• چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401010300897
  • خبرنگار : 50182

بخور و نخور "دیابتی‌ها" در نوروز

بخور و نخور "دیابتی‌ها" در نوروز

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس تغذیه به تشریح نکات تغذیه ای ضروری برای بیماران دیابتی در ایام نوروز پرداخت.

فرزاد بابایی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص تغذیه دیابتی ها در ایام نوروز با تاکید بر هماهنگی برنامه غذایی این بیماران با پزشک متخصص گفت: تمام بیماران دیابتی باید برنامه مدون تغذیه زیر نظر پزشک متخصص داشته باشند، چرا که شرایط جسمی و وضعیت بیماری را بیش از همه پزشک معالج آنها تشخیص می دهد.

وی افزود: در خصوص افرادی که این بیماری را سرسری گرفته و به نقش تغذیه در آن اهمیت نمی دهند باید گفت این بیماری یک قاتل خاموش است و به مرور آسیب هایی به بدن می زند که جبران آن ها امکان پذیر نیست.

بابایی گفت: نکته مهم در تغذیه بیماران دیابتی کاهش مصرف قندهای ساده در برنامه غذایی آنهاست، بنابراین توصیه می شود در ایام نوروز که مصرف شیرینی بالا می رود این بیماران بطور جد ازمصرف این خوراکی اجتناب کنند.

وی افزود: همچنین مصرف مواد شیرینی چون شربت، مربا و خوراکی هایی که در آنها پودر قند استفاده شده برای این بیماران توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه گفت: این بیماران همچنین باید در مصرف میوه های شیرین مانند موز و خرما احتیاط کرده و از مصرف زیاد این میوه ها اجتناب کنند.

بابایی گفت: مصرف زیاد کشمش هم در این بیماران توصی نمی شود و بهتر است این بیماران چای خود را با توت خشک مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه نسبت به افزایش مصرف نمک و چربی هم در ایام نوروز هشدار داد و افزود: بیماران دیابتی بطور معمول با مشکلاتی همچون فشار خون و چربی خون هم دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین باید احتیاط بیشتری در مصرف خوراکی های شور و پرچرب داشته باشند.

وی افزود: این بیماران بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده و خوراکی های شور مانند آجیل فرآوری شده را به حداقل برسانند.

بابایی با بیان اینکه برخی از این بیماران به اشتباه مصرف نان و برنج را بطور کامل کنار می گذارند، گفت: 55 درصد برنامه غذایی این بیماران حتما باید کربوهیدرات های پیچیده ای مانند نان و برنج باشد، اما در خصوص سیب زمینی بهتر است مصرف این ماده غذایی به حداقل برسد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت هماهنگی برنامه غذایی بیماران دیابتی نوع یک با پزشک متخصص، گفت: این بیماران از انسولین استفاده کرده و حتما باید دوز و نوع انسولین مصرفی آنها با برنامه غذایی توسط پزشک متخصص هماهنگ شود.

بابایی گفت: برخی انواع انسولین کوتاه اثر و بلند اثر هستند، بنابراین باید برنامه غذایی طوری تنظیم شود که زمان پیک اثر انسولین موجب افت قند در افراد دیابتی نشود و این امر می طلبد که این دسته بیماران دیابتی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha