• دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401012212519
  • خبرنگار : 71021

باستان‌شناس ایرانی تشریح کرد

دلایلی برای جعلی بودن خنجر هخامنشی

دلایلی برای جعلی بودن خنجر هخامنشی

بحث بر سر اصالت خنجر طلایی منسوب به اردشیر اول هخامنشی همچنان ادامه دارد؛ مهرداد ملک‌زاده از جمله باستان‌شناسانی است که اصالت این «آکیناکه» را به چالش کشیده و برای اثبات این ادعا سناریوها و دلایلی را مطرح می‌کند.

مهرداد ملک‌زاده که در پژوهشکده باستان‌شناسی و گروه تخصصی واژه‌گزینی باستان‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی مسؤولیت داشته و مطالعاتش عمدتاً معطوف به پژوهش و کاوش در محوطه‌های عصر آهن ۳ یا دورهٔ ماد بوده است، از جمله پژوهشگران تاریخ و باستان‌شناسانی بود که پس از انتشار تصاویری از خنجر طلایی منسوب به اردشیر اول هخامنشی در نمایشگاه «ایران باستان، ‌جهان کلاسیک» که به مدت شش ماه در موزه گتی لس‌آنجلس آمریکا به نمایش گذاشته شده است، بر اصالت این شیء شبهه وارد کرد.

خنجر هخامنشی از کجا یک‌باره ظاهر شد؟

این باستان‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح ادله خود، نخست با طرح این سوال که این خنجر یا آکیناکه (که در یونانی آکیناکس گفته می‌شود) تاکنون کجا بوده و چرا یک‌باره ظاهر شده است؟ ادامه داد: پاسخ نخست برای این پرسش آن است که  یا این شیء اخیرا در جایی از قلمرو ایران که می‌تواند منشأ آثار دوره هخامنشی باشد، از طریق حفاری غیرمجاز و قاچاق به‌دست آمده و به خارج از کشور راه یافته است که بدترین سناریو ممکن است، چون در این‌صورت جرم و جنایت فرهنگی علیه تاریخ و فرهنگ ایران رخ داده است. با این شرایط، چه کسانی که عکس این خنجر را بازنشر می‌دهند و چه آن‌هایی که درباره آن تبلیغ مثبت می‌کنند، به پدیده وحشتناک و مخرب حفاری‌های غیرقانونی و قاچاق در ایران و کشورهای همسایه که موجب پریشان شدن لایه‌های تاریخی و فرهنگی و به غارت رفتن میراث ملی می‌شود، ‌ دامن می‌زنند و این بدترین سناریو درباره این آکیناکه (خنجر) می‌تواند باشد.

او سپس بیان کرد: اگر مبنا را بر اصل بودن این شیء بگذاریم ـ که به نظرم نیست ـ و مشخص شود که این شیء در حفاری جدیدی به دست آمده و قاچاقی و غیرقانونی از ایران خارج شده است، می‌توان از طریق مجاری قانونی علیه کسانی که این شیء را به نمایش گذاشته‌ و آن را از ایران خارج کرده‌اند دعوی حقوقی مطرح کرد.

این باستان‌شناس ادامه داد: پاسخ دوم برای آن پرسش و سناریو درست و معقول‌تر این است که باستان‌شناسی و تاریخ هنر تاریخچه اشیاء ایرانی را که از دوره‌های تاریخی مختلف همچون ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و به طور کل آسیای غربی در دنیا پراکنده شده‌اند می‌شناسد، چون بعد از رنسانس بسیاری از این اشیاء به دست خاندان‌های بزرگ و ثروتمند اروپایی و فئودال‌های عتیقه‌باز و کلکسیونردارها افتاده است، کنت‌ها و اشراف آلمانی، انگلیسی و فرانسوی که مجموعه‌های شرقی و مصری، ایرانی، چینی و هندی را جمع‌آوری کرده‌اند که ردِ همه آن‌ها مشخص است، چون شناسنامه دارند، مثلا در دوره پهلوی زمانی که می‌خواستند موزه «رضا عباسی» را بنا کنند، بنیاد پهلوی تعداد زیادی اشیاء ایرانی در اختیار مجموعه‌داران اروپایی و آمریکایی را خرید و به این موزه هدیه کرد. همه این آثار شناسنامه داشته و از حدود ۲۰۰ سال پیش قابل پیگیری و مشخص بود که در اختیار چه افرادی و مجموعه‌هایی قرار داشته است و چگونه و به کدام موزه و مجموعه‌ها راه یافته است.

ملک‌زاده افزود: بر همین اساس، شیئی نداریم که یک‌باره ظاهر شده باشد. این اشیاء معمولا در اختیار مجموعه‌داران شناخته‌شده است که از این طریق به موزه‌ها می‌رسد، مثلا خانواده «سکلر» که ثروتمند و مجموعه‌دار بودند اشیاء تاریخی در اختیار خود را اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی به موزه بریتانیا تحویل دادند و این موزه هر سال با ثروت وقفی این خانواده همایش علمی برگزار می‌کند و درباره اشیاء ایران باستان و آسیای غربی سخنرانی‌های علمی انجام می‌دهد. حتی قفسه و ویترینی در موزه بریتانیا به نام این خانواده وجود دارد. بنابراین رَدِ آثار تاریخی در اختیار خانواده‌های ثروتمند و مجموعه‌داران تاریخی معلوم است. این اشیاء معمولا در دوره‌ای نامشخص قاچاق شده‌ و به خارج از کشور راه یافته‌اند و در بین این خانواده‌ها دست به دست می‌شوند.

او همچنین به یک مورد اهدایی دیگر به موزه ایران باستان اشاره کرد و گفت: یک لیوان زرین با سر شیر در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود که بانک ملی آن را از یک مجموعه‌دار آمریکایی خرید و به این موزه اهدا کرد. اسم و رسم مجموعه‌دار مشخص بود و در کتاب‌های خیلی قدیمی‌تر هم اسم مجموعه‌دار آن ذکر شده است، ولی این مجموعه اکنون وجود ندارد، چون گنجینه آن خریداری شده است.

این باستان‌شناس اظهار کرد: باستان‌شناسان مجموعه‌های فرهنگی آسیای غربی را می‌شناسند، تعدادی از آن‌ها در اختیار کلکسیون‌داران اروپایی و آمریکایی است و بعد از جنگ جهانی دوم هم که ژاپن و کره ثروتمند شدند تعدادی از خانواده‌های این کشورها اشیاء آسیای غربی را خریداری کردند که در موزه ژاپن نمونه‌هایی از اشیاء تاریخی ایران از جمله کلماکره (لرستان) و گنجینه جیحون نیز دیده می‌شود و شیوه رسیدن این اشیاء هم به این کشورها مشخص است. در ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر هم شیخ‌نشینان خلیج فارس مثل امیر قطر و امارات هم علاقه‌مند شده‌اند و برای مجموعه‌های شخصی خود اشیاء تمدن‌های آسیای غربی را می‌خرند.

دلایلی برای جعلی بودن خنجر هخامنشی

ملک‌زاده با اشاره به خنجر طلایی منسوب به اردشیر اول هخامنشی، این نکته را مطرح کرد که  شیئی با این زیبایی و پرکاری نمی‌تواند یک‌باره ظاهر شود، شناسنامه نداشته باشد و معلوم نباشد از کجا آمده است، پس یا از یک حفاری قاچاق به دست آمده که جنایت علیه فرهنگ ایران است و یا جعل شده است.

چطور ممکن است یک موزه آثار جعلی را به نمایش بگذارد؟

این پژوهشگر اظهار کرد: اشیاء جعلی تمدن‌های آسیای غربی حرف جدید امروز و دیروز نیست، یک باستان‌شناس بزرگ آمریکایی به نام «اسکار وایت موسکارلا» که در متروپولیتن نیویورک موزه‌دار است، ۶۰ سال در این زمینه مقاله و کتاب نوشته و نشان داده که چگونه بسیاری از اشیاء موزه‌های لوور، بریتانیا، متروپولیتن، ایران باستان و ... جعلی است و دلایل آن را شرح داده و آخرین کتابش هم به نام «دروغی که بزرگ شد» درباره اشیاء جعلی مربوط به تمدن‌های آسیای غربی است.

ملک‌زاده گفت: بعضی این سوال را مطرح می‌کنند که چطور ممکن است موزه‌ها آثار جعلی را به نمایش بگذارند؟ پاسخ این است، چرا آن‌ها را نشان ندهند وقتی برای خرید آن شیء یا اشیاء هزینه کرده‌اند. وقتی جعلی بودن اشیاء خریداری‌شده مطرح شود طبیعتا به نفع موزه نیست که به آن واکنش نشان دهد، ‌چون ‌مایه آبروریزی است، ‌ اما همین موزه‌ها به مرور زمان که جعلی بودن اشیاء مسجل و قطعی می‌شود، آن‌ها را از ویترین‌ها جمع می‌کنند، نمونه آن را در موزه بریتانیا شاهدیم. همه موزه‌های بزرگ دنیا انباری از اشیاء جعلی دارند.

این باستان‌شناس سپس درباره اصالت خنجر طلایی منسوب به هخامنشی که در موزه گتی لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شده و واکنش‌ها و اختلاف نظرهایی را به همراه داشته است، بیان کرد: در این‌باره نظر خود را کارشناسی می‌دانم، چون لیسانس موزه‌داری دارم و موضوع پایان‌نامه‌ام درباره «موزه‌ها و مشکل اشیاء تقلبی» با مطالعه موردی درباره اشیاء ماد و هخامنشی موزه رضا عباسی بوده است. برخی از اشیاء این موزه بنا بر دلایل مهم تاریخ هنری جعلی است، ولی الان سخت است که این اشیاء را از ویترین‌ها جمع‌آوری کنند، چون مشکل امین‌اموالی پیش‌می‌آید، پس این منطق که اگر آن شیء (آکیناکه یا خنجر هخامنشی) ‌ جعلی بود و موزه‌های خارجی که از ما دانشمندتر و مجهزترند آن را شناسایی می‌کردند و نمایش نمی‌دادند، یک شوخی است، چون موزه‌های بزرگ دنیا پر از اشیاء جعلی است که بنا بر سیاست‌های خاص گه‌گاه اعتراف می‌کنند و گاه بنا بر سیاست‌های کلی، اعتراف به این‌که این اشیاء جعلی است، رایج نیست.

ملک‌زاده به بررسی جزئی‌تر این خنجر و همچنین شواهد و دلایلی که معتقد است تاییدی بر جعلی بودن این شیء می‌تواند باشد، پرداخت و گفت: این خنجر با واژه برابرِ «آکیناکه» یا «آکیناکس» در تاریخ هخامنشی بسیار معروف است، آکیناکه سلاح سوارکاران بوده که از روی اسب می‌جنگیدند و معمولا با دو تسمه روی ران پا استوار می‌شد، به طوری که سوارکار می‌توانسته درحالی که اسب را با افسار هدایت می‌کند، با دست دیگرش این خنجر کوچک را از نیام بیرون آورد و مبارزه کند. مدل این خنجر به گونه‌ای نیست که از کمر آویزان شود.

او افزود: براساس نقش‌برجسته «بارعام تخت جمشید» در تشریفات رسمی، کنار شاه هخامنشی شخصیت‌های دیگری مثل ولیعهد، سپهسالار، وزیر اعظم، روحانی بزرگ و شهبانو به اضافه اسلحه‌دار اعظم مشاهده می‌شوند، یعنی شخصی بوده که اسلحه‌های درباری را برای شاه حمل می‌کرده است. در سنت درباری هخامنشی سه اسلحه خاص متعلق به شاه هخامنشی بوده است، در مدارک ایرانی متاسفانه اسمی از آن‌ها بر جای نمانده است، اما یونانی‌های هم‌دوره اسامی آن‌ها را برای ما به یادگار گذاشته‌اند، ‌ ‌مثل «آکیناکس» یا «آکیناکه»، همین خنجر کوتاهی که درباره آن حرف می‌زنیم و غلاف و نیام زرین دارد و سوارکاران استفاده می‌کردند، یعنی وقتی لباس سوارکاری می‌پوشیدند این سلاح را همراه داشتند. شاهان هخامنشی دو نوع لباس داشتند؛ لباس سوارکاری که تونیک و شلوار بود و جامه رایج سوارکاران مادی و سکایی محسوب می‌شد، این خنجر هم متعلق به سوارکاران و سکایی‌ها بوده است. دیگری، لباس برتخت نشینی شاه بود که جامه عیلامی است.

ملک‌زاده ادامه داد: اسلحه دوم درباری «تبرزین» یا «سگاریس» است با تزئینات سر مرغابی یا مرغ شکاری. سلاح سوم هم «کمان‌دان» یا «گوریتویی» بود. در نقش بارعام تخت جمشید نیز مشاهده می‌کنید که شخصی با فاصله پشت شاه ایستاده و این اسلحه‌ها را همراه می‌آورد، یک خنجر، ‌تبری خاص و کمان‌دان. این‌ اسلحه‌ها متعلق به سوارکاران شمالی است، ‌ یعنی مادها، سکاها و نیاکان پارس‌ها. این اسلحه‌ها را پیاده‌نظام‌ها استفاده نمی‌کردند. پیاده‌نظام پارسی از شمشیر بلند استفاده می‌کرد که پوشش آن نیز ردای بلند عیلامی بود.

بدترین گاف‌ها در جعل

او سپس به تزئینات این خنجر که آن را شاهدی بر جعلی بودن آن می‌داند، پرداخت و توضیح داد: در نقش بار عام تخت جمشید تصویر این نیام و خنجر را مشاهده می‌کنید که ظریف‌ترین حجاری عهد باستان را دارد و اکنون در طبقه اول موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. تزئینات آن بسیار ظریف، معقول و به اندازه‌ است، ‌درحالی که در نیام به نمایش گذاشته‌شده در نمایشگاه موزه گتی، به نظر می‌رسد تلاش شده در تزئینات هر آنچه عنصر نگاره‌شناسی هخامنشی است، استفاده شود در نتیجه صحنه‌هایی خیلی خیلی شلوغ پدید آمده است. علاوه‌بر این، بعضی آیتم‌های نگاره‌شناسی که در حجاری‌های سنگی استفاده می‌شده و در اشیاء فلزی اصلا به کار نمی‌رفته، روی این نیام جعل شده است و صحنه‌ای عجیب و شلوغ را به وجود آورده است. آکیناکس‌هایی که از فرهنگ سکایی در حفاری‌های حدود ۲۰۰ سال پیش در جنوب روسیه و اوکراین امروزی به‌دست آمده و در موزه هرمیتاژ روسیه نگهداری می‌شوند هم تزئیناتی تا این حد شلوغ ندارند. یک آکیناکس از گنجینه جیحون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود که آن هم نقوش شلوغ تا این حد ندارد، تزئینات آن هم خیلی مرتب و ظریف است.

ملک‌زاده به نکته دیگر این خنجر که دالِ بر اصل نبودن آن می‌داند، اشاره کرد و افزود: در عکس‌های جدید متوجه شدیم دسته و قبضه شیء طلایی است، اما تیغه آهنی بوده و زنگ زده و فرو ریخته. این درحالی است که ما می‌دانیم آکیناکس با این‌که سلاح جنگاوران بوده و می‌توانسته تیغه آن از فلزهای دیگر باشد، اما آکیناکسِ متعلق به شاه تشریفاتی است که نمونه‌های آن در موزه ایران باستان و بریتانیا موجود است. جنس ‌آکیناکس‌های تشریفاتیِ شاهانه یکسره از طلا است و این خنجر اگر واقعا متعلق به یک شاه هخامنشی بوده باشد نمی‌توانسته تیغه آهنی داشته باشد، ‌چون قرار نبود شاه هخامنشی از آن در میدان جنگ استفاده کند. خنجر تشریفاتی و تزئینی برای شخص شاه بوده است و به نظر می‌رسد جاعل از این موضوع آگاهی نداشته است.

دلایلی برای جعلی بودن خنجر هخامنشی
تیغه خنجر (آکیناکس) که از آهن بوده، زنگ زده و فرو ریخته است

این باستان‌شناس ادامه داد: مهم‌ترین و به عبارتی بدترین شاهد بر جعل بودن این خنجر، قسمت انتهای نیام‌ یا پاشنه‌ آن است؛ اروپایی‌ها  این قسمت را در انتشارات خود «شیپ» با دیکته Chape نامیده‌اند که ما واژه برابر «پاشنه نیام» را استفاده می‌کنیم. بر اساس مستندات، جنس این قسمت معمولا از طلا نیست و از استخوان و عاج ساخته می‌شد و به نیام آکیناکس اضافه می‌شد. در نیام گنجینه جیحون در موزه بریتانیا نیز مشاهده می‌شود که قسمت «شیپ» یا پاشنه افتاده است و حتی وقتی خواستند آن را بازسازی کنند، جای این قسمت را خالی گذاشته‌اند. در نقش بار عام تخت جمشید نیز به دلیل آن‌که روی سنگ حجاری شده است جنس پاشنه نیام مشخص نیست و جاعل به تصور این‌که جنس این قسمت هم از طلا است، آکیناکس را سراسر از جنس طلا ساخته است. این بدترین گاف (اشتباه) بوده است، چون شیپ‌ها یا پاشنه نیام آکیناکس هخامنشی از عاج و استخوان ساخته شده و در موارد نادر از سنگ‌های قیمتی استفاده است.

او سپس بیان کرد: جالب است بدانید چون این آکیناکس‌ها از جنس طلا بوده، در گذر زمان طلای آن را می‌ربودند و شیپ و پاشنه‌ آن را که از جنس عاج و استخوان بود در محل جا می‌گذاشتند و ما در حفاری‌ها تعداد زیادی از این پاشنه‌ها را یافته‌ایم که نیام آن موجود نبوده است.

ملک‌زاده مجموعه این عوامل و دلایل، از جمله نامشخص بودن شناسنامه این خنجر، فراوانی نقوش و نگاره‌های هخامنشی، تیغه آهنی و جنس یکسره طلای آن را هشداری بر نااصل بودن این آکیناکس دانست.

این باستان‌شناس همچنین درباره خودداری موزه گتی از اصالت‌سنجی این خنجر با وجود درخواست برخی کارشناسان و باستان‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا، گفت: با توجه به آنچه شرح دادم این واکنش از سوی موزه‌ها طبیعی است. به هر حال این شیء برای نمایش به امانت به موزه گتی سپرده شده و هدیه داده نشده است و موزه هم صاحب شیء نیست و احتمالا صاحب شیء دوست ندارد آکیناکس اصالت‌سنجی شود.

این خنجر طلایی بحث‌برانگیز منسوب به اردشیر هخامنشی در کنار حدود ۲۰۰ شیء تاریخی دیگر در نمایشگاه «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» از ششم آوریل (چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه) در موزه گتی‌ویلا در شهر لس‌آنجلس آمریکا به نمایش گذاشته شده است. آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده و قرار است تا ششم اگوست برابر با ۱۷ مرداد در این موزه برپا باشد.

فری اسپایر، متصدی ارشد آثار باستانی در موزه گتی، گفته است: «بسیاری از اشیاء قابل توجه ایران باستان که حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرند، برای نخستین بار در ایالات متحده به نمایش گذاشته شده‌اند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۱۸:۳۰

دلایلی که در این یادداشت آمده اعم از نقوش در هم و کتیبه ها و فلز تیغه و سوابق نمایش آثار جعلی و... هیچ کدام دلایل قطعی جعل محسوب نمی شوند و تنها دلیلی هستند برای شبهه در اصالت شیء که نفی و اثبات آن احتیاج به آزمایشات علمی و به ویژه بررسی پیشینه جغرافیایی و تاریخی کشف اثر دارد. عجب این که نگارنده در بخش مقدمه، یکی از محتمل ترین سناریوهای ممکن را عمداً یا سهواً مدنظر قرار نداده است. و آن شبکه هایی هستند که قاچاقاچی و نهاد رسمی مرتبط محسوب نمی شوند اما به شکل منسجم فراتر از اختیارات وزارت میراث فرهنگی عمل می کنند. شبکه ای که اتفاقاً برای کارشناسان هخامنشی در تخت جمشید بیش از دیگران آشنایند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۷:۲۱

واقعا ایرانی هر کجای دنیا باشد ایرانی بودنش افتخار اما بعضیا بخاطرپول اشیا ارزش مند تاریخی‌مان راقاچاق ب خارج ازایران می‌کنند باید دولت برنامه ریزی کند دستگیرکندتا درس آبروی شود بری دیگران

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۱۹:۰۱

بنظرم مردم دوست دارن خار باشیم اگه قاچاق رفته اونجا که واقعا بدبخت می‌مونیم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۲۴

آقای مصطفی اون خاری که شما نوشتی به معنای خار=🦔مثلا جوجه تیغی است خاری که به معنای کوچک و اینها باشد خوار نوشته میشود و من هم با نظر شما موافقم ببخشید که غلط املایی میگیرم نمیدونم چرا تازگی ها اینطوری شدم🌷🙏

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۱۹:۲۳

سلام گفتگوی خوبی است. ما باید از خروج آثار تاریخی ایران جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم افرادی مانند تورج دریایی و ... با آثار غارت شده ایران برای خود کتاب و مقاله بنویسند و به میراث ایرانی پشت کنند. همچنین نباید از آثاری که جعلی بودن آنها روشن است برای تبلیغ ایران استفاده کنیم چراکه این نه تنها تبلیغ نیست بلکه ضربه ای است که با این اشیا جعلی به هویت و تاریخ ایران می زنیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۲۰:۰۲

درود بر آقای دکتر ملک زاده وتاسف برای آقای دریایی وشهرام جلیلیان

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۷:۳۹

ببخشید...انتظار این رو هم نداشته باشید که هرچی شیء مال ایران باشه..لطفا کم با حقیقت جنگ کنید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۲۱:۱۹

خدارو سپاس که این خنجر به جای امن رسیده و به سرنوشت آثار داخل دچار نمیشود

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۲۱:۴۶

خودتون جاعل هستین یکی هم که از شاهان ایران اوباهتشون میگه شما میگین جعلیه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۱:۰۶

از کی دسته هونگ شده ابوهت؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۲۲:۵۲

بنظرم همه چی شده بدل و تقلبی حتی جنسای توبازار پس همه چی باید ست هم باشه مملکتم باید کاراش تقلبی باشه تا بهم بخونن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۲ ۲۳:۳۱

تمام دنیا با دزدی آثار ما و جعل و دروغ برای خودشان تاریخ ساخته اند،هیچ کس چیزی نمی‌گوید.حال هر روز تیتر میزنید که خنجر هخامنشی جعلی ست❗❗چه خبره ⁉️

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۰۰:۲۰

واقعا متاسفم برای ایسنا که چنین متن سطح پایینی را منتشر کرده است! به راستی شما باور کردید که ملک زاده با چند تا عکس حتی جنس آهن و طلا هم تشخیص داده است؟!! بقیه حرف ها هم لفاظی هستند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۰۲:۵۰

خدایا شکر ما استادانی داریم که دروغ را از راست تشخیص داده و آن را برای مردم روشن میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۰۸:۳۰

واقعا جای تاسف دارد که گویا به شما دیکته شده که این اثر را جعلی بدانید و نقد مخاطبان را منتشر نمی کنید!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۶

سلام اینها همه فرضیه است و شمیشر هخامنش به صورت نمادی طراحی شده است تا اینکه شکل شمیشیر جنگی .و میشود اشاره به سلیقه و طرز فکر سازنده آن و طرحهانش .و از نظر طراحی نیز میشود به این نکته اشاره کرد معمولا طرحهان هخامش قلاف شمشیر به صورت دوطرف با نقشها و علائمها طرحی میکردن.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۴

بله میخاین تاریخ پر شکوه ایران باستان و شاهنشاهی را زیر سئوال ببرند ، خیال باطل ،

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۵

ندیدم نخوندم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۱

افرادی که صحبت کردن "فلانی" با اسبش تو صحرای "فلان جا" را واقعی میدونن و حتی میدونن چی گفته، به اثری که در یک مزه بین المللی به نمایش درمیات میگن جعلی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۲۱:۱۱

چرا با اینکه فارق التحصیلان زیادی در رشته های باستانشناسی داریم ، هیچگونه حفاری برای پیدا کردن آثار تاریخی صورت نمیگیره، بجز دوباره کاری در کناطق کشف شده و مناطقی که توسط دزدان میراث فرهنگی کشف میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۲۱:۴۷

کاملا اصالت دارد. حمیدمولایی از ازنا

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۱

اردشیر هخامنشی نداریما اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی منطورش نیست؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۳

یه سوال عتیقه هایی که از کاخ سعد آباد اول انقلاب جمع آوری شد چطور شدن؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۶

آقای ملک زاده شما انگار توی ایران زندگی نکردی و توی خواب خرگوشی هستی سال ۱۳۶۸ توی غار کلماکده استان لرستان بزرگترین گنج باستانی ایران کشف شد که بعدها اثار کشف شده از سر از موزه های ژاپن و فرانسه و آمریکا و غیره در آمد یا لوحه های طلایی که توی تخت جمشید کشف شد و از بین رفتند همون بهتر که آثار تاریخی بجای مانده از بزرگان ایران زمین را غربی‌ها ببرند تا بدست افراد نالایق باشند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۲۱

تاسف برای دولت مردان ایران چون اگر این دولت مردان آثار تاریخی که از حفاری بدست میاد رو از خود حفار بخرن (همانند کشورهای غربی) دیگه هیچوقت آثار ارزشمندمون به خارج از کشور راه پیدا نمیکنه.در صورتی کسی در محوطه شخصی خودش آثاری رو پیدا میکنه بعد ازین که گزارش میده پلیس اطلاعات میاد هفت نسل شو بازداشت میکنه و میبره جایی که ... اینه مشکل کشورمون.پس باید به مردم حق بدیم که آثارمون به خارجی ها فروخته بشه.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۴۰

ی جوری از جعلی بودن این اثر حرف میزنن ک انگار دهها مدل از این خنجر را تا بحال دیدن و بررسی کردن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۴۳

فقط یه مورد تو این مطلب برام برجسته بنظر اومد، اونم این بود که خاندان پهلوی، عتیقه های اصیل ایرانی را خریدند و به موزه ایرانی هدیه کردند. مگه تا حالا به ما یاد نمی دادند که اونها ثروت ایران رو می دزدیدند و به فنا می دادند؟!!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۰

در نتیجه میتونید بفروشیدش و چندی بعد در گنجینه های موزه های غرب ، اصالت این خنجر اثبات میشود دختر سیستانی تقلبی بود اما در خارج اثبات شد مثل همیشه عاقبت چهار کارشناس رانتی پیدا میشه طبق میل خریدار چنین توجیهاتی پیدا کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۳:۲۸

چطور آقایان در فروش خنجر به بیگانگان تقلب کرده اند و بگیرید محاکمه کنید و دوم شاید می خواهند به قاچاقچی خنجر به خارج تخفیف بدهند و از یقه پاره ها باشه.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۱:۰۲

علیرغم احترامی که به نظر آقای ملک زاده دارم جای یادآوری ایست که بگویم این شمشیر بصورت نمادین طراحی شده نه به عنوان یک سلاح جنگی ظاهرا آقای ملک زاده اظهار میدارند که از این شمشیر جنگجویان استفاده می‌کردند که به نظر محتمل میاید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۰۱:۴۲

تاریخ ایران سالهاست بطور عمدی در حال نابود کردنش هستن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۴:۲۹

مطالعه کن مسیحا جان

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۲۱:۳۴

میگن جعلی که گند اینکه اقای ... چند برابر بودجه 401 ایران رو پارسال قاچاق نمودند به انگلیس در نیاد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۸ ۰۳:۰۸

اینک ی شخص ب ظاهر کارشناس از روی یک عکس تفسیر میکنه و حکم قطعی میده بماند... اما از حکومتی ک کوچکترین ارزشی برای تاریخ و تمدن این مردم و سرزمین قایل نیس جز این انتظاری نیست. نود درصد حفاری های غیرمجاز زیر. نظر دانه درشتهای حکومتی انجام میگیره و کیه ک اینو ندونه. اگ برای اصالت و فرهنگ این سرزمین ارزش قایلید چرا کاری نمیکنید ک جلو این دزدی هاگرفته بشه. بهتر نیست طبق عرف همه دنیا خص یابنده مالک بحساب بیاد و دولت ازش بخره تا بفکر قاچاقش نباشه؟ هزاران هزا. ر میلیار پول الکی خرج تبلیغ اراجیف میشه صرف تبلیغ اینک خربالدار پرنده وجود داره ولی افسوس هیچ کس بفکر تاریخ حقیقی و مستند این مردم نیست.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۸ ۲۱:۴۵

فرهنگ و گذشته خود ما را از نوشتارهای یونانی و رومی بازیابی کردیم و شرق شناسان غربی بیشتر آثار تاریخی را از دل زمین بیرون کشیدند. ایرانی‌ها بیشتر دنبال بزرگ کردن خود با کوچک کردن بقیه هستند. خدا را سپاس که این اثر لااقل جای امنی رسیده است.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۹ ۰۰:۰۳

قوانین طوری تعریف شده که ناگزیر اشیاء تاریخی ما باید سرازکشورهای دیگه در بیارن. طرف کلی زحمت کشیده یا اتفاقی پیداش کرده باید دودستی تقدیم دولت کنه چرا؟؟؟ دولت چه سودی بحالش داره؟ چی بهش میدن.. فقط هرروز یه مالیات و قانون جدید برعلیه مردم. باز خداروشکر طرف توانایی خروج و فروش رو داشته آبش نکرده.خخخ🤣🤣😍

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۹ ۰۸:۱۲

نویسنده هنوز نمیدونه فرق بین هخامنشیان و ساسانیان رو