• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400090302039
  • خبرنگار : 50112

برای اشتغال پذیری دانشجویان چه باید کرد؟

برای اشتغال پذیری دانشجویان چه باید کرد؟

ایسنا/اصفهان در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه اصفهان انجام شد، رابطه شایستگی‌های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس نتایج آن می‌توان از شایستگی‌های مسیر شغلی به عنوان سازه‌ای اثربخش در جهت ارتقاء اشتغال پذیری دانشجویان استفاده کرد.

در پژوهشی که توسط فاطمه مرادمند- کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشکده علوم تربیتی و روانشانسی دانشگاه اصفهان و پریسا نیلفروشان- دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان انجام شد، رابطه ابعاد شایستگی‌های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.

مرادمند با بیان اینکه اشتغال پذیری داشتن مجموعه ای از مهارت ها، دانش، درک و قابلیت‌های شخصی است که باعث می شود فرد به انتخاب مشاغل امن تمایل پیدا کند و در آن راضی و موفق عمل کند، به ایسنا گفت: مولفه های هوش هیجانی، مهارت های کلی، تجربه و کار و زندگی، یادگیری در رشد مسیر شغلی و میزان مهارت و خرد و دانش موضوعی، کلید اشتغال پذیر شدن هستند و به وسیله دو مولفه تامل ورزی و ارزیابی به عزت نفس، خودکارآمدی و اعتماد به نفس منجر می شود که اشتغال پذیری را در پی دارد.

وی با بیان اینکه در دنیای متزلزل کنونی علاوه بر بالابردن اشتغال پذیری، ضروری است که افراد به توسعه مهارت های خود پرداخته و شایستگی های مسیر شغلی خویش را نیز افزایش دهند، تصریح کرد: شایستگی‌های مسیر شغلی دانش، مهارت و توانایی های ضروری برای پیشرفت شغلی است که توسط افراد ارتقا می یابد.

به گفته این دانش آموخته دانشگاه اصفهان، شایستگی های مسیر شغلی به سه دسته تاملی، ارتباطی و رفتاری تقسیم می شود که با توجه به نقش مهم شغل در زندگی انسان و ماهیت بی ثبات مشاغل و سازمان های امروزی، اشتغال پذیری و شایستگی های مسیر شغلی از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است.

وی افزود: این موضوع به ویژه در قشر جوان و به طور خاص دانشجویان که منبع عظیم نیروی کار حال و آینده یک جامعه را تشکیل می دهند بیشتر ضرورت می یابد.

مرادمند در توضیح این پژوهش گفت: در این پژوهش رابطه ابعاد شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بود و جامعه پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تشکیل دادند که با روش نمونه گیری طبقه ای ۲۳۱ نفر انتخاب و بررسی شدند.

این پژوهشگر تاکید کرد: ۷۷ درصد جامعه آماری پژوهش را زنان و ۲۳ درصد مردان تشکیل دادند.

مرادمند در توضیح نتایج پژوهش گفت: نتایج نشان می دهد رابطه شایستگی های تاملی و ارتباطی مثبت و معنی دار است، شایستگی های رفتاری معنی دار نیست و این نتایج حاکی از این است که به طور کلی می توان شایستگی های مسیر شغلی را به عنوان سازه ای اثربخش برشمرد و در جهت ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان می توان از آن بهره برد.

پژوهش «رابطه ابعاد شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان» در دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال، آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه اصفهان ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.