• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400093023282
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

بلندترین شب سال تبدیل به بزرگترین افسوس نشود

بلندترین شب سال تبدیل به بزرگترین افسوس نشود

ایسنا/سیستان و بلوچستان شب یلدا بلندترین شب سال است که در فرهنگ کهن ایرانی دارای جایگاهی خاص است و در این شب بلند سال خانواده های ایرانی در کنار هم جمع می شوند و با گرفتن جشنی بزرگ شبی به یاد ماندنی را برای خود رقم می زنند.

به گزارش ایسنا- در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

یلدا فرصتی است برای دیدارها، وقتی کشاکش روزگار تو را از دیدار آنان که به چشمان تو نیازمندند، بازمی دارد. آتش گرم و کرسی خانه مادربزرگ ما را به گرد خویش آورده و گرمایش را با ما تقسیم می کند تا در زمستان سر در راه، به یاد چون امشبی همیشه گرم گرم بمانیم،

فقط یادمان باشد در این ایام کرونایی ، رعایت نکالت بهداشتی را در اولویت دیدارها قرار بدهیم

از دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی خودداری کنیم

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا به از شهروندان خواست تا حد امکان از رفت و آمدها و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی خودداری و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا سویه امیکرون را به راحتی در سطح استان مدیریت کنیم.

علیرضا شهرکی در گفت و گو با ایسنا افزود: در موضوع مرزهای استان نیز محدودیت‌ها و سختگیری‌ها برای ورود اتباع از مرزها اعمال می‌شود.

واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا در دُز سوم با توجه به ورود امیکرون به کشور برای افزایش ایمنی جامعه، مدیریت و مقابله با این سویه جدید در سیستان و بلوچستان با جدیت پیگیری می‌شود.

دستورالعمل های بهداشتی به پایین ترین میزان خود از ابتدای اپیدیمی رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه بعد از چندین روز بدون فوتی، متاسفانه در روز گذشته 4 نفر از هموطنانمان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: از مجموع 4نفر فوتی های منتهی به روز دوشنبه 29اذر ماه 3نفر برای تزریق واکسن اقدام نکرده بودند که این زنگ هشداری است برای افرادی که واکسن نزده اند.

دکتر سید محمد هاشمی شهری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته کرونا موسوم به اومیکرون در سطح جهان و مشاهده اولین فرد مبتلا در ایران گفت: براساس اطلاعات موجود این ویروس از قدرت  سرایت پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد وظرف چند هفته میتواند سوش غالب شود، تنها راه در امان ماندن از این ویروس و همه جهش های آن واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان به پایین ترین میزان خود از ابتدای اپیدیمی رسیده است و لازم است مردم ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حتما دزاول ، دوم و سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

دکترهاشمی با اشاره به اینکه افراد بالای 18سال میتوانند برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام نمایند گفت: این افراد در صورتی که واکسن سینوفارم، برکت و بهارات را 3 ماه قبل تزریق نمونده باشند می توانند برای دریافت نوبت سوم وکارکنان بهداشت و درمان وبیماران خاصّ نیز که واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک را در نوبت اول و دوم تزریق نموده اند، به شرط گذشت حداقل 6 ماه از دریافت نوبت دوم می توانند نسبت به دریافت دز یادآور واکسن اقدام کنند.

بلندترین شب سال تبدیل به بزرگترین افسوس نشود

ضرورت تزریق دوز سوم کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر ضرورت تزریق دوز سوم برای افراد بالای 18 سال و رعایت جدی دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد.

دکتر سید مهدی طباطبایی با بیان این مطلب گفت: تجربه دنیا در نزدیک به دو سال از گذشت همه گیری کرونا نشان می دهد که این ویروس قابلیت های زیاد جهش را دارد و هرچه گردش ویروس در سطح جامعه بیشتر باشد احتمال جهش آن بیشتر می شود.

وی با اشاره به این موضوع که ویروس برای ورود به پاسپورت نیاز ندارد افزود: سویه جدید امیکرون در 26 نوامبر 2021، در آفریقای جنوبی گزارش شد و در حال حاضر در 84 کشور دنیا گزارش شده است و اولین مورد در کشور نیز گزارش شده است .

وی ادامه داد: شواهد اولیه نشان می دهد که قدرت سرایت ویروس امیکرون بالاست و می تواند تعداد موارد ابتلای بسیاری را به دنبال داشته باشد، بر این اساس لازم است افرادی که دوز اول واکسن خود را تزریق کرده اند  نسبت به تزریق دوز دوم خود اقدام کنند و تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه از دریافت دوز دوم آنها گذشته جهت دریافت دوز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند.

دکتر طباطبایی بر رعایت اصول پیشگیری کرونا تاکید کرد و افزود: با توجه به همزمانی ورود سویه جدید و افزایش موارد آنفولانزا در کشور، ضرورت دارد تا علاوه بر انجام واکسیناسیون حداکثری کرونا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: امیداریم با همراهی و مشارکت تمامی مردم بیماری کرونا را مدیریت کنیم و شاهد افزایش موارد ابتلاء بیماری کرونا در جامعه نباشیم و کمترین موارد ابتلاء را در جامعه داشته باشیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha