• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400090201595
  • خبرنگار : 50477

انتخاب فرماندار و نظریه‌های توسعه گنبدکاووس

انتخاب فرماندار و نظریه‌های توسعه گنبدکاووس

ایسنا/گلستان این روزها یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریتی استان گلستان انتخاب فرماندار ویژه گنبدکاووس به‌عنوان نقطه کانونی توسعه استان است، انتخابی که از چندین منظر می‌توان به آن نگریست و تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کرد.

شهرستان بزرگ و تاریخی گنبدکاووس به‌عنوان یکی از دو شهرستان مهم و کلیدی استان گلستان سالهاست در تمامی معادلات استانی و فرا استانی به ایفای نقش پرداخته و در بسیاری از مؤلفه‌ها توانسته با به فعلیت رساندن ظرفیت‌های خود جایگاه نخست کشور را نیز برای خود به تثبیت برساند.

سخن از ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس قطعاً به درازا خواهد کشید زیرا پتانسیل‌های سرشار ورزشی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی، درمانی و حتی دانشگاهی آن‌قدر حجیم و گسترده است که برای بیان و احصای آن باید ساعت‌ها قلم بر کاغذ کشید و دفتری نوشت بس بزرگ و حجیم.

رتبه نخست گنبدکاووس در تولید استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی یعنی گندم، جاذبه‌های سرشار تاریخی و میراث فرهنگی و مذهبی، حضور قهرمانان به نام ورزشی و شناخته شدن به‌عنوان قطب سوارکاری و والیبال کشور، وجود گمرک و منطقه آزاد تجاری و همچنین شهرک صنعتی فعال، حضور اقوام و مذاهب مختلف و ایجاد یک اقلیم فرهنگی مسالمت‌آمیز در عین تنوع، امنیت سرشار اجتماعی، بیمارستان‌های مجهز و معتبر در سطح شرق استان، تعداد ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و ... همه و همه تنها بخشی از ظرفیت‌های بی‌شمار این شهرستان حدوداً ۴۰۰ هزار نفری است.

از این رو انتخاب فرماندار این شهرستان که فرماندار ویژه و معاون استاندار نیز هست به‌عنوان سکاندار حرکت کشتی این شهرستان در دریای متلاطم حوادث و فراز و نشیب‌های متعدد مدیریتی یکی از چالش برانگیزترین رخدادهای این روزهای استان گلستان و مدیران ارشد آن است.

بی‌شک همه مدیران، مسئولان، نخبگان و مردم استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس هدفی جز توسعه و پیشرفت و رفع مشکلات را در سر نمی‌پرورانند اما آنچه این روزها محل مناقشه است نظریه‌های توسعه و مسیر رسیدن به آن است که به تبع آن انتخاب فرماندار به‌عنوان یکی از ارکان مهم اجرایی طرح‌های توسعه مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تصمیم در این فرآیند به شمار می‌رود.

در این مسیر سه نظریه و نگاه وجود دارد که هر کدام از نظریات طرفداران و مخالفان خود را نیز داشته و بر اساس استدلال‌های علمی و غیرعلمی موردحمایت و نقد قرار می‌گیرد که به‌صورت خلاصه به این نظریات اشاره می‌شود:

۱- گروه نخست معتقدند با توجه به سیاست‌های دولت برای گشایش اقتصادی و ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس برای جبران کاستی‌های اقتصادی و به‌ویژه موضوع ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون آنچه برای شهرستان مفید فایده خواهد بود انتخاب فرمانداری اقتصاددان و اقتصاد فهم است تا بتواند با فعال کردن ظرفیت‌ها و بسترهای فعالیت اقتصادی و بهره‌مندی از فرصت منطقه آزاد اینچه‌برون توسعه مدنظر را در شهرستان گنبدکاووس ایجاد کرده و این شهرستان را یک گام به سمت پیشرفت و توسعه پایدار جلوتر ببرد.

۲- گروه دوم با استفاده از داده‌های سیاسی و اجتماعی و اثربخشی بیش از حد آن در بر مسائل اقتصادی در شهرستان گنبدکاووس، معتقدند با توجه به شرایط بومی شهرستان گنبدکاووس و حضور ده‌ها قوم و دو مذهب شیعه و سنی در شهرستان و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در شهرستان آنچه می‌تواند به توسعه منجر شود شناخت درست فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و به خدمت گرفتن آن در مسیر توسعه اقتصادی است.

از سویی دیگر این نگاه ناظر بر این نظریه است که با توجه به فرآیند زمان‌بر فعال شدن منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، چالش‌های مهم نقشه جغرافیایی محدوده این منطقه و همچنین فقدان زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب برای بهره‌مندی از این منطقه آزاد عملاً در این چهارساله دولت نمی‌تواند از این موضوع در راستای جهش اقتصادی و توسعه‌ای شهرستان گنبدکاووس بهره‌مند شود و با توجه به‌ضرورت اقدام فوری برای بهبود معیشت مردم انتظار برای به ثمر نشستن عواید منطقه آزاد تجاری مفید فایده نخواهد بود.

لذا طرفداران این نظریه خواهان انتصاب فرمانداری با تجربه در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی هستند تا بتوانند زیرساخت‌های لازم برای توسعه را با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌شمار موجود فرهنگی و اجتماعی فراهم ساخته و به سمت پیشرفت گام بردارد.

۳- اما گروهی نیز با رد یک‌جانبه‌گرایی در مسئله انتصاب نماینده عالی دولت در شهرستان گنبدکاووس توجه توأمان به هر دو موضوع را مهم برشمرده و معتقدند فردی می‌تواند از عهده مدیریت و فرماندهی میدانی توسعه در گنبدکاووس برآید که در عین حال که به فضای اقتصادی منطقه و علم اقتصاد مسلط بوده، بتواند ضمن مدیریت درست مسائل حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از ظرفیت‌های این حوزه برای توسعه به بهترین نحو استفاده کند. لذا به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان این فضا را از فضای اقتصادی آن هم در استان گلستان و به‌ویژه شهرستان گنبدکاووس جدا کرد.

این گروه معتقدند فردی می‌تواند در این شهرستان به‌عنوان سکاندار حرکت به سمت پیشرفت موفق عمل کند که شناخت دقیقی از ظرافت‌ها و حساسیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گنبدکاووس داشته باشد و در قامت فرماندار ویژه یکی از کلیدی‌ترین شهرهای شمال کشور توان ارائه طرح و تدبیر امور در حوزه‌های مختلف را در خود پرورانده باشد.

اما به نظر می‌رسد فارغ از مصادیق و تعصبات، آنچه می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین اولویت در شهرستان گنبدکاووس موردتوجه قرار بگیرد همدلی، همراهی و حمایت همه گروه‌ها، نخبگان، فرهیختگان و بدنه مردم از سیاست‌های توسعه‌نگر و جبران عقب‌ماندگی‌های مفرط تاریخی این شهرستان در حوزه اقتصاد، گردشگری و... و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های متعدد آن است که بدون تردید به‌عنوان گام دوم اما شاید مهم‌تر از گام نخست که انتخاب فرماندار است خودنمایی کرده و اثربخش خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.