حجتالاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در چهارمین پیش نشست حضوری و مجازی اولین کنفرانس بینالمللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع «مداخله عملی مدیریت مرز ارتباطی خانواده، الگوی انعطاف ـ نفوذناپذیری» برگزار شد، به تحلیل پروتکل یا مدل ارائه شده با عنوان «مبانی نظری مداخله؛ انعطاف ـ نفوذناپذیری» پرداخت و عنوان کرد: در خصوص الگوی روانشناختی انعطاف ـ نفوذناپذیری میتوان به چند سرخط اشاره کرد.
وی بیان کرد: اولین نکته بحث سیستمی بودن خانواده است که این نکته در نظریه برتالانفی به تفصیل بیان شده است. در مدل ارائه شده از سوی ما نیز بیانشده که در مبانی روانشناختی دینی نیز نگاه سیستمی به خانواده وجود دارد؛ همچنین در خانواده مسئله درون داد، برون داد و مرزهای بسته وجود دارد که باید رعایت شود و پردازشهای تعاملی در درون آن اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: بحث رعایت مرزها مبانی روانشناختی در این دیدگاه است که بر اساس آن، مرزها در خانواده اهمیت ویژه دارد که برخی از روانشناسان خانواده به آن توجه کردهاند و ما نشان دادیم در دیدگاه دینی نیز بحث مرزها جدیتر دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه در سوره نور به سه نوع مرز اشارهشده است، گفت: وقتی فردی میخواهد وارد خانه شود باید اجازه بگیرد (نفوذناپذیری)، در داخل خانواده نیز وقتی فرزند میخواهد وارد حریم پدر و مادر شود باید در بزند و رعایت حریم جنسی و عفت نیز جزو مرزهای خانواده است. این سه مسئله رعایت مرزها، مبنایی برای نفوذناپذیری و انعطافپذیری در خانواده است.
وی مسئله دیگر این بحث را تمایز و استقلال دانست و اظهار کرد: در خانواده در عین حال که دلبستگی نسبت به پدر و مادر، خویشان، دوستان و ... وجود دارد؛ اما باید تمایز در آن حفظ شود که بر اساس آن رابطه میزان تمایز پذیری خانواده با بحث رضایت را مطرح کردهایم.
این استاد دانشگاه افزود: تمایز به این معناست که خانواده استقلال خود را از مسائل و کنشوریهای دیگر حفظ کند و در شرایطی که با واحدهای دیگر ارتباط دارد خودش بهصورت مستقل تصمیم گیرد. این مسئله بدان معنا نیست که از تجارب دیگران استفاده نکنیم بلکه بحث این است که تصمیمگیریها بهصورت مستقل در خانواده اتفاق بیفتد.
انتهای پیام


نظرات