• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400090100649
  • خبرنگار : 50175

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد:

سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی مهم‌ترین دغدغه است

سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی مهم‌ترین دغدغه است

ایسنا/لرستان مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: سلامت دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به‌خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است.

محمد مهرافزون در جلسه‌ای با مدیران مدارس ابتدایی شهری و روستایی آموزش‌وپرورش بروجرد که امروز یکم آذرماه پیرامون کیفیت‌بخشی، آموزش در فضای مجازی و حضوری و بازگشایی مدارس در سالن دبستان حافظی برگزار شد، ضمن تبریک و شادباش هفته بسیج خدمت طنین افکنان صلابت، شجاعت، سمبل‌های پایداری و اسوه‌های سلحشوری، اظهار کرد: نقش و کارکردهای بسیج در عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی، رفاهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، فرهنگی، امدادی و بهداشتی ...منشأ خیروبرکت بوده است و تا زمانی که تفکر بسیجی در کشور حاکم است هراسی نیست چون بسیجیان در مکتب حسینی، خمینی، مهدویت و امثال سردار سلیمانی درس‌خوانده است.

وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی باید کسانی سکان‌دار باشند که تفکر بسیجی داشته باشد و تفکر بسیجی باید نسبت به گذشته بیشتر در جامعه نهادینه شود و بخصوص در دانش آموزان، این نسل آینده‌ساز جامعه جاری و ساری شود.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: در ایام کرونا مدیران و آموزگاران صابر و فاخر در بروجرد هم چون یک بسیجی عاشقانه، خالصانه، مخلصانه و با روحیه جهادی مرد میدان عمل و مقابله با مشکلات شدند و با وجود کرونا و ایجاد مشکلات در نظام آموزشی ولی اجازه ندادند آموزش تعطیل شود، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواست‌های حقیر، نشدن است و به‌درستی این فرمایش رهبر در زمان کرونا در معلمان ما متبلور شد و مانند یک بسیجی پاک دل آیت عشق و ایثار را برسینه خود نهادند.

مهرافزون با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) که می‌فرماید: نگهداری و بهره‌گیری درست از تجربه سبب موفقیت است، اضافه کرد: مدیریت و رهبری از ارکان کلیدی و اساسی هر سازمان و ارگان است و مدیریت آموزشی در بین سایر مدیریت جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و اگر مدیران آموزشی مدارس دارای دانش و مهارت‌های لازم و کافی باشند بدون شک نظام آموزشی از کیفیت‌بخشی، اثربخشی، کارآیی و از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

وی به گذشته‌نگری به‌عنوان یک ویژگی خاص برای مدیران موفق اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در تصمیم گیرهای یک مدیر با درایت استفاده از تجربیات گذشته است، آن‌ها بر این باورند که اگر از تجربه‌های گذشته به‌صورت صحیح و مناسب استفاده شود، میزان موفقیت در تصمیم‌ها افزایش یافته و تصمیمات از ارزش و اعتبار بیش‌تری برخوردار خواهند شد و اصولاً هرقدر که تجربه مدیران بیش‌تر باشد، توانمندی وی در شناخت مسائل مختلف و حل مشکلات بیش‌تر خواهد بود و طبعاً عقیده و نظر او ارزشمندتر و مقبول‌تر خواهد بود.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد بیان کرد: در برابر گذشته‌نگری، آینده‌نگری هم برای مدیران کارآمد لازم است، آینده‌نگری به یک مدیر این توان را می‌دهد که تهدیدها و فرصت‌هایی که در آینده با آن‌ها مواجه می‌شود را پیش‌بینی کند و زمان کافی برای تفکر و تصمیم‌گیری قبل از برخورد با آن‌ها را داشته باشد. همچنین آینده‌نگری سبب می‌شود انسان اهداف بلندمدت همراه با طراحی و استراتژی‌های لازم برای دستیابی به آن اهداف را تدوین کند.

مهرافزون در خصوص انتخاب مدیر فرازی از نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) به مالک گفته را عنوان کرد که: ای مالک برای کارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... مدیرانی را انتخاب کن که دو ویژگی داشته باشند یکی بزرگی و عظمت کار او را ناتوان نسازد و دوم اینکه زیادی کار او را پریشان و رنجور نسازد را بیان کرد و ادامه داد: یک مدیر خوب و موفق دارای ویژگی‌های اشرافیت بر کار، قدرت و جسارت، خلاقیت و قوه ابتکارونوآوری بخصوص در سختی‌ها و تنگناها، جدیت، متانت، شجاعت، انعطاف‌پذیری، بصیرت و آگاهی، قاطعیت وبرش، داشتن فلسفه وجهان بینی روشن و اهداف بزرگ و وقت‌شناسی و نظم و انضباط است.

وی افت تحصیلی دانش آموزان را یکی از آفت‌های تدریس غیرحضوری در زمان کرونا دانست و اظهار کرد: این کوچ اضطراری دانش آموزان از فضای حقیقی مدرسه به فضای مجازی افت تحصیلی را برای نظام آموزشی ما به ارمغان آورد، افت تحصیلی تنها شامل تجدیدی و مردودی دانش آموزان نیست بلکه وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، افت تحصیلی روی داده است که شیوع ویروس کرونا این مفهوم و آسیب را در عرصه تعلیم و تربیت مجازی در جامعه پررنگ‌تر کرد و مدیران باجسارت برای جلوگیری از افت تحصیلی برنامه‌های عملیاتی و مدونی با کمک وهم فکری معلمان و انجمن اولیا و مربیان برنامه‌ریزی کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد تصریح کرد: نظارت‌ و کنترل‌ از جمله‌ وظایف‌ مهم‌ مدیران‌ آموزشی‌ است‌ که‌ میزان‌ پیشرفت‌ در جهت هدف‌ها را اندازه‌گیری‌ می‌کند و سبب‌ تشخیص‌ به‌موقع‌ انحرافات‌ و انجام‌ اقدامات‌ اصلاحی ‌یا تغییرات‌ در حوزه تحت مدیریت خود می‌شود، مدیران باید جلسه‌های‌ تبادل‌نظر و ارائه‌ بازخورد به‌ معلمان‌ در زمینه‌ ‌عملکردشان‌ در طول‌ سال‌ تحصیلی‌ جهت‌ اصلاح‌ عملکردهای آن‌ها داشته باشند و از کار معلمان ارزشیابی درست و واقع‌بینانه‌ای داشته باشند و معلمانی را که صادقانه تلاش می‌کنند را شناسایی و مورد تشویق قرار دهند.

مهرافزون در خصوص سیاست آموزش‌وپرورش در بازگشایی مدارس به‌صورت تدریجی و اقتضائی در اول آذرماه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سلامت دانش آموزان و همکاران فرهنگی برای خانواده‌ها و به‌خصوص خود ما نیز مهم‌ترین دغدغه است به همین دلیل مدیران موظف به رعایت دستورالعمل ابلاغی از سطح ملی معروف به طرح صفر شش هستند و کمیته سلامت در مدارس تشکیل شود و انجام واکسیناسیون همکاران پیگیری و چک‌لیست‌های بهداشتی در سامانه نظارت دقیق تکمیل و بارگذاری شود.

وی اضافه کرد: در روزهای بازگشایی مدارس، فقط برخی از درس‌ها برای دانش‌آموزان به‌طور حضوری برگزار می‌شوند البته امکانات و شرایط برگزاری کلاس حضوری در مدارس مختلف متفاوت است. هر مدرسه به‌تناسب امکانات و جمعیت و شرایط خود می‌تواند نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری یا مجازی در شورای مدرسه تنظیم کند و مدیران موظفند برنامه کاری خود را دقیقاً به والدین اطلاع‌رسانی کنند.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد ضمن تائید اینکه مشورت و روابط انسانی موفق در محیط کار و تفویض اختیار برای یک مدیر از ویژگی‌های مثبت است، بیان کرد: در قرآن کریم آمده ما قوم موسی را به ۱۲ تیره تقسیم کردیم و هر تیره‌ای را برای خود امتی بود و رهبری داشت و یک مدیر موفق خوب می‌داند به‌تنهایی نمی‌تواند تمام وظایفی را که به او منسوب شده انجام دهد.

مهرافزون ادامه داد: تفویض اختیار از سوی مدیر برای دست‌یابی به اهداف مؤثر است. تفویض اختیار یعنی تقسیم مجدد اختیار به کارکنان حوزه مدیریت یک مدیر است و از طرفی توانایی برقراری ارتباط در محیط کار، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که هر مدیری باید به‌خوبی به آن مسلط باشد.

وی عنوان کرد: سبک مدیر در برقراری ارتباط مؤثر با کارکنان، همکاران و مقامات بالاتر نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در عملکرد و موفقیت وی دارد و مدیری موفق است که از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش انگیزش در بین کارکنان خود استفاده کند و با خلاقیت و نوآوری، افزایش نقش کارکنان در اتخاذ تصمیمات خرد و کلان مدرسه، زیبایی و ایجاد تنوع محل کار، استفاده از نظام پاداش مناسب و ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش بهترین بهره‌وری را ببرد.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد کنترل در فضای مجازی و استفاده از پیام رسانه‌ای داخلی را از کارهای مهم مدیران درزمینه تدریس در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: مدیران اطلس‌های آموزشی مدرسه خود را بروز رسانی کنند و در نحوه بارگذاری فیلم‌های تدریس همکاران نظارت داشته باشند که حتماً تدریس خود همکار بارگذاری شود، هرگونه مورد و مشکل در مدارس را کتباً به اداره آموزش‌وپرورش گزارش دهند.

مهرافزون با تأکید به اینکه تعلل هیچ مدیری را در پاسخ‌گویی به بخشنامه‌ها پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: مدیران با دقت و به‌وقت به تمامی بخشنامه‌های اجرایی سازمان پاسخ‌گو باشند و در انجام اموری که نیازمند کسب اجازه از اداره وجود دارد کوتاهی نکنند و سلسله‌مراتب اداری رعایت شود و مدیران تمامی تصمیمات اتخاذی مدرسه را تحت نظر شورای مدرسه اتخاذ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.