• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400121511447

اگر لینک مخربی را باز کردیم چه کنیم؟

اگر لینک مخربی را باز کردیم چه کنیم؟

ایسنا/کرمان رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: در این مواقع فرد باید نرم‌افزار را از داخل برنامه‌هایش حذف نصب کرده و اگر بلد نبود گوشی را به تنظیمات کارخانه برگرداند سپس به بانک مراجعه کرده و نسبت به غیرفعال کردن همراه بانک‌های دیگر و تعویض رمز آن اقدام کند.

سرهنگ امین یادگارنژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی و گزارش عملکرد یک‌ساله پلیس فتا استان کرمان بیان کرد: در سال جاری با افزایش ۱۸ درصدی جرائم سایبری مواجه بودیم که یکی از دلایل آن افزایش کاربران فضای مجازی و انجام بیشتر امور به صورت اینترنتی به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

وی افزود: کاربران فضای مجازی باید از یک حداقلی آگاه باشند؛ اگرچه پلیس فتا موفق شده در سال ۱۴۰۰، ۹۶ درصد از پرونده جرائم سایبری را کشف کند اما آگاهی مخاطبین برای کاهش جرائم سایبری ضروری است.

یادگار نژاد ادامه داد: پخش بیش از 13 برنامه رادیویی و 17 برنامه در سیما، انتشار 411 خبر از طریق سایت‌های خبری و مطبوعات و برگزاری 461 کلاس آگاه‌سازی برای سازمان‌ها و نهادها از جمله اقداماتی است که در راستای آگاه‌سازی انجام شده است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان اضافه کرد: علی‌رغم همه این‌ اقدامات باز هم شاهد افزایش جرائم سایبری هستیم. کلاهبرداری‌های رایانه‌ای ۴۲ درصد کل پرونده‌های پلیس فتا را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

یادگار نژاد تشریح کرد: برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی 21 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی ۱۲ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب 7 درصد و ۱۹ درصد هم سایر جرائم سایبری را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی پرونده‌های به سرانجام رسیده و میزان پولی که به قربانیان برگردانده شده ۱۴۰ میلیارد ریال است گفت: از ابتدای سال تکنون ۱۰ باند کلاهبرداری در حوزه قمار و شرط‌بندی، 4 باند هم در خصوص هتک حرمت و جرائم ضداخلاقی از ابتدای سال منهدم شده است.

یادگارنژاد افزود: با توجه به اینکه بیشتر پرونده‌های جرائم‌ مجازی مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی است و خود قربانی زمینه‌ را فراهم می‌کنند آگاه‌سازی مردم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان تأکید کرد: امروزه شاخص‌ترین نوع کلاهبرداری اینترنتی از طریق ارسال لینک به خصوص پیامک‌های قضایی است؛ قبلاً از طریق به انداختن قربانی کلاهبرداری می‌کردند اما الان شگرد به این سمت رفته که با ایجاد یک ترس و اطلاع از وضعیت اتهام وی را مجبور به باز کردن لینک می‌کنند.

یادگارنژاد گفت: پس از کلیک بر روی این لینک ابتدا گوشی قربانی آلوده به نرم‌افزاری شده و پیامک‌هایی حتی برای شماره‌هایی که در گوشی فرد ذخیر نیستند هم می‌رود؛ سپس درخواست مقدار کمی پول برای اطلاع از وضعیت می‌شود که فرد با وارد کردن اطلاعات حساب خود موجودی حساب خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: سپس شماره تلفن و کدملی فرد را درخواست می‌کنند که با این کار کلاهبردار اقدام به فعال کردن همراه بانک قربانی می‌کند و چون به سامانه پیامکی هم دسترسی داره می‌تواند کد را بردارد و از حساب‌های فرد برداشت کند.

یادگارنژاد تأکید کرد: اگر لینکی ارسال شد که لینکی فرستاده بود و برای دریافت خدماتی قرار بود پول بپردازید این پیامک جعلی است. پیامک‌های قوه قضاییه با سرشماره ADLIRAN است و اگر ADLIRAN  در متن پیامک باشد این پیامک جعلی است ضمن اینکه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه رایگان است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر نیز روش دیگر کلاهبرداری ارسال پیامکی مبنی بر اطلاع از وضعیت سود سهام عدالت است که این پیامک‌ها هم جعلی و کلاهبرداری هستند.

یادگارنژاد در توضیح اینکه اگر کسی لینک را باز کرد و گوشی‌اش آلوده شد گفت: در این مواقع فرد باید نرم‌افزار را از داخل برنامه‌هایش حذف نصب کرده و اگر بلد نبود گوشی را به تنظیمات کارخانه برگرداند سپس به بانک مراجعه کرده و نسبت به غیرفعال کردن همراه بانک‌های دیگر و تعویض رمز آن اقدام کند.

وی نوع دیگری از کلاهبرداری را تماس تلفنی از طریق واتساپ دانست و گفت: در این موارد کلاهبردار معمولاً عکس پروفایل خود را آرم صدا و سیما را قرار می‌دهند و با فرد قرار مصاحبه جعلی می‌گذارد و از وی می‌خواهند کدی را که برای برنده شدن او اعلام شده بدهد که با این کد کلاهبرداری صورت می‌گیرد.

یادگارنژاد تصریح کرد: معمولاً با برنده شدن افراد و اینگونه مسائل مردم را گول می‌زنند که بیشتر این‌ها کلاهبرداری است اما اگر کسی شک داشت در برنده شدن با شماره ۰۳۴۲۱۸۲۴۶۰۳ یا ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرد تا از اطلاعات شماره‌ای که وی تماس گرفته مطلع شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان همچنین با اشاره به خرید و فروش مواد محترقه ممنوعه در چهارشنبه سوری گفت: پلیس فتا از هم اکنون به این موضوع ورود کرده تا از خرید و فروش این مواد و تبعات آن جلوگیری کند.

یادگارنژاد با تأکید بر اینکه کلاهبرداری حراجی‌های آخر سال نیز بسیار رایج است و نباید گولشان را خورد گفت: افراد باید توجه داشته باشند که سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشد همچنین درگاه الکترونیکی که برای پرداخت استفاده می‌کنند نیز معتبر و مطمئن باشد.

وی با بیان اینکه 22 شهرستان در استان کرمان دارای مرکز پلیس فتا هستند ابراز کرد: شهرستان فاریاب به دلیل کم بودن جرائم سایبری در آن این مرکز را ندارد اما اگر نیاز شود حتماً راه اندازی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha