• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401031711946
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان:

مخالف لجام گسیختگی تأسیسات گردشگری هستیم

مخالف لجام گسیختگی تأسیسات گردشگری هستیم

ایسنا/اصفهان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: بافت تاریخی این شهرستان ۴۷۰ هکتار وسعت دارد که حفظ و نگهداری از آنها نیازمند اجماع همگانی دستگاه‌ها و شهروندان است، اما با لجام گسیختگی تأسیسات گردشگری مخالف هستیم.

احمد دانایی‌نیا، امروز (سه‌شنبه، ۱۷ خرداد) در نشست خبری با موضوع مداخله‌های صورت گرفته در بافت تاریخی و تبیین سیاست‌های میراث فرهنگی در طرح‌های مرمتی، اظهار کرد: پاسداشت و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، وظیفه ملی، هویتی و تاریخی همه شهروندان است و نباید محدود به اداره میراث فرهنگی شود.

وی افزود: در حاشیه کویر منطقه‌ای به وسعت کاشان از جهت تنوع و تکثر ابنیه تاریخی نداریم به ویژه آنکه بافت تاریخی این شهرستان هنوز وسیع و پویا است و به عنوان یک ثروت ملی باید محافظت و مراقبت شود.

به گزارش ایسنا، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان تأکید کرد: یکی از علت‌های فرسودگی و نابودی آثار تاریخی در سال‌های گذشته این است که وضعیت بافت‌های تاریخی به طرف بافت فرسوده حرکت کرده و کلید واژه بافت فرسوده در مورد بافت تاریخی باید حذف شود تا به عنوان بافت فرسوده حکم تخریب آنها صادر نشود.

دانایی‌نیا، تصریح کرد: شهرداری، اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی مسئول حفظ آثار تاریخی هستند که کارهای موازی انجام می‌دهند و متأسفانه به یک اجماع قانونی نرسیده‌ایم، بنابراین مجموعه برنامه‌ها و ایده‌ها به خروجی مطلوب برای رشد و شکوفایی آثار تاریخی منجر نمی‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: شهرهای نائین، زواره، اردستان و کاشان، چهار شهر با بافت ارزشمند تاریخی هستند که اگر حفظ این آثار مدیریت نشود، مثل بسیاری از شهرها، هویت خود را از دست داده و در کتاب‌ها باید این هویت را جستجو کرد.

دانایی نیا تأکید کرد: کاشان، شهری واجد اصالت است و نشانه‌های هویتی دارد بنابراین باید به سمت حفظ این نشانه‌ها حرکت کنیم. وضعیت فعلی بافت تاریخی کاشان، مناسب نیست و به یک بافت بیمار تبدیل شده است که برخی این بیماری را درک نکرده و برخی دوست ندارند که خبر این بیماری را بشنوند .

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی، طبیبی است که شرایط بیماری بافت تاریخی و هویتی کاشان را درک کرده و برای نجات آن تلاش می‌کند، ولی تنها مانده است و این در حالی است که دنیای امروز، به داشته‌های فرهنگی خود افتخار می‌کند و به عنوان ثروت ملی از آن مراقبت می‌کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، اظهار کرد: تعامل و همدلی با همه سازمان‌ها و نهادها را شرط اصلی حفظ بافت تاریخی می‌دانیم و در این مسیر ذره‌ای از منافع ملی، تاریخی و فرهنگی کوتاه نمی‌آییم. شهر یک پیکر واحد است و تعارض منافع باید برداشته شود زیرا مهم‌ترین صاحب منفعت، خود مردم هستند.

دانایی نیا، افزود: تلاش می‌کنیم که فاصله حرف تا عمل در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان کم شود و شفافیت و صراحت لهجه سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار گیرد، هر چند که این سیاست، می‌تواند برخی برنامه‌های میراث فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در مورد وضعیت محوطه سیلک، تأکید کرد: عرصه محوطه باستانی سیلک مشکلی ندارد، اما حریم این محوطه با حفظ ماهیت، نیازمند بازنگری است و باید با تعامل سایر دستگاه‌ها اصلاح شود تا برخی از مشکلات مردم حل شود.

دانایی نیا تصریح کرد: برخی مرمت‌ها بر پایه تجربه و نظر استادکار انجام می‌شود و اساس علمی ندارد و باید بستری را فراهم کنیم که با حضور استادکاران سنتی، مرمت‌ها نیز علمی شود که در این راستا رایزنی‌هایی با سازمان نظام مهندسی در حال انجام است.

همچنین معاون اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: فرهنگ حفظ آثار تاریخی باید به گونه‌ای رواج پیدا کند که مردم فعال شوند و میدان‌دار اصلی حفظ آثار، مردم، رسانه و تشکل‌های مردم نهاد است.

عباس متولی، اظهار کرد: بازار کاشان، به طول سه کیلومتر و ۱۵۰۰ حجره، یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین بازارهای کشور است، اما برخی دخل و تصرف‌ها ناشی از مرمت‌های غیراصولی بوده که باعث احتمال خطر در برخی از بخش‌ها شده است.

وی افزود: تعامل با مردم، کاسبان و شهرداری باعث شد که بخش‌هایی از بازار بزرگ کاشان، مثل تیمچه بخشی، کاروانسرای گمرک، کاروانسرای میرپنج، سرای نو و بازارچه ملک استحکام‌بخشی و رفع خطر شود.

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان، تأکید کرد: طرح مطالعاتی با مشارکت دانشگاه کاشان به منظور ساماندهی بازار آغاز شده است، اما راه‌اندازی پایگاه میراث فرهنگی در بازار کاشان یک ضرورت است که به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

متولی گفت: افتتاح نمایشگاه گلیم استاد سید علی همتی و نمایشگاه رودوزی‌های سنتی خانم فخیمی، دیدار با هنرمندان پیشکسوت عباس اعتماد فینی، سید علی صانعی، قدرت الله صالحی و اصغر سهرابی، بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی و نکوداشت روز جهانی صنایع دستی از جمله برنامه‌های هفته صنایع دستی در کاشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha