• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400112318104
  • منبع : دانشگاه اصفهان

پویشی برای نجات بافت‌های‌ تاریخی اصفهان

پویشی برای نجات بافت‌های‌ تاریخی اصفهان

ایسنا/اصفهان اولین جلسه از سلسله نشست‌های «چالش‌های حفاظت و توسعه در بافت‌های تاریخی ایران» با موضوع تخریب‌های گسترده بافت تاریخی پیرامون مسجد جامع عتیق اصفهان، عصر امروز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

محمدمهدی کلانتری، دبیر نشست و دبیر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در کمیته میراث فرهنگی و گردشگری در دی‌ماه جاری با موضوع تخریب‌هایی در بافت تاریخی شیراز مواجه شدیم که برای جلوگیری از این امر در مکاتباتی با رئیس جمهور و ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، اعتراض خود را به این تخریب‌ها اعلام و خواستار جلوگیری از ادامه این روند شدیم.

او ادامه داد: همزمان چالش نجات بافت تاریخی شیراز راه‌اندازی شد که همچنان در جریان است، پیش از آن هم پویش نجات گذرآقانجفی را از سال ۹۷ پیگیری کرده و توانستیم رأی شورای عالی را برای جلوگیری از احداث خیابان در محل گذر بگیریم که با به نتیجه رسیدن پویش قبل، آن را به پویش «نجات بافت‌های تاریخی ایران» تغییر دادیم.

کلانتری با اشاره به پرونده اول این پویش گفت: در اولین موضوع پویش، به سراغ موضوع مسجد جامع اصفهان رفتیم که مکاتبات آن را  از دو سال پیش آغاز کرده‌ایم.

این پژوهشگر مرمت بناها و بافت‌های تاریخی با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ تخریب‌هایی در محدوده مسجد جامع عتیق انجام شد، گفت: با ارائه گزارش این تخریب‌ها به وزارت‌خانه‌های  میراث فرهنگی  و  راه و شهرسازی و پیگیری‌های فراوان، مشخص شد که طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵،  با مرمت و بازسازی بافت تاریخی و بازآفرینی شهری طبق بافت موجود، دانشکده علوم و قرآن حدیث می‌تواند در این منطقه احداث شود؛ به این معنا که بافت تاریخی باید مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد و طرح معماری دانشکده علوم و قرآن و حدیث طبق بافت موجود آن منطقه ارائه شود.

کلانتری ادامه داد: اعضای انجمن همبود اصفهان به‌صورت خودجوش از بناهای این محدوده عکاسی، گزارش‌نویسی و مستندنگاری کرده‌اند که قرار شد نشستی با موضوع بافت تاریخی محدوده مسجد جامع عتیق اصفهان برگزار شود و در آن پیشینه این محدوده، تخریب‌ها و مستندنگاری انجام شده مورد بررسی قرار گیرد و گزارش کاملی به وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی ارسال شود.

پژوهشگر مرمت بناها و بافت‌های تاریخی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مهمانان نشست «چالش‌های حفاظت و توسعه در بافت‌های تاریخی ایران» با موضوع تخریب‌های گسترده بافت تاریخی پیرامون مسجد جامع عتیق اصفهان، ادامه داد: محسن افشار، معمار و مرمتگر بناهای تاریخی و عضو هیئت مؤسس انجمن حفاظت از میراث فرهنگی اصفهان، محدثه انصاری و متین شریفی از انجمن همبود اصفهان مهمانان این نشست هستند. همچنین برای مسئولین میراث فرهنگی استانی و کشور نیز دعوتنامه ارسال شده است.  

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست که به‌صورت آنلاین و در فضای اسکای‌روم برگزار می‌شود، می‌توانند ساعت ۱۸ امروز، شنبه ۲۳ بهمن، به لینک www.skyroom.onloine/ch/anjomanelmi/uaur مراجعه کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha