• چهارشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401031812195
  • خبرنگار : 50250

تاثیر مصرف لبنیات بر ایجاد سنگ کلیه

تاثیر مصرف لبنیات بر ایجاد سنگ کلیه

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: برخی بر این باور هستند که مصرف لبنیات موجب ایجاد بیماری سنگ کلیه می‌شود، در حالیکه مصرف متعادل محصولات لبنی به‌نوعی عامل پیشگیرانه در ایجاد سنگ کلیه است، اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی توصیه نمی‌شود.

مجید شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل ایجاد سنگ کلیه در افراد و میزان شیوع آن در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: باتوجه به اینکه تاکنون یک تحقیق جامع علمی در خصوص سنگ‌ساز بودن کلیه در استان صورت نگرفته است‌، نمی‌توان با قطعیت گفت که آمار ابتلا به این بیماری در استان بالاتر از میانگین کشوری است.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه بیماری سنگ کلیه در اقصی نقاط جهان شایع است، عنوان کرد: شانس ابتلای فرد به بیماری سنگ‌سازی کلیه در طول زندگی ۲۰ درصد بوده و در ایجاد سنگ کلیه فاکتورهای داخلی و خارجی دخیل است.

وی با بیان اینکه درصد ابتلا به بیماری سنگ کلیه در افرادی که بستگان آن‌ها سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، بالاتر است، گفت: این افراد باید مراقبت‌های بیش‌تری را در سبک زندگی و عادات غذایی خود داشته باشند.

شیرانی افزود: در ایجاد سنگ کلیه رژیم غذایی نقش بسیار موثری دارد، افرادی که میزان مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید در آن‌ها بالا است، مایعات کمی مصرف می‌کنند، دچار چاقی و بی تحرکی هستند، بیش‌تر از سایرین در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند، همچنین افراد دارای ناهنجاری‌های مادرزادی کلیه مانند کلیه نعل اسبی، بیشتر مستعد سنگ‌سازی هستند.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری بیان کرد: برخی بر این باور هستند که مصرف لبنیات موجب ایجاد بیماری سنگ کلیه می‌شود، در حالیکه مصرف متعادل محصولات لبنی به‌نوعی عامل پیشگیرانه در ایجاد سنگ کلیه است، اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی توصیه نمی‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه افراد دارای سابقه خانوادگی در بیماری سنگ کلیه باید نسبت به سایرین مراعات بیش‌تری در عادات غذایی و سبک زندگی داشته باشند، توضیح داد: مصرف مایعات و انجام ورزش در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است، میزان مایعات مصرفی باید با میزان تحرک افراد متناسب باشد و برای هر فرد نمی‌توان یک میزان مشخص کرد.

شیرانی ادامه داد: میزان مایعاتی که فرد در طول روز مصرف می‌کند باید در نهایت روزانه بین ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر ادرار داشته باشد و معمولا به‌طور میانگین مصرف ۲ لیتر مایعات در روز برای فرد کافی است، در معیارهای کیفی فرد باید روزانه حدود هفت بار اجابت مزاج داشته باشد و همچنین ادرار فرد کدر نباشد.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه نوع مایعات مصرفی در پیشگیری از بیماری سنگ کلیه اهمیت چندانی ندارد، یادآور شد: افراد می‌توانند از آبمیوه، نوشابه و سایر مایعات نیز استفاده کنند، افراد مستعد بیماری سنگ کلیه باید مصرف گوشت و نمک را محدود کنند و مصرف لبنیات نیز در حد معمول باشد.

وی افزود: مصرف آب آلوده تاثیر چندانی بر ایجاد سنگ کلیه در افراد ندارند، برخی برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه آب تصفیه شده و آب معدنی استفاده می‌کنند که این مسئله تاثیری در پیشگیری ندارد، آب آلوده بر دستگاه گوارش و کبد تاثیر منفی دارد، آب پس از تصفیه در سیستم گوارش از طریق خون وارد کلیه می‌شود و آب‌های فوق سنگین در بحث آب شرب مجوز برای مصرف ندارند.

شیرانی در خصوص مباحث درمانی برای بیماری سنگ کلیه، بیان کرد: افراد باید به سلامت کلیه‌های خود اهمیت بدهند، کلیه‌ها یکی از اعضای بی سر و صدا در بدن هستند، زمانی‌که دچار انسداد می‌شوند، امکان دارد در مراحل اولیه با درد همراه باشد و سپس به‌صورت خاموش از بین برود.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: زمانی‌که فرد به بیماری سنگ کلیه دچار شد باید درمان را جدی بگیرد، در مراحل اولیه اگر سنگ زیر پنج میلی‌متر و در کلیه مستقر باشد، نیازمند اقدامات درمانی خاص نیست و با مصرف مایعات، دارو و تحرک این مشکل برطرف می‌شود، در برخی موارد که سنگ بزرگتر باشد با اعمال جراحی کوچک قابل درمان است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر در بحث سنگ‌ساز بودن کلیه به‌موقع مداخلات درمانی صورت نگیرد، امکان آسیب جدی به کلیه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha