• پنجشنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100201090
  • خبرنگار : 71402

انتقادات گسترده از لفاظی‌های ضد مسلمانان نخست وزیر مجارستان

انتقادات گسترده از لفاظی‌های ضد مسلمانان نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان

مقام‌های بوسنی و رهبران مذهبی، نخست‌وزیر مجارستان و سخنگوی او را که گفته بود عضویت بوسنی در اتحادیه اروپا چالش‌برانگیز است چون جمعیت بزرگی از مسلمانان را در خود جای داده است، محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زولتان کواچ، سخنگوی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در پیامی توییتری گفته بود که "چالش با بوسنی این است که چطور کشوری با دو میلیون مسلمان را ادغام کنیم."

همچنین ویکتور اوربان در بوداپست در سخنانی گفته بود که از تلاش بوسنی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما مجارستان به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا باید انرژی زیادی صرف کند تا بر "خستگی ناشی از توسعه اتحادیه اروپا" غلبه کند.

اوربان افزود: تمام تلاش خود را می‌کنم تا رهبران بزرگ اروپا را متقاعد کنم که بالکان ممکن است از مجارستان دورتر از آنها باشد، اما اینکه چگونه امنیت کشوری را که دو میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند مدیریت کنیم، برای امنیت آنها هم یک مسئله کلیدی است.

واکنش به این سخنان در بوسنی شدید بود و برخی از احزاب آن خواستار لغو سفر رسمی اوربان به سارایوو شدند و رهبر جامعه اسلامی بوسنی، این اظهارات را "بیگانه‌هراسانه و نژادپرستانه" خواند.

او در بیانیه‌ای گفت: اگر چنین ایدئولوژی‌هایی به پایه‌ای تبدیل شوند که سیاست‌های اروپای واحد بر آن استوار است، آنگاه ما را به دورانی برمی‌گرداند که قرار بود اتحاد اروپا براساس ایدئولوژی‌های فاشیستی، نازی، خشونت‌آمیز و نسل‌کشی مشابهی ساخته شود که منجر به هولوکاست و دیگر جنایات هولناک شد.

شفیق جعفروویچ، عضو بوسنیایی ریاست جمهوری سه‌جانبه بوسنی، اظهارات اوربان را "شرم‌آور و گستاخانه" توصیف کرد. او گفت: این برای اتحادیه اروپا چالش نیست که دو میلیون مسلمان بوسنی را ادغام کند چون ما مردمان بومی اروپایی هستیم که همواره همین جا زندگی کرده‌ایم و اروپایی هستیم.  

اوربان که به داشتن سیاست‌های ضد مهاجرتی شناخته می‌شود، پیشتر مدعی شده بود که مهاجران مسلمان بزرگترین تهدید ارزش‌های مسیحی اروپا هستند.

بیش از ۱۰۰ هزار تن در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ در بوسنی کشته شدند و میلیون‌ها تن بی‌خانمان ماندند و این زمانی بود که صرب‌های بوسنی سعی کردند سرزمین‌هایی از لحاظ قومیتی خالص ایجاد کنند تا آنها را با صربستان یکی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha