دکتر فهیمه محمدی در گفتوگو با ایسنا پیرامون جشن خردادگان، اظهار کرد: خرداد، سومین فرزند فصل بهار است که ۳۱ روز دارد در گاه شماری زرتشتی به ششمین روز از هرماه، خرداد میگویند و ۶ خرداد نیز خردادگان نام دارد.
محمدی با بیان اینکه هر روزی از ماه به نام ایزدی است و این سنت قبل از اسلام وجود داشته، تصریح کرد: هرگاه نام ایزدان با نام ماه تلاقی پیدا میکرد مردم به جشن و پایکوبی میپرداختند.
وی خاطرنشان کرد: ایرانیان باستان اعتقاد داشتند اهورا مزدا، شادی و اهریمن، غم را آفرید بنابراین هرماه جشن ملی و جشن روزانه داشتند.
این دکترای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ایرانیان قوم متمدنی بودند، مطرح کرد: نیاکان ما به این جشنها اعتقاد داشتند چون باعث وحدت قومیتهای مختلف میشد.
محمدی با اشاره به عناصر چهارگانه آب، آتش، باد و خاک، اظهار کرد: هر یک از چهار عنصر طبیعت، الههای در زمین دارد و خرداد الهه آب است و نگهبانی از آب را بر عهده دارد چون اعتقاد داشتند ایران روی فلات خشک و نیمه خشک قرار دارد و برای نگهداری از آب تلاش میکردند.
وی ادامه داد: خرداد الهام بخش زایش زمین است چون این ماه، برای کشاورزی اهمیت دارد بنابراین کشاورزان این جشن را زیبا برگزار میکردند و با آیینهایی که داشتند با خدا راز و نیاز، میکردند.
این دکترای زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اهمیت آب، بیان کرد: در دو آیه قرآن به صراحت بیان شده موجودات زنده از آب آفریده شدند. آب چیز مهمی است و ما به دلیل اطلاعات غلط منابع آبی را از دست دادیم و اگر همت ملی انجام نشود ایران به صحرا تبدیل میشود.
محمدی در رابطه با آیین ایرانیان در این روز، توضیح داد: زرتشتیان در این روز به چشمه، قنات و کاریز مراجعه و آنها را مرمت میکردند همچنین از یک روز قبل، خانه را تمیز و وسائل پذیرایی را آماده میکردند و لباس نو میپوشیدند از طرفی بدن خود را شستوشو میدادند چون اعتقاد داشتند که جسم باید کنار روح، تمیز باشد.
وی ادامه داد: در این روز، ریسمانی با نخ ابریشم میبافتند و ۱۰ روز بعد آن را به دست باد میدادند تا شادی و آرزوهایشان را به آسمان ببرد.
این دکترای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه تا بعد از اسلام و دوران سامانیان این جشنها برگزار میشد، اظهار کرد: پس از حمله مغولها، چون فرهنگ ایرانی را قبول نداشتند این جشنها برگزار نشد اما حضور برخی وزیران ایرانی باعث شد تا نوروز همچنان باقی بماند.
محمدی تاکید کرد: برگزاری این جشنها مغایرتی با اسلام ندارد و باعث وحدت ملی و شکوه ایرانیان است.
وی در رابطه با گل این جشن، گفت: گل سوسن نماد این جشن است و در تمام کتب آمده چون سفید و لطیف بوده بنابراین مردم به عزیزان خود پیشکش میکردند.
این دکترای زبان و ادبیات فارسی، خاطرنشان کرد: این مراسم در یزد توسط زرتشتیان همچنان برگزار میشود و پاسداشتی نسبت به فرهنگ و تمدن است.
انتهای پیام
نظرات