• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030704669
  • منبع : نمایندگی همدان

برگزاری جشن‌های آیینی ایرانیان باعث وحدت ملی می‌شود

برگزاری جشن‌های آیینی ایرانیان باعث وحدت ملی می‌شود

ایسنا/همدان یک دکترای زبان و ادبیات فارسی گفت: برگزاری جشن‌های آیینی ایرانیان مانند جشن خردادگان باعث وحدت ملی می‌شود.

دکتر فهیمه محمدی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون جشن خردادگان، اظهار کرد: خرداد، سومین فرزند فصل بهار است که ۳۱ روز دارد در گاه شماری زرتشتی به ششمین روز از هرماه، خرداد می‌گویند و ۶ خرداد نیز خردادگان نام دارد.

محمدی با بیان اینکه هر روزی از ماه به نام ایزدی است و این سنت قبل از اسلام وجود داشته، تصریح کرد: هرگاه نام ایزدان با نام ماه تلاقی پیدا می‌کرد مردم به جشن و پایکوبی می‌پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: ایرانیان باستان اعتقاد داشتند اهورا مزدا، شادی و اهریمن، غم را آفرید بنابراین هرماه جشن ملی و جشن روزانه داشتند.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ایرانیان قوم متمدنی بودند، مطرح کرد: نیاکان ما به این جشن‌ها اعتقاد داشتند چون باعث وحدت قومیت‌های مختلف می‌شد.

محمدی با اشاره به عناصر چهارگانه آب، آتش، باد و خاک، اظهار کرد: هر یک از چهار عنصر طبیعت، الهه‌ای در زمین دارد و خرداد الهه آب است و نگهبانی از آب را بر عهده دارد چون اعتقاد داشتند ایران روی فلات خشک و نیمه خشک قرار دارد و برای نگهداری از آب تلاش می‌کردند.

وی ادامه داد: خرداد الهام بخش زایش زمین است چون این ماه، برای کشاورزی اهمیت دارد بنابراین کشاورزان این جشن را زیبا برگزار می‌کردند و با آیین‌هایی که داشتند با خدا راز و نیاز، می‌کردند.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اهمیت آب، بیان کرد: در دو آیه قرآن به صراحت بیان شده موجودات زنده از آب آفریده شدند. آب چیز مهمی است و ما به دلیل اطلاعات غلط منابع آبی را از دست دادیم و اگر همت ملی انجام نشود ایران به صحرا تبدیل می‌شود.

محمدی در رابطه با آیین ایرانیان در این روز، توضیح داد: زرتشتیان در این روز به چشمه، قنات و کاریز مراجعه و آن‌ها را مرمت می‌کردند همچنین از یک روز قبل، خانه را تمیز و وسائل پذیرایی را آماده می‌کردند و لباس نو می‌پوشیدند از طرفی بدن خود را شست‌وشو میدادند چون اعتقاد داشتند که جسم باید کنار روح، تمیز باشد.

وی ادامه داد: در این روز، ریسمانی با نخ ابریشم میبافتند و ۱۰ روز بعد آن را به دست باد میدادند تا شادی و آرزوهایشان را به آسمان ببرد.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه تا بعد از اسلام و دوران سامانیان این جشن‌ها برگزار می‌شد، اظهار کرد: پس از حمله مغول‌ها، چون فرهنگ ایرانی را قبول نداشتند این جشن‌ها برگزار نشد اما حضور برخی وزیران ایرانی باعث شد تا نوروز همچنان باقی بماند.

محمدی تاکید کرد: برگزاری این جشن‌ها مغایرتی با اسلام ندارد و باعث وحدت ملی و شکوه ایرانیان است.

وی در رابطه با گل این جشن، گفت: گل سوسن نماد این جشن است و در تمام کتب آمده چون سفید و لطیف بوده بنابراین مردم به عزیزان خود پیشکش می‌کردند.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی، خاطرنشان کرد: این مراسم در یزد توسط زرتشتیان همچنان برگزار می‌شود و پاسداشتی نسبت به فرهنگ و تمدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha