• دوشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400110402779
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان:

انرژی خورشیدی ایران قادر به تأمین انرژی منطقه است

انرژی خورشیدی ایران قادر به تأمین انرژی منطقه است

ایسنا/اصفهان مدیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان گفت: انرژی خورشیدی در دسترس در ایران که یکی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است، می‌تواند انرژی الکتریکی و حرارتی مورد نیاز کل منطقه را تأمین ‌کند.

احسان بنی‌اسدی با تأکید بر ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان یک منبع انرژی ارزان و قابل دسترس به ایسنا، گفت: اصلی‌ترین منبع انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران خورشید است. انرژی‌های باد، زیست توده، جزر و مد اقیانوسی نیز از دیگر انرژی‌های تجدیدپذیری است که در کشور ما قابل دسترس هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به تشدید آلودگی‌هایی شده که اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت انسان و محیط زیست دارد، بر ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد و گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود، بلکه برای رفع مشکلات تأمین برق و آب شرب نیز می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد. همچنین با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان توسعه پایدار بخش انرژی را رقم زد.

مدیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان خورشید را اصلی‎‌ترین منبع انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی و اظهار کرد: کشور ایران به لحاظ وسعت و موقعیت جغرافیایی دارای شدت تابش سالیانه خورشیدی بین ۱۸۰۰ ۲۲۰۰ kWh در هر متر مربع است. به‌طوری‌که شدت تابش خورشید در ایران بیش از پنج برابر بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی کشورهایی آسیایی است، اما سهم استفاده ما از این منبع انرژی، ناچیز است و به جرأت می‌توان گفت در کشور کمتر از پنج درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

بنی اسدی ادامه داد: این درحالی است که با توجه به وسعت کشور، در صورت استفاده از انرژی خورشیدی می‌توانیم نه تنها کشور، بلکه منطقه را تحت پوشش قرار دهیم.

وی اضافه کرد: کشورهای بسیاری به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده و در این راه سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند. برای مثال کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات، عربستان و ... با سرمایه‌گذاری بالا و تأمین زیرساخت‌ها استفاده بسیاری از این منبع انرژی دارند. وسعت کشوری همچون امارات یا ترکیه از ایران بسیار کمتر است، درحالی‌که در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی از ایران جلوتر هستند.

بنی‌اسد افزود: آنچه تاکنون در کشور در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیاده سازی شده، آغاز یک راه طولانی است، اما توان استفاده بیشتری داریم که البته در این راه مشکل اصلی، تأمین مالی پروژه‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha