای به روزیکه خودمان بخواهیم فقط به هویت مذهبی بپردازیم و آثار تاریخی را به کناری بگذاریم ، هویتی که اسناد و مدارکش فقط در کتابها موجود باشد چه راحت است مخدوش کردن و جعل و نابود کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۵:۲۷

خداوکیلی توضیح و تفسیر و بهانه ی تغییر از وی به ری چرندیات محضه ، بر وی صحیح بوده و هست ... این شعر هیچ ارتباطی به شهرری ندارد...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۷:۴۱

همین یه قلم راکم داشتیم که ایران ما در مسیر واقعی خود قرار گیرد!!!! در تعجبم که تحریف چه لذتی دارد که رواج پیدا کرده ومیکند آنهم توسط تحصیلکردگان قرن ۲۱

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۸:۲۲

ای داد ی شعر رو این طوری تحریفش کردند دیگه تاریخ جای خود داره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۰:۳۲

با سلام : بنده سوادی در خوری ندارم ولی با همین سواد اندک عرض میکنم وی درست است . اگر قرار بود ری باشد باید قبلا ضمینه سازی میشد مثلا میفرمود ( ای وای که ستم رفته در اوج / در شهری که نفوسش همه در بند ) یا مثلا ( در شهری که ستم گرفته اوجی / نزدیک به قبضه در قهر خداوند ) یا شبیه این مضموم . حال برآسمان شو وفرود بیا بر سر ری ای دماوند . چون ضمینه سازی نشده نمیشود یک مرتبه بدون مقدمه نام شهری ظهور کند. پس قطعأ وی صحیح است .یا حق

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۴:۳۳

بسیار عالی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۴:۴۶

که چی حالا..کلا ما هرچی میخونیم به دردمون نمیخوره ولی بنظرم وی درسته گرچه فرقی نداره وی یا ری هیچ تاثیری تو زندگی ما نداره فتوا ندین 🖑

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۶:۳۵

احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۲۱:۵۷

🤯🤯🤯

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۰۵:۴۹

فقط حذف و اضافه هیچ محتوای مفیدی کتابا ندارن و کارمارو الکی بیشتر سخت میکنن تا آسون

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۱

دیگه تحریف در فرهنگ ما جا گرفته یک عده خودشان را همه چیز بلد می‌نامند چه انتظار از بقیه داشت این گمراهی ادامه دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۰۸:۴۹

از خمینی شهر پاسداران تایید میکنم نگرانیمو در مورد آینده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۰

درسته

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۲۳:۱۵

سلام من که تا خودم ته یه چیز رو در نیارم باور نمیکنم چون برای خودم احترام قائلم پس میرم وتحقیق میکنم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۶ ۰۸:۵۵

واقعا حق مطلب رو تمام و کمال ادا کردی شیر اون شیرزن(مادرت)حلالت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۶ ۱۹:۱۳

اصلا مال چه سالی هست من چهارمی هستم 😂😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۶ ۲۲:۵۶

این از اول" بر ری بنواز " بود که ما خوندیم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۰۶:۵۸

سلام از لحاظ معنای شعر وی درسته چون دماوند وقتی بره به آسمان به آسمان ضربه میزنه نه ری

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۲۰:۰۱

خیلی عالی بود.بعد از عمری تازه متوجه شدم چی به چیه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۸ ۱۰:۲۰

ری به معنی روش آمده نه شهر ری مسعود قراری کرمان