• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400091007867

آخرین راهکار جایگزین اولین اقدامات در کنترل حوادث ترافیکی فارس

آخرین راهکار جایگزین اولین اقدامات در کنترل حوادث ترافیکی فارس

ایسنا/فارس شاید شما هم مخاطب پیامک‌های اعمال قانون به واسطه تخلفات رانندگی را دریافت کرده باشد، پیامک‌هایی که برخی از آنها موجب بُهت و تعجب شده و علاوه بر خشم ناشی از تحمیل هزینه جریمه در شرایط نابسامان اقتصادی کنونی، لبخند تلخی روی لبتان نشانده و حتی دستاویزی برای یک فُکاهی می‌شود.

اجرایی شدن طرح‌های نظارت هوشمند بر ترافیک، یکی از بهترین راهکارها برای کنترل و کاهش تخلفات و در نتیجه رسیدن به ترافیکی امن و در نهایت، کاهش موارد وقوع حوادث جاده‌ای و در پی آن کاهش موارد فوت یا مصدومیت و معلولیت‌های ناشی از این حوادث و البته خسارات و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، به عنوان اهداف اصلی و نقاط ایده‌آل در یک جامعه است.

اما این سئوال همواره وجود داشته که آیا علت تامه و اصلی حوادث، تخلفات رانندگی است؟ یا عواملی نظیر جاده‌های استاندارد، علائم هشدار دهنده ترافیکی، آموزش و فرهنگسازی در زمان دریافت گواهینامه و استمرار این آموزش‌ها در مقاطع زمانی مختلف، راهکارهای انگیزشی تشویقی و پیشگیرانه و خودروهای استاندارد، چه سهمی در بروز حوادث و در پی آن، تحمیل خسارت‌های جانی و مالی، دارد؟

صاحب‌نظران اعتقاد دارند که برای اجرای طرح‌های نظارتی با هدف کنترل و کاهش تخلفات در ترافیک‌های خودرویی درون و برونشهری، ابتدا باید زیرساخت‌های مناسب، استاندارد و کاملی را ایجاد کرد و به شکل مستمر نسبت به رفع ایرادات و اشکالات آن اهتمام داشت، پس از آن موضوع آموزش و فرهنگسازی را به شکلی جدی و با استفاده از راهکارهای مختلف، دنبال کرد و در نهایت، به دنبال شناسایی متخلفان و اعمال قوانین سختگیرانه و حتی بسیار سختگیرانه بر تخلفات داشت.

اما در ایران و البته فارس و شیراز، چرخه معکوس شده است؛ در حالیکه بسیاری از محورهای ارتباطی فارس، خصوصا کلانشهر شیراز، هنوز حداقل‌های ترافیکی را ندارد و هماهنگی و همکاری مناسب و معقولی بین دستگاه‌های مرتبط اعم از راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پلیس راهور و شهرداری و ... وجود ندارد و کمربندی‌های شیراز به قتلگاه تبدیل شده است، شورای ترافیک تصمیم می‌گیرد مشکل را از انتهای خط، چاره‌سازی کند، یعنی کنترل سرعت!!! و اعمال قانون، آنهم بدون اطلاع رسانی.

طی دو ماه اخیر، اکثر رانندگانی که مسیر ترددشان از کمربندی‌های مختلف شیراز بوده و عموما سرعتشان را براساس استانداردهای اعلامی و اعداد ثبت شده روی تابلوهای پر از تناقض کنار جاده، تنظیم کرده‌اند، پیامکی مبنی بر تخلف ۳۰ کیلومتر از حداکثر مجاز را دریافت کرده‌اند، پیامکی که به آنان اعلام می‌کند که در این دوران سخت اقتصادی، که اکثر مردم تحت برای تامین معیشت روزانه هم با تنگنا مواجه‌اند، باید پول زوری را بابت تصمیمی خلق‌الساعه که از قبل اطلاع‌رسانی و اعلام عمومی هم نشده است، پرداخت کنید.!!!

بعد از گذشته هفته‌ها و تجربه دریافت پیامک‌های اعمال قانون توسط بسیاری از شهروندان، امروز چهارشنبه ۱۰ آذر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خبری که توسط روابط عمومی آن مجموعه به رسانه‌ها ارسال شده، از نصب دوربین‌های ثبت تخلف در محورهای کمربندی شیراز خبر داده و به آنان توضیح داده که علت دریافت آن پیامک‌ها چه بوده است!!

علیرضا سیاهپور در این خبر، اعلام کرده که در حال حاضر تعداد ۱۵۳ سامانه دارای کد پلیس در محورهای مواصلاتی استان فعال است و وسایل نقلیه خاطی را جریمه می‌کند و ۴۷ سامانه جدید نیز آماده بهره برداری شده و تا پایان سال، مجموع دوربین‌های ذکر شده به 200 دستگاه می‌رسد.

او بدون ارائه توضیح پیرامون اینکه آیا در مسیرهایی که دوربین جدید نصب و قوانین و حدود و ثغورهای قانونی تغییر داده شده، اطلاع رسانی حداقل با تابلو، انجام شده است یا خیر؟ یادآور شده است که این سامانه‌ها قابلیت تشخیص انواع تخلفات از جمله سرعت لحظه‌ای غیرمجاز در محل نصب سامانه، سرعت غیرمجاز متوسط در طول مسیرها و بین دو سامانه، تخلف عدم تردد از بین خطوط و عدم رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی را دارند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای فارس با تأکید بر اجرای ثبت سرعت متوسط از ابتدای آبان ماه امسال در جاده‌های استان، خاطرنشان کرده است که رانندگان باید توجه داشته باشند که رعایت سرعت مطمئنه در محل نصب دوربین‌ها کافی نیست و در تمام طول مسیر، میانگین سرعت بین دو سامانه نیز محاسبه و یکی از تخلفات حادثه ساز در ترددهای جاده‌ای تخطی از سرعت مطمئنه است که نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف عاملی بسیار مهم در کاهش این تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، اگرچه این اقدام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در راستای عمل به مصوبه شورای ترافیک استان فارس و به دلیل افزایش قابل توجه حوادث ترافیکی و با هدف کاهش حجم این حوادث و حفاظت از جان و مال مردم!! است، اما نکته ظریف اینجاست که چرا قبل از اجرای طرح، یا زمان آغاز آن، اطلاع رسانی مناسب انجام نشده است؟؟

سئوال مهم شهروندانی که طی هفته‌های گذشته، به خیال خود حین تردد در مسیرهای مختلف، از محدوده قانون خارج نشده‌ و تخلف نکرده‌اند، اما پیامک اعمال قانون دریافت کرده‌اند اینست که چرا اطلاع رسانی به موقع از سوی سازمان‌ها انجام نشده است؟ 

براساس مصوبات شورای ترافیک استان، قرار است در محورهای مختلف، سرعت گیر نصب شود، اما آیا کارشناسان تصویب کننده چنین طرحی، اطلاع ندارند که نصب سرعت گیر در مسیرهای پرتردد و تندرو، خود منجر به حادثه خواهد شد؟

آیا سازمان‌های مرتبط، تمام زیرساخت‌ها، اعم از آسفالت مناسب، محورهای تردد استاندارد، دسترسی‌های ایمن، تقاطع‌های امن، دوربرگردان‌های استاندارد و ایمن و نصب تابلوهای مختلف ترافیکی را به شکل کامل و تامه، انجام داده‌اند؟

طی یک سال اخیر، چند بار سازمان‌های متولی و مسئول، با حضور رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی، از محورهایی که به اعتقاد مردم فاقد استاندارد و زیرساخت ایمن است، بازدید کرده‌اند؟ چند نشست خبری و کنفرانس اطلاع رسانی پیرامون طرح‌های مصوب انجام شده است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha