• شنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401010602500

کتابی در باب، لباس روحانیت چراها و بایدها

کتابی در باب، لباس روحانیت چراها و بایدها

ایسنا/قم کتاب «لباس روحانیت چراها و بایدها» به تشریح چرایی، فواید و اثرات لباس روحانیت در جامعه می‌پردازد.

دانش‌آموختگان علوم دینی پس از چند سال تحصیل در حوزه و یک دوره آشنایی با فقه اسلامی، غالباً در پوششی ویژه و متفاوت از سایر مردم به لباس روحانیت در می‌آیند.

این لباس به رغم پیشینه طولانی، هنوز در معرض پرسش‌های فراوانی قرار دارد.

کاوش برای یافتن پاسخ این نگرانی‌ها، برای طلاب نوعی تأمل در سبک و سیره زندگی است که قطعاً کم‌بهاتر از تلاش برای رازگشایی از عبارات دشوار برخی از متون نیست؛ به علاوه، تراکم این نگرانی‌ها در جان انسان، به مرور ایمان و اعتقاد قلبی او را به راهی که می‌رود و کاری که می‌کند می‌فرساید و ارمغانی جز تزلزل شخصیت و آشفتگی خاطر ندارد.

 این بررسی‌ها برای همه طلاب ضرورت شخصی و برای جامعه اسلامی در شرایط امروز ضرورت اجتماعی دارد.

روحانیت شیعه که امروز از داخل و خارج در معرض هجوم انواع شبهات و انتقادات قرار گرفته است باید در فاصله زمانی کوتاهی فلسفه پیدایش، سر حضور، رسالت نهایی، کیفیت عمل و منطق خود را برای عموم تبیین کند و توده انبوه نگرانی‌ها را با بحث نظری یا اقدام عملی حل و رفع نماید.

برای رفع این پرسش‌ها و نگرانی‌ها کتاب «لباس روحانیت چراها و بایدها» نوشته محمد عالم زاده نوری و به همت مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

در این کتاب در ابتدا لباس روحانیت را یک نماد معرفی می‌کند و به بیان فواید و تأثیرات نماد می‌پردازد.

این کتاب می‌گوید: لباس روحانیت یک نماد است، نمادی از یک صنف و نشانی از یک نهاد که رسالتی بزرگ بر دوش دارد. این نهاد برای انجام آن رسالت باید از بهترین ابزارها بهره گیرد تا روز به روز بر سرعت و کیفیت عمل او افزوده و موفقیت او در پیشبرد اهدافش بیشتر شود.

در جای دیگر این کتاب بیان می‌شود که این نماد وابسته به یک ایده، رسالت و فرهنگ است که با آغاز تاریخ انسان آغاز شده و به سابقه همه پیامبران الهی دیرینه دارد.

در این کتاب اعلام آمادگی برای خدمات اجتماعی، تداعی و تذکر ارزش‌ها برای صاحب لباس و دیگران، اعلام حضور اندیشه دینی، تصریح به آرمان‌ها و تبلیغ غیرمستقیم را از فواید لباس روحانیت قلمداد می‌کند و می‌گوید که این لباس باعث القای ناخودآگاه حقانیت می‌شود؛ زیرا جمعیت فراوان طلبه در یک منطقه به خودی خود استدلالی نامرئی برای حقانیت این مسیر است. صورت مرئی این استدلال که در نهاد ناآگاه انسان حضور میابد چنین است: «اگر انتخاب این راه به روشنی ناحق بود این همه جمعیت به آن تمایل نمی‌یافتند و پدران و مادران و نزدیکان به آن رضایت نمی‌دادند.»

در این کتاب بعد تشریح فواید لباس روحانیت به سؤالات و شبهاتی مانند اینکه این لباس مانع ارتباط می‌شود، تغییر معنایی که در بین آحاد جامعه پیدا کرده است، محدودیت آور بودنش، تمسخر و هتک قداست، شبهه اصالت، تردید در شایستگی و... پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha