• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400100100530
  • خبرنگار : 50448

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر:

نرخ بی‌سوادی در کشور به ۳ درصد کاهش یافته است

نرخ بی‌سوادی در کشور به ۳ درصد کاهش یافته است

ایسنا/بوشهر معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: پیش از انقلاب نرخ بی‌سوادی کشور ۵۲ درصد و استان بوشهر ۶۳ درصد بود اما اکنون این ارقام به ۳ درصد کاهش یافته است.

سید مجتبی هاشمی نژاد صبح چهارشنبه صبح امروز در آستانه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ۷ دی روزی است که امام خمینی(ره) دستور تاریخی برای تاسیس و شروع به کار نهضت سوادآموزی با توجه به وجود ننگ بی‌سوادی مفرط در جامعه داد.

وی اضافه کرد: در آن زمان نرخ بی‌سوادی کشور ۵۲ درصد و استان بوشهر ۶۳ درصد بود اما در طول ۴۲ سال از عمر سازمان سواد آموزی این ارقام به سه درصد کاهش یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه این معاونت علاوه بر سوادآموزی، مهارت آموزی را هم در دستور کار خود قرار داده است،  تصریح کرد: با توافق انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای به فارغ‌التحصیلان،  مهارت‌های چندگانه کامپیوتر، معرق‌کاری، قالی و گلیم بافی به آنها آموزش داده شده است.

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه رئیس اداره آموزش معاونت سوادآموزی استان بوشهر به عنوان آموزش‌دهنده برتر حوزه سامانه سوادآموزی کشور انتخاب شده است، بیان کرد: سازمان سودآموزی این استان نسبت به پارسال رشد ۵ پله‌ای را با بهبود ۱۵ شاخص از ۲۱ شاخص سنجش سازمان سوادآموزی تجربه کرده و از جایگاه بیستم نرخ باسوادی در کشور به رتبه پانزدهم ارتقاء یافته است البته در هدف‌های بعد به‌دنبال قرارگیری در گروه پنج استان برتر کشور هستیم.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه بی‌سوادی امری اجتماعی است و گروه هدف حوزه سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال بازمانده از تحصیل به هر دلیل هستند انتظار می‌رود شرکای برون سازمانی ما در شناسایی، جذب و آموزش آنها یاری‌رسان ما باشند تا بتوانیم به هدف‌گذاری سال ۱۴۰۰ برسیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: شرکای برون سازمانی ما کمیته امداد، بهزیستی، ثبت احوال، امور عشایر، سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، اتباع خارجی و نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات جدی حوزه سواد آموزی قدر مطلق بالای بیسوادی است و کمتر از سه درصد باقی مانده کم سوادان و بیسوادان با یک پراکندگی بیش از حد عادی و نرمال وجود دارد که شناسایی و جذب آنها از سوی آموزش دهندگان بسیار سخت است.

وی خاطر نشان کرد: بالاترین نرخ باسوادی در شهرستان‌های بوشهر، دیلم و گناوه دارندو کمترین نرخ باسوادی علی‌رغم تلاش مسئولان مربوط به عسلویه، دیر و دشتی است. به‌طوری که شهرستان عسلویه بدترین عملکرد اداری را دارد اما به‌علت تنوع صنف‌های مختلف و نیروهای کاری متغیر شناسایی افراد بی‌سواد سخت است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر این سازمان با عبور از محور خواندن و نوشتن به سطح آموزش ۱۲گانه با منابع آموزشی متنوع و استاندارد جهانی پیش رفته است به طوری که ۴۴ عنوان کتاب در دوره سوادآموزی انتقال و تحکیم و همچنین ۲۰۰ عنوان کتاب و منابع آموزشی جمعی وجود دارد.

 هاشمی نژاد اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری در ۱۳۹۵، استان بوشهر از بین افراد ۱۰تا۴۹ سال ۳۴ هزار و ۳۹۱ بی‌سواد ثبت شده است که با توجه به خوداظهاری بودن این آمار قابل اتکا نیست و نیاز به راستی آزمایی بیشتر دارد.

وی تصریح کرد: معاونت سواد آموزی طرح‌های مختلفی چون؛ سواد در خانه، آموزش نماز (کلید بهشت)، خواندن با خانواده، حلقه‌های کتاب‌خوانی، پوشش پناهندگان افاغنه و کمیساریای عالی پناهندگان و توسعه زنان و دختران دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر ۱۵۰ آموزش دهنده در قالب طرح‌های مختلف در استان به امر سواد آموزی می‌پردازند که ۴۵ نفر از آنها از خانواده ایثارگران بودند و  به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده‌اند.

هاشمی گفت: در زمان حاضر میزان باسوادی روستایی در استان بوشهر ۹۵.۲۴ درصد و شهری ۹۷.۱۶درصد، دربین مردان ۹۶.۷۵درصد و زنان ۹۶.۱۴ درصد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha