• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400090906585
  • خبرنگار : 50403

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر:

رهاشدگی مدیریت شهری، دلیل بسیاری از مشکلات فعلی تبریز است

رهاشدگی مدیریت شهری، دلیل بسیاری از مشکلات فعلی تبریز است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر گفت: بسیاری از مشکلات فعلی تبریز به رهاشدگی مدیریت شهری در طول یک‌سال گذشته به وجود آمده است و گویا تبریز مدیری نداشت.

روح اله رشیدی در نشست خبری در خصوص رد یا تایید بحث مشاوره اعضای شورا در انتصاب مدیران شهرداری توسط شهردار اظهار کرد: حد و قائده ای برای این مشورت وجود ندارد، در حالیکه رای اعضای شورا در انتخاب شهردار ۷ به ۶ بود و تفاوت در نگاه وجود داشت، اگر این اختلاف سلیقه را در بحث انتصاب مدیران شهرداری از بین کل کارکنان این مجموعه تعمیم دهیم، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟!

وی ادامه داد: متاسفانه سیستم شهرداری در ادوار مختلف طوری بوده است که اکنون افراد خوب هم کمتر دیده می‌شود و گویا در بعضی رده‌ مدیران در ادوار مختلف، همه‌ی افراد مشکل دارند مگر اینکه خلافش ثابت شود و فاصله نگاه افراد از اعلی علیین تا اسفل السافلین است.

وی با بیان اینکه شهردار باید مدیران خود را در چارچوب قانون انتخاب کند، افزود: ریشه‌ی بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته در شهرداری رخ داده است، به دخالت اعضای شورای شهر در امر انتصابات بر می‌گردد و به همین دلیل  شعار ما در ایام انتخابات این بود که که شهرداری نظارت گریز شده است و باید مین‌گذاری‌های موجود را پاک کنیم.

رشیدی همچنین گفت: طبیعی است که وقتی مدیران توسط اعضای شورا انتخاب شود، شهردار نیز از پاسخگویی شانه خالی می‌کند و اعضای شورا نیز فیتیله‌ی مطالبه گری را پایین می‌آورند!

تاثیرگذاری در تصمیمات شورا مهمتر از فعالیت زیاد در فضای مجازی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخلاف گذشته که همواره نسبت به مدیریت شهری انتقاد داشت، اکنون مواضع کمتری را اتخاذ می‌کند، گفت: طبیعی است که چون من قبلا مسئولیتی نداشتم، وقتم آزادتر بود و مواضعم را در فضای مجازی و رسانه‌ای منعکس می‌کردم اما اکنون به‌عنوان عضوی از شورا، دادن رأی موافق یا مخالف نسبت به موضوعات مختلف، یکی از راه‌های اعلام مواضعم است؛ فایده ای ندارد در تصمیمات شورای شهر که همانا مربوط به مشکلات شهری است، کوچکترین تاثیری نداشته باشم اما در فضای مجازی فعال باشم.

شرکت‌های واسط تامین نیرو، اصلی ترین دلیل مشکلات تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در خصوص بحث تبدیل وضعیت کارکنان تاکید کرد: عمده‌ترین علت به وجود آمدن این مشکلات، وجود شرکت‌های واسط تامین نیرو است در حالیکه این شرکت‌ها با هدف افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها به وجود آمده بودند، اما در عمل شاهد هستیم که هیچ کدام از این دو هدف محقق نشده است و افراد با سابقه بیست و چند ساله همچنان به‌خاطر نگرانی بابت نبود امنیت شغلی تمرکز خود را از دست می‌دهند و به نظر من بعد از دیدن آفت برون سپاری در مواردی مانند هفت تپه و ماشین‌سازی، بهترین راه برای حل این مشکل، عقد قرارداد مستقیم با شهرداری و حذف شرکت‌های واسط تامین نیرو است.

اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۱

وی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری نیز گفت: هدف از پیشنهاد عدم آغاز پروژه‌ی جدید از سوی کمیسیون برنامه و بودجه جمع کردن توان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود؛ ولی از سوی دیگر ما در خصوص بحث حاشیه نشینی، از شهردار کار وعمل می‌خواهیم که بدون تعریف پروژه‌ی جدید محال است کاری در حاشیه‌نشینی انجام شود.

وی در تشریح اولویت‌های خود برای بودجه سال آینده خاطرنشان کرد: تعریف نقشه‌ی فرهنگی-اجتماعی تبریز با نیت هدفمند کردن سیاست‌گذاری‌ها، جمع‌آوری آمار دقیق از ابنیه‌های فرهنگی ورزشی، مرمت و در اختیار مردم قراردادن این ابنیه‌ها، پایش ساخت و ساز غیر مجاز از طریق استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید، مشخص کردن سیاست آبی شهرداری با توجه به اینکه سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای فضای سبز مصرف می‌شود و شفافیت مالی و مولدسازی املاک و دارایی از جمله اولویت‌های مهم من برای بودجه سال ۱۴۰۱ است.

واگذاری همزمان سه پروژه‌ به پیمانکاری که هیچ سابقه اجرایی در تبریز ندارد

رشیدی در خصوص زمان تکمیل پروژه‌های فعلی از جمله تقاطع غیر هم‌سطح ارتش و شهید فروزنده و سایر پروژه‌های در حال انجام نیز گفت: بعد از تزریق مجدد اعتبار برای پروژه‌ی تقاطع غیر هم‌سطح ارتش در دوره‌ی سرپرستی، وعده‌ی افتتاح این پروژه در ۱۵ اسفند سالجاری داده شد اما بعد از بازدیدی که کردیم و با توجه به مشکلاتی که در زیرساخت‌ها(آب، برق و گاز) مشاهده شد، متاسفانه باید بگوییم این مشکلات به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق توسط ادارات مرتبط در خصوص محل اتصالات و ... به وجود آمده است و بعید می‌دانم این پروژه در اسفند ماه سالجاری تکمیل شود.

وی تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم آقای شهردار به‌صورت نمایشی این پروژه را افتتاح کند و البته خود آقای شهردار نیز این روحیه را ندارد که پروژه‌ها را به‌صورت نمایشی افتتاح کند و مردم وقتی این پروژه را تکمیل شده می‌دانند که با خودروهای شخصی از روی پل عبور کنند؛اما پروژه شهید فروزنده به دلیل موانع کمی که دارد، نسبت به ارتش روند خوبی دارد و زمان افتتاح این پروژه را فروردین ماه سال آینده اعلام کرده اند.

وی، ناتوانی شرکت جهاد نصر ارتش پیمانکار این پروژه‌ها را مشکل اصلی تاخیر به وجود آمده در تکمیل این پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: موضوع اصلی این است که چرا شهرداری سه پروژه را به صورت همزمان به پیمانکاری که تاکنون حتی یک پروژه‌ی اجرایی هم در تبریز نداشته و توانایی‌اش مورد ارزیابی قرار نگرفته، واگذار کرده است؟ 

وانت بار ها به یک موضوع باندی تبدیل شده است 

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در رابطه با ساماندهی وانت‌بارها نیز گفت: بحث وانت‌بار ها علاوه بر حوزه‌ی خدمات شهری، به نوعی به دلیل ایجاد بار ترافیکی، با کمیسیون ترافیک نیز در ارتباط است.

وی اضافه کرد: واقعا جای تعجب دارد وانت‌بارهای بدون پلاک، بدون موتور و بدون درب، ۲۴ ساعته در معابر، میادین و چهارراه‌ها ساکن مانده و میوه فروشی می‌کنند، اما راهنمایی و رانندگی هیچ مقابله ای با آنها نمی‌کند در حالیکه اگر پلاک سایر خودروها کوچکترین مخدوشی داشته باشد، از سوی راهنمایی و رانندگی تذکر داده و برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: این موضوع یک جنبه‌ی ارتزاق دارد که افراد می‌توانند از طریق ثبت نام در سازمان حمل بار شهرداری با داشتن مجوز و در مکان تعیین شده، به کار خود ادامه دهند اما جنبه‌ی دیگر این موضوع باندی شدن این پدیده است به‌طوریکه بعضی افراد هستند که نزدیک ۵۰ دستگاه وانت‌بار دارند و اکثر افرادی که در کنار این وانت‌بارها کار می‌کنند، مزد بگیر هستند و افراد اصلی کسانی هستند که این موضوع را سازمان دهی و جای خود را محکم کرده اند.

رشیدی تاکید کرد: علت اصلی به وجود آمدن این پدیده، رهاشدگی شهر در طول یک سال گذشته است که گویا شهر در طول یک سال گذشته مدیری نداشت؛ البته اندکی هم به دلیل دوره‌ی گذار بعد از انتخابات شکل گرفت؛ همانطور که در دوره انتقال شورای پنجم به ششم حدود ۲۵۰۰ قطعه در منطقه‌ی ۷ حصار کشی شد!

ایجاد سازمان ورزش از طریق تصویب در شورا و تایید فرمانداری ممکن نبود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث ایجاد سازمان ورزش و باشگاه شهرداری خاطرنشان کرد: من در کودکی و در کوچه پس کوچه ‌های تبریز با توپ پلاستیکی و کفش رزین، فوتبال و در زمین‌های خاکی آخر یوسف آباد رزمی کار کرده ام و واقعا نمی‌دانم بعضی ها با چه معیاری می‌گویند رشیدی مخالف ورزش است.

وی ادامه داد: من به عزیزان همکار در شورای شهر نیز عرض کردم که ایجاد سازمان جدید از طریق تصویب در شورا و تایید فرمانداری ممکن نیست بلکه شهرداری باید نامه‌ی درخواست ایجاد سازمان جدید را به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور ارسال و به دلیل ناکارآمدی بخشی از معاونت سازمان فعلی، ایجاد سازمان جدید ورزش را درخواست کند که در نهایت بعد از تصویب در سازمان شهرداری‌ها، وزارت کشور به شورای شهر ابلاغ می‌کند که ایجاد سازمان جدید را تصویب کند و بعد از طی این‌ روند، مباحثی مانند عدالت ورزشی، ورزش همگانی و ورزش محلات مطرح می‌شود.

این عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: سوال اصلی این است که آیا علت اصلی وضعیت فعلی ابنیه‌های ورزشی نبود سازمان ورزش است؟ چرا کسی اقدامات انجام شده در طول چهار سال اخیر توسط سازمان هنری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز را مطالبه نمی‌کند؟ آیا مشکل صرفا با ایجاد سازمان جدید و تعیین رییس جدید حل خواهد شد؟ در حالیکه مشکل اصلی رهاشدن شهر در طول این مدت است.

وی در پایان گفت: مشکل اصلی مدیریت نمایشی شهر است و ما افراد معلوم الحالی نیستیم والبته هیچ انتظاری هم از فرمانداری وجود نداشت که این مصوبه را تایید کند چرا که آنها قوانین موجود را با مصوبات شورا تطبیق می‌دهند و در صورت مغایر بودن، مصوبه را رد می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.