• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400102820562
  • خبرنگار : 71573

گفت‌وگو با سعید حمیدیان

نمی‌توانیم روی اصالت ابیات «شاهنامه‌» قسم بخوریم

نمی‌توانیم روی اصالت ابیات «شاهنامه‌» قسم بخوریم

سعید حمیدیان «بسی رنج بردم...» را بیت جعلی می‌داند و برای بیت «چو ایران نباشد...» تردید دارد که برای فردوسی باشد یا نه. البته او با اشاره به فاصله زمان خلق شاهنامه و قدیمی‌ترین نسخه‌ خطی موجود از آن می‌گوید: در حدود دو ‌سه قرن ممکن است خیلی بلاها سر یک متن بیاید و نمی‌توانیم روی اصالت ابیات شاهنامه قسم حضرت عباس بخوریم.

این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بیت‌های «شاهنامه» که در انتساب آن‌ها به فردوسی تردید وجود دارد، اظهار می‌کند: بیت «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی» جعلی شمرده می‌شود. «چو ایران‌ نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را تردید دارم که جعلی باشد.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: البته منطقا به نظر می‌آید مصرع دوم «چو ایران نباشد» ساختگی باشد؛ مصرع اول معقول و منطقی است و مشکلی نیست  زیرا خیلی‌ها می‌گویند اگر ایران نباشد بهتر است من هم  نباشم. اما در مصرع  دوم «بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را خیلی افراطی و غیرمنطقی می‌دانم زیرا مانند این است که ما از همه ساکنان کره زمین نیابت داریم بگوییم اگر ایران نباشد اصلا هیچ کسی وجود نداشته باشد. این طرز فکر افراطی یا به قول امروزی‌های شوونیستی است.

حمیدیان درباره بیت «بسی رنج بردم...» هم بیان می‌کند: از مفردات این بیت برمی‌آید که جعلی باشد؛ در «عجم زنده کردم بدین پارسی» واژه عجم یکی از  کلماتی است که شک داریم کاربرد فردوسی باشد. اگر این بیت را جعلی می‌دانم برای همین است، زیرا عجم معمولا کاربرد فردوسی نیست و تا جایی که می‌دانم فردوسی شاید دو یا سه بار احتمال داده می‌شود  که «عجم» را به کار برده باشد. عجم کلمه خوبی نیست و به نظرم فردوسی از به کاربردن این کلمه پرهیز داشته است، زیرا معنای اصلی عجم یعنی گنگ. اعراب خود را صاحب زبان  قوی و چنین و چنان می‌دانستند و اقوام دیگر را عجم می‌گفتند، به این معنا که گنگ هستند و زبان درست و حسابی ندارند.

نویسنده «شاهنامه فردوسی: متن کامل (براساس چاپ مسکو)»، «شرح شوق (شرح و تحلیل اشعار حافظ)» و «سعدی در غزل» درباره دلیل شهرت این بیت‌های جعلی نیز می‌گوید: مسائل بسیاری در این زمینه دخالت دارد، این متن  به دست خیلی‌ از گروه‌ها افتاده که هرکدام گرایش خاص خود را داشته و بر اساس میل یا ایدئولوژی خود تغییراتی به وجود آورده‌اند؛ برای مثال آن‌هایی که گرایش مارکسیستی داشتند، مطابق میل خود یک جور تغییرات داده‌اند و آن‌هایی که مذهبی بودند کارهای دیگری کرده‌اند.  دیباچه شاهنامه اولین جایی است که تغییراتی ایجاد شده و بیت‌هایی اضافه کرده‌اند. آن‌جایی که درباره حضرت علی (ع) صحبت می‌کند و بعد ابوبکر و عمر و عثمان را می‌آورند. گفته‌اند جز بخش حضرت علی‌(ع) بقیه ابیات الحاقی است زیرا فردوسی شیعه بوده و به حضرت علی (ع) عشق می‌ورزیده است. 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: فردوسی اوایل قرن پنجم فوت شد و چند سالی را که در قرن پنجم زندگی می‌کرده مصادف با روزهای پیری و ناداری و وضع خراب مالی و بیماری‌های مختلف و سستی دست و پا بوده است. در واقع اصل شاهنامه در قرن چهارم شکل گرفته است، اما وقتی به قدیمی‌ترین نسخه‌ای که از شاهنامه به جا مانده، مراجعه می‌کنیم یک نسخه لندن مورخ ۶۷۵  قمری بوده که می‌شود اواخر قرن هفتم و دیگری نسخه مورد استفاده آقای خالقی مطلق که نسخه فلورانس باشد، خیلی هم درباره‌اش گرد و خاک و بگو و مگو کردند برای سال ۶۱۴ قمری بوده است. در هر حال حدود نزدیک به سه قرن بین فوت فردوسی بزرگوار تا قدیمی‌ترین نسخه خطی که ما در دسترس داریم، فاصله بوده است. در حدود دو ‌سه قرن ممکن است خیلی بلاها سر یک متن بیاید. باید به این موضوع توجه کرد؛ اگر الان به دو کاتب بگویید که به هر کدام فلان قدر مزد می‌دهید و بیاید شاهنامه را با خط خودتان برای ما کتابت کنید، اگر کار آن‌ها را با هم مقایسه کنید، با این‌که دو نفر هستند و هم‌زمان‌ کار می‌کنند، ممکن است کلی تفاوت ببینید، کلی حذف و اضافه و تکرار باشد و حتی ممکن است کلی کلمات را غلط‌خوانی داشته باشند، چه رسد به این‌که بیش از دو قرن فاصله باشد و هیچ نسخه دیگری هم وجود نداشته باشد که لااقل ما را کمابیش از اصالت ابیات خاطرجمع کند. دلیل اصلی‌اش این است. مرحوم استاد علامه مجتبی مینوی می‌گفت «شاهنامه‌ای که در دست ماست، حرامزاده است». او نمی‌خواست اهانت کند زیرا خود شیفته و بزرگ‌شده «شاهنامه» بود ولی می‌گفت به این دلایل و به انگیزه‌های مختلف و در فاصله زمانی معلوم نیست چه متنی برای‌مان پدید آورده‌اند. در واقع نمی‌توانیم روی اصالت ابیات آن قسم حضرت عباس بخوریم. بحث بر سر این است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۶:۴۹

ایسنا جان چی شده یه مدته دغدغه جعلی بودن بعضی از ابیات شتهنامه رو پیدا کردی و هر روز یه خبر میذاری،بهتره دغدغه مسائل روز رو داشته باشی نه اینکه گیر بدی به ابیاتی که خودت دوست داری جعلی باشه،البته اگه پیام من سانسور نمیکنی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۷:۱۳

هر چندگاه یکنفر مثل این آقا برای شهرت یا میگویند شاهنامه مال فردوسی نیست یا کوروش انسان منفی بود ویا تاریخ ایران جعلی است . اکثر این افراد چون در زندگی علمی یا فرهنگی شان افراد موفقی نبود از طریق نقش ضد قهرمان سعی در کسب شهرت هستند . ایشان هم حالا یک بازاری درست کرده و عده بسیاری را ناراحت می کند و بعدش هم می رود . به چنین افرادی توجهی نکنید و حتی اسمشان را خبری نکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۵۴

این آقا ؟؟؟؟؟ شهرت ؟؟؟؟؟ نگفته پیداست هیچ اطلاعی از ادبیات نداری و در عمرت کتابی در این باره نخوندی ! استاد ؛ این این آقا فقط چند ده جلد کتاب در باره حافظ و شاهنامه فردوسی نوشته که از وزن شما بیشتره !!! اونوقت ایشون دنبال شهرته ؟ از جناب حمیدیان مگه مشهورتر هست استااااااد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۴:۳۹

حقیقت تلخه. امروز دیگه مثل دوران رضا پالانی نمیشه هرطور که میخای تاریخ و تاریخ ادبیات رو تحریف کنی و مردم هم متوجه موضوع نشن. سیل اطلاعات مانع دروغ پردازیها میشه.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۵:۱۶

«بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را خیلی افراطی و غیرمنطقی می‌دانم زیرا مانند این است که ما از همه ساکنان کره زمین نیابت داریم بگوییم اگر ایران نباشد اصلا هیچ کسی وجود نداشته باشد. این طرز فکر افراطی یا به قول امروزی‌های شوونیستی است... احتراما این نظر شما بسیار غیر منطقی تر است! حماسه تعریف خودش را دارد و به لحاظ ادبی و حتما شعری صنعت اغراق را نباید فراموش کرد استاد ارجمند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۵۸

بعله ... ایشون با 50 سال تدریس و تالیف و تحقیق و ... متوجه چنین صنعت مهم و پر اهمیتی نشدند !!!!!! شما به بزرگواری عفو کنید استاد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۲۱:۰۲

اصلأ این آقا خودش منطقی نیست.بعدازمدتی یکی پیدا میشه و هی نظر میده.به نظر من که شعرها همه مال خود خود فردوسی هه.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۱:۴۱

۱. هر متن تاریخی همین ویژگی را دارد که نمی‌توان به اصالت آن یقین داشت حتی روایات کتاب های معتبر مثل کافی هم مستثنی نیستند. ۲. ما اجازه نداریم به جای مولف یک اثر فکر کرده و به کم و زیادی کلمات م عبارات حکم بدیم. ۳. آنچه که مهم است میراث ماندگاریست که به مثابه گنجینه ای در اختیار ما قرار گرفته تا فرهنگ و اصالت خود را از آن استخراج کرده و به اندازه وسعت فکر و اندیشه خود بهره برداری کنیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۴:۴۳

به قول عرب ها خالف عرفه مخالفت کن تا مشهور شوی مصداق همین آقایان محتاج دیده شدن است

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۵:۴۱

ایسنا چی شده افکار پان تورکیسم در اخبارت موج میزنه به راحتی نظرات پان تورکیسم ها انتشار میدی پانتورکیسم هم بین شما ها ریشه دوانده

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۶:۴۵

درود خود بنده بعنوان یک بختیاری سالها فریاد زدم که فردوسی بزرگ هرگز ار کلمات غیر ایرانی در شاهنامه استفاده نمیکرد خیلی لبخند بیسوادی میزنند عجم کلمهء عربی است. این بیت در اصل زبان زنده کردم بدین پارسی ، بهتر می آید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۲۱:۵۰

ااین نسخه های به جا مانده از روی نسخه‌ های قدیمی‌تر نوشته شده ولی اون نسخه ها درگذر زمان از بین رفتن

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۲ ۰۰:۳۰

آقای دکتر برای تان نصیحتی دارم؛ چو خواهی که نامت رود در جهان مکن نام نیک بزرگان نهان شما اگر با ادب فارسی این اندازه مشکل داری بهتر است رشته تحثیلی دیگری انتخاب میکردید و جالب تر اینکه ان استادی هم که گفته شاهنامه حرامزاده است من حتی اسم و رسم او را هم نشنیده ام و البته این نشان دهنده آن است که شما هم با این فرضیاتتان به همان راه و عاقبتی که دوستتان رفته محکومیت علی برکت الله