• چهارشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401022819027
  • خبرنگار : 50404

دبیر کنگره شعر محلی خراسان:

هدف ما تغییر ذهنیت مردم نسبت به شعر محلی است

هدف ما تغییر ذهنیت مردم نسبت به شعر محلی است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کنگره شعر محلی خراسان گفت: تصور عموم این است که وقتی شعر محلی می‌شنوند باید بخندند و یکی از اهداف کنگره شعر محلی خراسان این است که چنین ذهنیتی را تغییر دهد.

قاسم رفیعا در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با برگزاری نخستین کنگره شعر محلی خراسان که اختتامیه آن شامگاه گذشته در طرقبه برگزار شد، اظهار کرد: نخستین کنگره شعر محلی خراسان با رویکرد نگاه به تمام گویش‌های خراسان بزرگ کار خود را آغاز کرد و از شاعران مختلف استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی آثار بسیار قابل تاملی به دست ما رسید.
 
وی افزود: یکی از اهداف برگزاری این کنگره شناسایی توانمندی‌ها و استعدادهای شناخته نشده شعر و ادبیات محلی و گویش‌های فارسی شهرهای مختلف خراسان بود. امیدواریم با تاسیس دبیرخانه شعر محلی خراسان که شهردار طرقبه دستور تشکیل آن را امروز صادر کرد، از سال‌های آینده کنگره شعر محلی به صورت ملی و بین‌المللی به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف شهرهای ایران و فارسی‌زبانان کشورهای دیگر بپردازد. 

دبیر نخستین کنگره شعر محلی خراسان با اشاره به اینکه رویکرد رقابتی در این کنگره وجود نداشته، بیان کرد: مجموعه آثار ارسالی به کنگره را ۲۰۰ اثر از ۵۰ شاعر تشکیل داده بودند که ما بیش از ۳۰ نفر را به مراسم حضوری کنگره دعوت کردیم. البته که آثار داوری نشدند، بلکه فقط مورد گزینش قرار گرفتند. 

هدف ما تغییر ذهنیت مردم نسبت به شعر محلی است

رونمایی کتاب مشهدیات

رفیعا تصریح کرد: افتتاحیه این کنگره در روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با یاد و گرامیداشت مرحوم یوسف ازغدی، از شاعران محلی‌سرای مشهد و طرقبه برگزار شد و کتاب وی تحت عنوان «مدایح رضوی و چند شعر محلی» که پیش از این به مقدمه استاد محمد قهرمان چاپ شده بود و مجددا تجدید چاپ شده است، رونمایی شد. ساعد باقری، مصطفی محدثی خراسانی، محمدکاظم کاظمی، محمدجعفر یاحقی، قطب‌الدین صادقی و... نیز از اشخاصی بودند که در این افتتاحیه حضور داشتند. 

وی ادامه داد: روز گذشته، ۲۷ اردیبهشت‌ نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر، شاعران از شهرهای مختلف خراسان بزرگ به شعرخوانی پرداختند و فضای صمیمی و دوستانه‌ای شکل گرفته بود. کتاب  «مشهدیات» جواد کلیدری نیز در این جلسه رونمایی شد که شامل ۴۰۰ صفحه شعر با لهجه مشهدی از گذشته تا امروز است. 

دبیر نخستین کنگره شعر محلی خراسان عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، خردسرای فردوسی، دانشگاه فرهنگیان و انجمن‌های ادبی شعر و طبیعت طرقبه و ترشیز کاشمر در برگزاری این کنگره همکاری داشتند، اما تمام هزینه‌های آن را شهرداری طرقبه برعهده گرفت و آمادگی خود را اعلام کرده است تا در سال‌های آینده نیز بدون کمک‌های مالی دستگاه‌های دیگر، کنگره شعر محلی خراسان را برگزار کند.

شعر گویشی در طنز خلاصه نمی‌شود

رفیعا با اشاره به شهرهایی که شاعران محلی آن در کنگره حضور داشتند، بیان کرد: از شهرهای شاخص خراسان حداقل یک شاعر با گویش‌ محلی در کنگره وجود داشت، اما شاعران تربت‌حیدریه، نیشابور و مشهد آثار بیشتری در این کنگره داشتند. چون اطلاعات جامعی از اشعار گویشی و شاعران محلی‌سرای برخی شهرها در دسترس نداشتیم، از خراسان شمالی شرکت‌کننده کمتری داشتیم اما قرار بر این شد که با شناسایی شاعران مناطق مختلف پل‌های ارتباطی برقرار کنیم تا کنگره دوم کنگره پربارتر و ارزشمندتری باشد.
 
وی با بیان اینکه محمدکاظم کاظمی روز گذشته در اختتامیه کنگره در رابطه با تشابهات لهجه مشهد و هرات سخن گفته است، اظهار کرد: کشورهای تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند گویش‌های نزدیکی به ما دارند و هدف نهایی ما این است که در سایه کنگره گویش‌های فارسی جمع شوند.

دبیر نخستین کنگره شعر محلی خراسان با بیان اینکه گویش طنز در بسیاری اشعار وجود دارد اما شعر گویشی در طنز خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این تصور و ذهنیت عمومی مردم است که شعر محلی و گویشی شعر طنز است، چون آن دسته از شعرها را بیشتر شنیده‌اند، درصورتی‌که اشعار بسیار جدی، عاشقانه و در رابطه غم‌ها و سنت‌های محلی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شعر «خدی خدای خودوم» محمد قهرمان اشاره کرد که یک کار بسیار غمگین با لهجه محلی است. خود من هم شعری تحت عنوان «شب عید» با گویش محلی دارم که بسیار کار غمگینی است. 

هدف ما تغییر ذهنیت مردم نسبت به شعر محلی است

امیدواریم کنگره شعر محلی در تقویم فرهنگی خراسان قرار گیرد

رفیعا افزود: تصور عموم این است که وقتی شعر محلی می‌شنوند باید بخندند و یکی از اهداف کنگره شعر محلی خراسان این است که این ذهنیت را تغییر دهد. 

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که شاعران حاضر در کنگره به آن اذعان داشتند، این بود که کمبود چنین برنامه‌ای احساس می‌شد و می‌گفتند که کنگره شعر محلی خراسان باید خیلی پیش‌ از این‌ها تشکیل می‌شد و اکنون باید در دوره بیستم آن حضور داشتیم. با این حال ما تصور می‌کنیم که ماهی را هر زمان از آب بگیریم تازه است. 

دبیر نخستین کنگره شعر محلی خراسان اضافه کرد: فرصتی که فراهم شده فرصت خوبی است و امیدوارم شورای اسلامی شهر و شهرداری طرقبه همان‌گونه در برگزاری این دوباره با ما همراه بودند، در آینده نیز همراهی کنند تا این کنگره به یک برنامه روتین و همیشگی تقویم فرهنگی خراسان تبدیل شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha