• شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400113022577
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«پسازبان» کریم قیطانی‌فرد در راه است

«پسازبان» کریم قیطانی‌فرد در راه است

ایسنا/خوزستان کتاب تازه‌ کریم قیطانی‌فرد با نام «پسازبان» مجوز چاپ گرفته و به زودی منتشر می‌شود.

این شاعر به ایسنا گفت: این کتاب شامل تئوری پسازبان و فرمول‌های ریاضی پسازبانی است که بُعد دیگری از علوم انسانی را نشان می‌دهد و در آخر چند کار هنری و شعرهای پسازبانی من در آن گنجانده شده‌اند.

وی خاطرنشان کذد: آنچه در این کتاب مورد توجه است فرمول‌های آن هستند که یکی از این فرمول‌ها مربوط به اندازه‌گیری دقیق آنتروپی (بی‌نظمی) ذهن است که از طریق زبان و گفتمان‌ها مقدار آنتروپی و آشفتگی‌های گفتمان‌ها را اندازه‌گیری کرده و به ما نشان می‌دهد.

او ادامه داد: این فرمول در رابطه با کلیه شاخه‌های علوم انسانی و علوم ذهنی از جمله هنر، ادبیات، فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی و... کاربرد دارد و می‌تواند به عنوان منطق جدید ریاضی مورد استفاده قرار بگیرد.

قیطانی‌فرد اضافه کرد: فرمول دوم مربوط به زیبایی‌شناسی است که نشان می‌دهد زیبایی میان سوژه و ابژه چگونه امری ریاضی و محاسباتی است و از طریق این فرمول می‌توان مقدار زیبایی را در هنر و ادبیات اندازه‌گیری کرد.

این شاعر بیان کرد: ایده پسازبان همان تجربه زیسته من است از مواجه با دو هویت متفاوت که ناخواسته به من داده شد که هر هویت دلالت یک کل زبانی شامل نام و نام‌خانوادگی و فرهنگ متفاوتی است که بر من دلالت می‌کنند اما من حقیقت خود را چیزی ورای آن هویت‌ها و امرهای زبانی درمی‌یابم.

او اظهار داشت: در همذات‌پنداری با علوم انسانی نیز دریافتم فیلسوفان و نظریه‌پردازان هویت‌های بی‌شماری را برای هستی و به عنوان حقیقت اجزای هستی خلق کردند اما من از طریق تجربه زیسته خود می‌فهمم  آنچه فیلسوفان و تئوریسین‌ها از هستی گفته‌اند تا حقیقت هستی چقدر فاصله است و در این فاصله چیزی جز زبان نیست که آن هم دستکاری شده است.

وی معتقد است: «پسازبان» می‌خواهد ماهیت علوم انسانی را جدای از زبان به ما نشان بدهد، هنر محض بدون دخالت زبان، شعر محض بدون دخالت زبان و به همین شکل.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha