• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400090906543
  • خبرنگار : 50175

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان:

بروجرد از قطب‌های مهم صنعتی و کشاورزی لرستان است

بروجرد از قطب‌های مهم صنعتی و کشاورزی لرستان است

ایسنا/لرستان مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: شهرستان دومین شهرستان مهم لرستان و از قطب‌های مهم صنعتی و کشاورزی استان است.

جواد گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی این شهر (همجواری با استان‌های همدان و مرکزی) در تبادل محصولات تولیدی بسیار حائز اهمیت بوده و در زمینه کشاورزی و باغ‌داری و دامداری از قطب‌های مهم تولید استان تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به حل مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان می‌تواند منجر به افزایش تولید و شکوفایی بیش از بیش آن در عرصه‌های یاد شده شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: مشکلات بغرنج بانکی و همسو نبودن سیاست‌های بخش تولید کشاورزی با منافع و برنامه‌های بانک‌ها که موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید شده است.

گودرزی اضافه کرد: عدم حمایت جدی از بخش‌های مکمل کشاورزی (زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی) من‌جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری کشاورزی در تخصیص تسهیلات مناسب بلند مدت و کم بهره و بروکراسی و موانع زائد اداری به‌قسمی که سرمایه‌گذاری در این بخش را از حالت سود دهی به رکود کشانده و ضمن از دست دادن بازار با ایجاد دلسردی موجبات ناامیدی و تضعیف فعالیت به ویژه زنجیره تولید و فرآوری محصول باغات سیب بروجرد و افزایش ظرفیت سردخانه همچنین خرید تضمینی محصولات تولیدی  می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد ادامه داد: افزایش سهم بودجه بخش کشاورزی از محل منابع بانکی به ویژه از سرفصل‌های اشتغال‌ و توسعه پایداری روستایی و مناطق کمتر بر خوردار (افزایش از سهم ۱۵ درصدی فعلی) می‌تواند منجر به افزایش تولید و شکوفایی شود.

گودرزی اظهار کرد: تامین و تهیه ماشین آلات و ادوات بخش کشاورزی به صورت فروش آزاد و مستقیم به بهره‌بردار (بدون واسطه) به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون و بالا رفتن راندمان تولید نیز می‌تواند منجر به افزایش تولید و شکوفایی شود.

وی تصریح کرد: همچنین حمایت از تولیدات بخش کشاورزی و تقویت امنیت غذایی از طرق بیمه‌گری محصولات کشاورزی، پرداخت یارانه هدفمند غیرمستقیم و تقویت بخش خصوصی کارآمد جهت واگذاری وظایف دولتی وفق اصل ۴۴ قانون اساسی منجر به افزایش تولید و شکوفایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: طراحی و به‌کارگیری یک سامانه جامع و هوشمند در بخش کشاورزی و حذف سامانه‌های موازی در راستای عملیاتی و میدانی شدن وظایف کارشناسان و پرهیز از تمرکزهای اداری و ستادی از دیگر موارد است.

گودرزی اضافه کرد: از دیگر موارد می‌توان به  بازنگری در صدور مجوزهای صادره طرح‌های تولیدی (ازحیث توجیه اقتصادی و انطباق با شرایط حال قابلیت اجرایی پروژه از لحاظ مدیریتی آن) اشاره کرد.

وی بیان کرد: پیشنهاد انتزاع اداره امور اراضی از مدیریت جهاد کشاورزی و تبدیل به اداره مستقل در سطح شهرستان و با مجاز و تخریب اراضی کشاورزی و همچنین کم بود تجهیزات در زمینه اجرای وظایف، قوانین و آرای قضایی مرتبط با تخلفات این بخش از دیگر موارد است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد ادامه داد: کم بود و هزینه بالای تهیه نهادهای کشاورزی و نهادهای دامی که موجب تضعیف بخش، نارضایتی و کاهش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و دامی شهرستان می‌شود.

گودرزی اظهار کرد: عدم تخصیص منابع بانکی مناسب (کم بهره و مدت دار) در جهت احیا منابع آبی، کانال‌های آب‌بر و قنوات و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی(سوخت فسیلی) و علاوه بر آن بروز پدیده خشکسالی به صورت معضلی مضاعف و همچنین عدم شفافیت در وظایف امور آب وزارت نیرو(از جمله نبود برنامه مدون توزیع عادلانه و کارشناسی آب و عدم همراهی با کشاورزان و جهاد کشاورزی در این خصوص) که موجب تضییع حقوق بهره‌برداران کاهش تولید و استیصال بر انجام وظایف سازمانی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات سازمانی، افزود:  فرسودگی ساختمان اصلی مدیریت و خودروهای آن که در عملکرد سازمانی تاثیر دارد، کمبود شدید نیروهای اداری خدماتی نظیر سرایه‌دار، راننده و نگهبان حفاظت فیزیکی در مدیریت و کمبود شدید اعتبارات جاری در خصوص پرداخت هزینه قبوض و سوخت خودرو و تعمیر و نگهداری ساختمان و تجهیزات اداری (تعمیرات سرمایش و گرمایش و خودروها و رایانه‌ها و اثاثه اداری) از جمله مشکلات هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha