• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400111007354
  • خبرنگار : 50046

وقتی نمودارهای سربه زیر کرونا در خراسان شمالی صعودی می شود

وقتی نمودارهای سربه زیر کرونا در خراسان شمالی صعودی می شود

ایسنا/خراسان شمالی ابتلا به سویه اُمیکرون ویروس کرونا در هفته اخیر منجر به جهش قابل توجهی در نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ و وارونه کردن نمودارهای سربه زیر همه‌گیری در کشور شد. با این وجود برخی به اشتباه گمان می‌کنند ابتلا به این سویه منجر به افزایش موارد فوتی نمی‌شود.

روند سریع ابتلا به ویروس کرونا حداقل در یک هفته اخیر منجر به شیب تند صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و در عین حال، دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست. هر چند هنوز در خراسان شمالی سویه امیکرون تشخیص داده نشده اما روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ منجر به زرد شدن وضعیت برخی شهرهای خراسان شمالی شده است.

روند سریع ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته اخیر منجر به شیب صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست.

از هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰، ۶ شهرستان خراسان شمالی از هشت شهرستان از وضعیت آبی به رنگ زرد تغییر رنگ داده و هم اکنون شهرستان های گرمه، بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج و راز و جرگلان در وضع زرد کرونایی قرار گرفته اند.

دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود

دکتر سید احمد هاشمی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان در حال افزایش است.

وی با اشاره به شیوع سویه اُمیکرون در برخی از نقاط کشور اظهار کرد: تفاوتی که این سویه از کرونا با سویه های قبلی داشته در قدرت سرایت پذیری آن است، اُمیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و می تواند تعداد زیادی از افراد را به کرونا مبتلا کند.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه مردم به طور حتم دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و دستورالعمل های بهداشتی را نیز رعایت کنند، ادامه داد: افزایش تعداد بیماران سرپایی و بعد از آن افزایش بیماران بستری مبتلا به کرونا موجب می شود تا خدمات رسانی به آن ها از سوی کادر درمان نیز با مشکل مواجه شود.

وی تاکیدکرد: ظرفیت و امکانات بهداشتی و درمانی در بیمارستان ها تا اندازه مشخصی است و زمانیکه تعداد بیماران چند برابر این ظرفیت می شود، هم بیماران و هم کادر بهداشت و درمان با مشکل مواجه خواهند شد.

این پزشک متخصص عفونی و گرمسیری تصریح کرد: اُمیکرون می تواند با علائم سرماخوردگی بروز پیدا کند ولی علاوه بر این علائم ممکن است سایر علامت ها نیز در بیمار بروز یابد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی یکی دو ماه گذشته چیزی که با آن مواجه بوده ایم آن است که مجالس عروسی و ترحیم با جمعیت زیاد برگزار می شود، دورهمی ها انجام می گیرد و تعدادی از افراد نیز استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند و این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد.

دکتر هاشمی تاکید کرد: حدود ۱۰ روز گذشته به طور میانگین ۱۵ تا ۱۶ بیمار را ویزیت می کردم اما این تعداد در دو روز گذشته به ۴۰ تا ۵۰ نفر در هر روز رسیده است.

وی گفت: بیمارانی که علائم خطرناکی همچون تنگی نفس، سرفه های شدید، تب های بالای مقاوم به تب بر، درد در قفسه سینه، کاهش سطح هوشیاری، تهوع و استفراغ شدید در آن ها ظهور پیدا کرده حتما به پزشک مراجعه کنند.

تزریق واکسن دلیلی بر حذف دستورالعمل های بهداشتی نیست

علی فانی مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: افراد علاوه بر واکسیناسیون کرونا باید استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و جلوگیری از حضور در اجتماعات را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: تزریق واکسن کرونا به هیچ عنوان دلیل بر آن نمی شود که رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم حذف شود.

فانی ادامه داد: همه گیری کرونای اُمیکرون در سطح جامعه بسیار بالا است و به سرعت شیوع می یابد اما نکته ای که باید مورد توجه همه قرار گیرد آن است که شاید سویه اُمیکرون در افراد جوان و قوی به صورت خفیف و به شکل سرماخوردگی ظهور پیدا کند اما در این میان افرادی هستند که سیستم ایمنی بدن آن ها قوی نیست و یا دارای بیماری زمینه ای هستند که ممکن است برای آن ها خطرساز باشد.

وی با بیان اینکه به دومین سال بیماری کووید ۱۹ نزدیک می شویم، تاکید کرد: مردم مراقبت های لازم را از خود داشته باشند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند چراکه دیگر کادر درمان اعم از پزشک، پرستار و... خسته و فرسوده شده اند.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه کادر درمان در بیمارستان ها طی این دو سال روزهای تلخی را سپری کرده اند، توضیح داد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، شناخت خیلی زیادی در ارتباط با این ویروس وجود نداشت و از سوی دیگر ترس زیادی نیز بر روی مردم و کادر درمان حاکم بود اما همکاران کادر درمان در آن شرایط جان فشانی های خیلی زیادی را انجام داده و به بیماران خدمت کردند.

وی با اشاره به اینکه پیک پنجم سخت ترین دوره کاری برای کادر درمان از زمان شیوع ویروس کرونا بوده است، افزود: بخش اورژانسی که ظرفیت پذیرش ۲۰ بیمار را داشت تا ۷۰ بیمار هم پذیرش کرد.

فانی ادامه داد: مرگ هایی را کادر درمان به چشم خود دیدند که به هیچ عنوان انتظار آن را نداشتند، افرادی فوت شدند که تصور می شد با تلاش های صورت گرفته از سوی کادر درمان دوباره به آغوش خانواده بازمی گردند اما آن ها از دست رفتند و کادر درمان با اشک، آن ها را بدرقه کردند.

افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در خراسان شمالی

دکتر سید جواد پورنقی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در این استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شروع افزایش دوباره بیماری کووید ۱۹ در خراسان شمالی هستیم، افزود:  انتظار داریم طی چند روز آینده تعداد بیماران سرپایی و بعد از آن تعداد بیماران بستری افزایش یابد.

دکتر پورنقی ادامه داد: تاکنون تغییر بارزی در تعداد بیماران بستری و فوتی در ارتباط با این بیماری مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

این مقام مسئول بر تزریق دز سوم واکسن کرونا نیز تاکید کرد و گفت: تزریق دو دز واکسن کافی نیست و باید حتما دز سوم واکسن کرونا تزریق شود.

رعایت ۵۰ درصدی پروتکل های بهداشتی در خراسان شمالی

طاهر رستمی دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا در خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این استان ۷۴ درصد است.

وی افزود: اما رقم اعلام شده در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این استان از سوی وزارت بهداشت ۵۰ درصد است که میانگین کشوری نیز تقریبا همین عدد را نشان می دهد.

رستمی ادامه داد: اگر روند افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان به همین شکل باشد شاهد تغییر رنگ در مناطق مختلف این استان طی هفته آینده خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ شهرستان خراسان شمالی در وضعیت زرد قرار دارند که این شهرستان ها شامل گرمه، راز و جرگلان، بجنورد، شیروان، فاروج و اسفراین است و شهرستان های مانه و سملقان و جاجرم در وضعیت آبی قرار دارند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: اگر تغییر رنگ صورت گیرد و تعداد بیماران نیز افزایش چشم گیری داشته باشد محدودیت ها دوباره اعمال می شود و این تفویض اختیار به استان ها داده شده است.

عدم مراجعه نیمی از افرادی که زمان تزریق دز سوم واکسن آن ها فرارسیده

برزگر مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به افزایش تعداد تست های مثبت کرونا و بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در این استان گفت: هنوز مورد مثبت ابتلا به اُمیکرون در خراسان شمالی مشاهده نشده است.

وی افزود: تاکنون ۴۹۴ هزار نفر از ساکنان خراسان شمالی دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند که از این تعداد ۳۰ درصد نیز دز سوم واکسن را دریافت کرده اند که البته هنوز تعدادی نوبت تزریق دز سوم واکسن آن ها فرا نرسیده است.

برزگر ادامه داد: از تعداد افرادی که نوبت تزریق دز سوم واکسن کرونای آن ها فرا رسیده، ۵۰ درصد اقدام به تزریق کرده اند و ۵۰ درصد نیز باقی مانده است.

وی خطاب به افرادی که زمان تزریق دز سوم واکسن آن ها فرا رسیده اما اقدام به تزریق آن نکرده اند، اظهار کرد: با توجه به فاصله زمانی ایجاد شده سطح ایمنی این افراد نسبت به بیماری کووید ۱۹ کاهش یافته و احتمال ابتلای آن ها به این بیماری وجود دارد.

این مقام مسئول از افرادی که موعد تزریق واکسن آن ها فرا رسیده درخواست کرد تا نسبت به تزریق آن، هرچه سریع تر اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha