• دوشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400111108507
  • خبرنگار : 50455

تحقق سرانه آموزشی نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

تحقق سرانه آموزشی نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

ایسنا/قم مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم، افزود: برای رسیدن به ۲/۵ درصد میانگین فضای آموزشی کشور در استان ۱۰۰ مدرسه ۱۲ کلاسه کمبود و کسری داریم که تقریبا ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر بخواهیم در یک افق ۵ ساله این امر را محقق کنیم سالانه به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مهندس محسن پورگلیان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره اینکه متناسب با نیاز و اعتبار فعالیت‌های مختلفی داریم، گفت: عملکرد ما در بخش‌های مختلف تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس، احداث مدارس در مناطق جدید شهری، استاندارد سازی گرمایشی و سرمایشی، تجهیز مدارس جدید الحداث و نوساز از جمله تجهیزات اداری و کلاسی و تعمیر آسفالت محوطه مدارس قابل تعریف است.

پورگلیان در خصوص اقدامات این اداره در مدت شیوع بیماری کرونا توضیح داد: ۲۲ پروژه با ۱۰۶ کلاس درس و بیش از بیست هزار متر مربع زیر بنا در سال ۹۸ و در سال ۹۹ با توجه به کاهش اعتبارات این تعداد به ۸ پروژه و ۵۹ کلاس درس و حدود ده هزار متر مربع زیر بنا کاهش پیدا کرد همچنین ۱۶ پروژه و ۹۷ کلاس درس و حدود ۱۶ هزار متر مربع زیر بنا در سال ۱۴۰۰ به فضای آموزشی استان اضافه و تحویل آموزش و پرورش شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ پروژه با ۳۴۰ کلاس درس و بیش از ۷۰ هزار متر مربع زیر بنا در دست احداث است که به تدریج با ترزیق اعتبار برای پایان امسال و هفته دولت و مهرماه سال آینده به تدریج تحویل داده خواهد شد.

پورگلیان در زمینه تعمیرات و آسفالت مدارس و استاندارد سازی مدارس عنوان کرد: مجموعا برای بیش از ۷۰ مدرسه عملیات آسفالت و ایزوگام، استاندارد سازی گرمایشی و سرمایشی انجام و مجددا تحویل آموزش و پرورش شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس تصریح کرد: از سال ۸۵ که طرح تخریب و بازسازی شروع شد، در ارزیابی‌های صورت گرفته از مدارس استان قم مشخص شد که حدود ۱۱۰۰ کلاس باید تخریب شود.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۰۱۰ کلاس تخریب و بازسازی و مجددا فضای جایگزین احداث شده است و وضعیت ما نسبت به کشور و بر اساس این قانون وضعیت مناسبی است و به لحاظ حجم تخریب و بازسازی انجام شده، جایگاه سوم را در کشور داریم.

پورگلیان اظهار کرد: تخریب و بازسازی یعنی مدارسی که هیچ قابلیت استحکام بخشی ندارند و به طور کامل تخریب و جایگزین می‌شوند اما مقاوم سازی به این معنا است که اسکلت مدرسه کفایت می‌کند و باید برای مقاوم سازی اجزایی به آن اضافه شود که مقاومت لازم را در برابر زلزله داشته باشد و در زمینه مقاوم سازی نسبت به دیگر استان‌ها در وضعیت میانه قرار داریم.

 وی با بیان اینکه طبق برآوردهای فنی در طول ۱۵ سال و بر اساس عمر ساختمان تعداد مدارس تخریبی افزایش یافته است، ابراز کرد: طبق برآوردهای فنی وضعیت کنونی، ۵۱ درصد مدارس استان کاملا مستحکم هستند و هیچ مانعی ندارند، ۳۱ درصد مستحکم نسبی و ۱۸ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند بنابراین از مجموعه مدارس استان قم ۱۸ درصد نیاز به تخریب و بازسازی دارند و فرسوده تلقی می‌شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس با تأکید بر لزوم و اهمیت بازسازی مدارس فرسوده، یادآور شد: منظور از مدارس فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی این نیست که این مدارس به صورت روزانه خطر بالفعلی برای دانش آموزان دارند بلکه در برابر بحث زلزله آسیب پذیرند در غیر این صورت سال‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پورگلیان در زمینه استاندارد سازی وسایل گرمایشی افزود: از مجموع ۸۰۰ فضای فیزیکی استان ۵۳ درصد مدارس استاندارد لازم را دارند و ۲۴ درصد استاندارد امّا فرسوده است و ۲۳ درصد از مدارس هم از بخاری گازی بهره‌مند هستند.

وی در خصوص عملکرد استاندارد سازی مدارس در طول مدت شیوع بیماری کرونا بیان کرد: ۶۵ پروژه با ۳۹۹ کلاس درس در سال ۹۸ و ۳۷ پروژه با ۳۸۵ کلاس درس در سال ۹۹ استاندارد سازی شد و مجموعا از ابتدای طرح استاندارد سازی تا امروز ۲۳۱ پروژه با ۲۰۵۲ کلاس درس معادل ۳۰ درصد مدارس غیر استاندارد استان، استاندارد سازی شدند.

پورگلیان  تصریح کرد: از مجموع ۲۷۲ هزار نفر جمعیت دانش آموزی استان حدود ۱۰ درصد در مدارس غیر دولتی و ۹۰ درصد در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند و از این بین ۹۵ درصد در مناطق شهری و ۵ درصد در مناطق روستایی هستند لذا عمده مسائل و مشکلات ما در بخش شهری است.

وی تعداد مدارس شهری را ۵۱۵ و مدارس روستایی را ۱۵۶ عنوان کرد و گفت: در مناطق شهری حدود ۷۰ درصد دانش آموزان و در مناطق روستایی حدود ۲۶ درصد در مدارس دو شفیت مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس گفت: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور به ازای هر دانش آموز ۵/۲ درصد و در استان قم ۴/۲ درصد و در استاندارد تعریف شده ۸/۴ درصد است.

وی افزود: برای رسیدن به ۲/۵ درصد میانگین فضای آموزشی کشور در استان ۱۰۰ مدرسه ۱۲ کلاسه کمبود و کسری داریم که تقریبا ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر بخواهیم در یک افق ۵ ساله این امر را محقق کنیم سالانه به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پورگلیان با اشاره به اینکه سالانه طبق موالید و خروجی‌های نظام آموزشی حدود ده هزار نفر به جمعیت دانش آموزی اضافه می‌شود، بیان کرد: برای اینکه پاسخگوی افزایش جمعیت دانش آموزی باشیم حدود ۳۰ مدرسه ۱۲ کلاسه و سالانه حدود ۳۶۰ میلیارد اعتبار نیاز داریم.

به گفته وی در بخش‌ها و شهرستان‌های جدید و مناطق روستایی به جز شهر قم عملا مشکل کمبود فضا نداریم و عمده مسائل مربوط به استاندارد سازی و تخریبی بودن برخی فضاها است که این‌ها باید تخریب و بازسازی شود و در برخی بخش‌های مسکن مهر این مناطق نیاز به احداث داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در پایان از همراهی خیرین مدرسه ساز در جهت پاسخگویی نیازها و تأمین فضای آموزشی استان تشکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha