• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400091410788
  • خبرنگار : 50303

رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان مطرح کرد

روبه‌رو شدن با چالش منابع انسانی با نبود جذابیت محیط کار

روبه‌رو شدن با چالش منابع انسانی با نبود جذابیت محیط کار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان گفت: اگر به موقع به موضوع جذاب‌سازی محیط‌ کار رسیدگی نشود، با چالش جدی منابع انسانی روبرو خواهیم شد. باوجود اینکه جوانان معتقدند کار نیست، ما از طرف شرکت‌ها بی‌نهایت درخواست نیرو داریم که توسط افراد مناسب پر نمی‌شود.

ساناز حسینیان‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معرفی اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان، اظهار کرد: اداره توسعه بازار و پروژه‌ها مشخصا با هدف تمرکز بر اقدامات و برنامه‌های مرتبط با ارائه خدمات مستقیم و غیر مستقیم به توسعه بازار شرکت‌ها تاسیس شده است. 

وی افزود: این اداره با توجه به سیاست‌های موجود در پارک با اسامی مختلفی از سال ۹۲ آغاز به کار کرده است. در ابتدا این اداره با عنوان «بازاریابی و ارتباطات» و سپس با عنوان «اداره تجاری‌سازی» فعالیت خود را ادامه داد. هدف اصلی این اداره این است که به گروه‌های مختلف مخاطب اعم از دانشجویان، دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق خدمات مرتبط با فعالیت‌هایشان را با هدف افزایش زنجیره فروش شرکت‌های نوآور ارائه دهد. منظور از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، شرکت‌هایی است که صرفا تولیدی نبوده و در زمینه یک موضوع نو فعالیت کرده و رشد پیدا می‌کنند.

حسینیان‌نژاد تشریح کرد: شرکت‌های عادی تنها کار بازاریابی دارند، اما شرکت‌های خلاق و فناور بایستی کار بازارسازی نیز انجام دهند. برای اینکه به محصول نو این شرکت‌ها در بار اول بها داده شده و بایستی ریسک آن پوشش داده شود. این پوشش ریسک توسط برخی ارگان‌های دولتی مانند اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری انجام می‌شود. در این راستا برخی آیتم‌های حمایتی مانند حمایت از خرید بار اول ارائه می‌شود. طبق این آیتم زمان خرید برای اولین بار از یک شرکت خلاق و دانش‌بنیان، نیازی به برگزاری مناقصه نیست. از آنجایی که هر فروش و قرارداد نیازمند ضمانت است، ما ضمانت‌نامه‌های لازم برای این شرکت‌ها را تسهیل کرده و بعضا برای آن‌ها ضمانت‌نامه صادر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دیده شدن در جامعه هزینه‌های سنگینی دارد، مهمترین کمک ما به این شرکت‌ها در راستای دیده شدن است. دیده شدن در جامعه خصوصا برای شرکت‌های کوچک که درحال طی کردن مسیر رشد هستند دارای هزینه‌های بسیاری است. اداره توسعه بازار و پارک علم و فناوری هزینه‌های دیده شدن را با برگزاری بازدیدهای و نمایشگاه‌های تخصصی، رویدادهای عرضه محور، رویدادهای تقاضا محور و تورهای صنعتی کاهش می‌دهد. 

رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: پارک علم و فناوری صنعت را برای دیدن شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق پای کار آورده و به آن‌ها از جهت حمایت‌های موجود اطمینان می‌دهد. پس از گذراندن موانع اولیه و در ادامه این مسیر شرکت‌ها به صورت خودکار رشد پیدا می‌کنند. هدف اصلی هر شرکت فروش محصول یا خدمات آن بوده و رسالت اداره توسعه بازار و پروژه‌ها نیز در راستای تسهیل این مسیر است.

حسینیان‌نژاد گفت: در آینده از نظر شاخصی تلاش خواهیم کرد که میزان افزایش فروش خود را به مرتبه بالاتری برسانیم. این افزایش فروش شامل فروش شرکت‌های عضو و قراردادهای مستقل پارک می‌شود. همچنین در زمینه زیرساخت‌ خدمات ارائه شده توسط سازمان درحال ایجاد نظم و ترتیبی هستیم. این اطلاعات می‌تواند در تصمیم سازی‌های آینده این حوزه و در جهت برنامه‌ریزی بهتر موثر باشد. با آماده شدن این زیرساخت در جهت رسیدن به هدف اصلی که افزایش فروش شرکت‌ها است موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: نیاز به کار کردن بایستی توسط خانواده‌ها برای نسل جدید ایجاد شود. شوق کارکردن را نمی‌توان با اجبار در نسل جدید به‌وجود آورد. وظیفه ما به عنوان دولت یا حتی یک شرکت، ایجاد جذابیت در محیط کار برای جوانان است. اگر به موقع به این موضوع رسیدگی نشود با چالش جدی منابع انسانی روبرو خواهیم شد. باوجود اینکه جوانان معتقدند کار نیست، ما از طرف شرکت‌ها بی‌نهایت درخواست نیرو داریم که توسط افراد مناسب پر نمی‌شود.

ارائه آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار توسط پارک علم و فناوری

رئیس اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان افزود: بخشی از مشکلات مرتبط با عدم هماهنگی در اشتغال جوانان و کمبود نیروی انسانی موثر به تفاوت موجود میان آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه و کاری که بایستی در عرصه عمل انجام دهند باز می‌گردد. پارک‌های علم و فناوری برای رفع این مشکل آموزش‌هایی را تحت عنوان «آموزش‌های کسب و کاری» ارائه می‌دهند. دانشجویان با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند در حوزه عمل از موفقیت بیشتری برخوردار شوند. دانشجویان می‌توانند با حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان به مدت محدودی دوران کارورزی بگذرانند. پس از گذراندن این دوره نیز هر دو طرف می‌توانند برای ادامه همکاری یا قطع آن توافق کنند.

دوره‌های کارورزی در افزایش اعتماد به نفس دانشجویان موثر است

وی ادامه داد: شرکت‌ها با فراهم کردن شرایط کاری جذاب‌تر برای نیروهای انسانی خود نیز می‌توانند در ترغیب آن‌ها به کار موثر عمل کنند. در گذشته دوره‌های کارورزی بیشتری نیز برگزار می‌شد که در افزایش اعتماد به نفس دانشجویان برای ورود به عرصه عمل بی‌تاثیر نبود. درحال حاضر توقع نیروهای انسانی از محیط کار افزایش یافته است و معمولا تنها زمانی مشغول به کار می‌شوند که تمام شرایط لازم برای آن‌ها فراهم شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.