• سه‌شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1400102115738
  • خبرنگار : 71653

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

با هدف آشنایی هرچه بیشتر فراگیران زبان فارسی با فرهنگ، تمدن، جلوه‌ها و جاذبه‌های میراث فرهنگی ایران، اولین نشست از سلسله نشست‌های ایران‌شناسی با عنوان «ایران فی عیون سوریه» برنامه‌ریزی و با حضور فراگیران و دوستداران زبان و ادبیات فارسی در لاذقیه برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی بنیاد سعدی، هدف از تشکیل این نشست‌ها آشنایی فراگیران زبان فارسی با فرهنگ و تمدن، آداب و رسوم، جاذبه‌های طبیعی، باستانی، تاریخی و هنر و دانش روز کشور است. به‌همین منظور، در هر دوره یک یا دو جلسه به‌صورت مشترک برای کلیه فراگیران زبان فارسی برگزار خواهد شد و برای شروع در هر جلسه، درباره ویژگی‌های یکی از شهرهای زیبای ایران اطلاعات جامعی توسط وابسته فرهنگی و مدرسان دوره ارائه می‌شود و از مشارکت دانشجویان برای ارائه مطالب و دانستنی‌های کوتاه فرهنگی مرتبط با کشور نیز استفاده می‌شود.

این نشست با نمایش ویدیویی دربارۀ شهرهای ایران و زیبایی‌های آن شروع شد، سپس علیرضا فدوی مسئول خانه فرهنگ با اشاره به اهمیت این جلسات گفت: برگزاری این نشست‌ها برای آشنا شدن فراگیرانِ زبان فارسی با تمدن و فرهنگ ایران، بسیار مهم است و به آن‌ها در یادگیری زبان فارسی و تسلط بر آن کمک می‌کند. همچنین آشنا شدن فراگیران زبان فارسی و میهمانان مرکز با تمدن و تاریخ ایران، شهرها و جغرافیای آن، مکان‌های گردشگری و دیدنی، جشن‌ها و مناسبت‌ها، سبک زندگی مردم ایران، لباس و غذاها، شاهکارهای ادبی و هنری این سرزمین از زبان کسانی که قبلاً در ایران بوده و آن‌جا زندگی کرده و جنبه‌های مختلف زندگی مردمان آن را از نزدیک دیده‌اند، در برقراری روابط صمیمی و قوی با این سرزمین و ملت آن بسیار مؤثر است.

در ادامه، «رامز اللیوا» از استادان زبان فارسی مرکز دربارۀ تمدن ایران و دوره‌های تاریخی آن، پیشرفت علمی، عمرانی، اقتصادی و صنعتی در ایرانِ امروز سخن گفت. 

سپس «میرفت سلمان» از استادان زبان فارسی مرکز و دانشگاه تشرین مختصری درباره تهران پایتخت ایران و نماد مدرنِ آن «برج آزادی» توضیحاتی را ارائه داد و در خصوص معماری این برج، نقوشی که در این برج هست، طاق اصلی آن، مقرنس، کاربندی‌های زیر گنبد داخلی، باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها و طرح آب‌نما و فوراه‌های محوطۀ سبز آن، و الهام گرفتن آن از معماری دوره‌های مختلف تمدن ایران توضیحاتی را بیان کرد.

«ردینه عاقل» از دانشجویان سطح میانی زبان فارسی در مرکز نیز درباره برخی از آداب و رسوم و سنت‌های مردم ایران در جشن نوروز و جشن عروسی، سنت‌های خداحافظی کردن با مسافران و تعدادی از تعارفات متداول بین مردم ایران مطالبی را مطرح کرد.

در ادامه برنامه «رنا جونی» از استادان زبان فارسی مرکز و دانشگاه تشرین توضیحاتی درباره برج میلاد، اهمیت، معماری، بخش‌های مختلف و فعالیت‌هایی که در این برج برگزار می‌شود، از جمله رستوران مشهور آن و کاربردهای گوناگون این برج در زمینه گردشگری و مخابراتی ارائه داد.

«لمی بدور» از دیگر فارسی‌آموزان مرکز در پایان این نشست، دربارۀ خط نستعلیق، تاریخچه، انواع و جنبه‌های هنری و زیبایی آن سخنانی را بیان کرد.

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

نشست‌های ایران‌شناسی در لاذقیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha