• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401032214944
  • خبرنگار : 50416

دردسرهای قنادان برای پخت شیرینی‌های خاص

دردسرهای قنادان برای پخت شیرینی‌های خاص

ایسنا/همدان به گفته رئیس اتحادیه قنادان و کلوچه پزان شهرستان ملایر تهیه آرد برای پخت برخی شیرینی ها یکی از مشکلات عمده قنادان است چراکه کارخانجات آرد استان همدان و یا شهرهای همجوار آرد مورد نیاز برای پخت برخی شیرینی های خاص ندارند.

عباس ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای حدود ۴۳ واحد قنادی، ۶۸ واحد کلوچه پزی، ۱۶ واحد آجیل فروشی، ۲۲ واحد نقل پزی، و ۳۰ واحد بستنی فروشی است.

وی ادامه داد: ۲۲۰ نفر در قنادی ها، ۱۵۰ نفر در کلوچه پزی ها، ۹۰ نفر در بستنی فروشی ها، ۵۵ نفر در نقل پزی ها و حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم در آجیل فروشی های سطح شهر مشغول به کار هستند.

ترکاشوند با اشاره به طرح مردمی سازی یارانه ها مطرح کرد: در سال ۶۷ در منطقه سردشت و در پایگاه ژاندارمری نیروی انتظامی خدمت سربازی را می گذراندم و خود به عینه شاهد بودم که برخی افراد در این روستا کیسه های آرد را به قاطر می بستند و راهی کشور عراق می کردند.

وی افزود: آن زمان همیشه افسوس می خوردم چرا قاچاق کالاهای اساسی به یک منبع امن برای سودجویان و عناصری تبدیل شده است که از یارانه‌های دولتی بر کالاهای ایرانی سوءاستفاده کرده و آن را به یک تجارت پرسود و پایدار برای خود در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی فروشان، نقل پزان، کلوچه پزان و آجیل فروشان شهرستان ملایر از اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها ابرازخوشحالی کرد و یادآور شد: اطمینان دارم که این طرح آینده درخشانی در حوزه اقتصاد برای کشور رقم می زند.

یک دستگاه دولتی متولی تأمین آرد شود

وی تهیه آرد برای پخت برخی شیرینی ها از جمله کره ای، گل محمدی و ... را یکی از مشکلات عمده قنادان دانست و تصریح کرد: کارخانجات آرد استان همدان و یا شهرهای همجوار آردی که مورد نیاز پخت برخی شیرینی های خاص است، ندارند و قناد مجبور است این نوع آرد را از استان هایی از جمله خوزستان یا گلستان تهیه کند.

به گفته ترکاشوند، تهیه ۱۵ تا ۲۰ کیسه آرد برای این شیرینی های خاص با احتساب هزینه های ایاب و ذهاب از این استان ها صرفه اقتصادی ندارد، از طرفی تهیه این آرد به صورت آزاد و خارج از سامانه کالای قاچاق محسوب می شود و دردسرهای خودش را دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ارائه پیشنهادی برای تأمین آرد با کیفیت که بتوان در تهیه شیرینی های خاص مانند کره ای و گل محمدی استفاده کرد، توضیح داد: یک دستگاه دولتی مانند اداره غله شهرستان متولی شود و آرد مورد نیاز قنادان را تهیه کند تا قنادان برای تأمین آرد با کیفیت مورد نیاز برای تهیه شیرینی های خاص به این اداره مراجعه کنند.

فروش شیرینی به میزان قابل توجهی پایین آمده است

رئیس اتحادیه قنادان و کلوچه پزان ملایر با بیان اینکه در تأمین روغن مشکلی نداریم و به اندازه در بازار وجود دارد، مطرح کرد: افزایش چند برابری قیمت برخی مواد اولیه از جمله روغن، خامه و ... سبب افزایش قیمت شیرینی، کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه کاهش فروش قنادی ها شده است.

دردسرهای قنادان برای پخت شیرینی‌های خاص

افزایش چند برابری هزینه بیمه چرخه تولید را مختل کرده است

ترکاشوند عمده ترین و بزرگترین مشکل تولیدکنندگان را هزینه بیمه تأمین اجتماعی دانست و اعلام کرد: افزایش چند برابری هزینه بیمه تأمین اجتماعی چرخه تولید را مختل کرده است.

به گفته وی، نخستین گام یک کارآفرین خدمتگزار جذب نیرو است اما به جای تشویق و حمایت کارفرما، ابتدا بیمه کارگری او را قطع می کنند که باید آن را به صورت آزاد یا خویش فرما واریز کند، از طرفی پرداخت هزینه بیمه کارگر برای کارفرما کمرشکن شده است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی با وجود اخذ هزینه های گزاف از کارفرمایان، مزایایی برای بیمه شده درنظر نمی گیرند، اضافه کرد: یکی از کارگران جوان من که چند سال متوالی سابقه بیمه داشت، به علت تصادف فوت شد اما به بهانه اینکه خانواده او تحت تکفلش نبودند هیچ مزایایی از طرف تأمین اجتماعی به خانواده اش تعلق نگرفت.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان و کلوچه پزان ملایر، کاهش ۵۰ درصدی هزینه بیمه تأمین اجتماعی، اشتیاق کارفرمایان برای جذب نیروی بیشتر را افزایش داده و در نتیجه سبب رونق تولید و اشتغالزایی می شود.

فروش کلوچه پزی ها از نصف هم کمتر شده است

ترکاشوند در ادامه به مشکلات تأمین آرد کلوچه پزی ها اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین ۱۰ تا ۱۵ کیسه آرد از همدان با احتساب هزینه ایاب و ذهاب برای کلوچه پزی ها نیز صرفه اقتصادی ندارد، از طرفی فروش آنها در مدت اخیر از نصف هم کمتر شده است.

وی با تأکید بر اینکه کلوچه ملایر تنها کلوچه ای است که در دنیا بر سر سفره صبحانه قرار می گیرد، اضافه کرد: قبلاً مسافران بسیاری کلوچه ملایر را به عنوان سوغات می خریدند اما با افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت کلوچه، در حال حاضر فروش کلوچه پزها به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گفته ترکاشوند، ۹ دی ماه سال گذشته پرونده ثبت ملی «کلوچه ملایر» تأیید و این میراث ناملموس تحت عنوان «کلوا» ثبت ملی شد، حال اگر در پخت این میراث ناملموس از شیره انگور به جای شکر استفاده شود، علاوه بر طعم بی نظیر، می تواند برند خوبی برای شهرستان باشد.

وی که خود در پخت این نوع کلوچه با شیره انگور پیشگام شده است، گفت: این نوع کلوچه با کد بهداشتی و علامت استاندارد برای نخستین بار در کشور و با برند "حاج عباس" ظرف پنج تا شش ماه آینده در سوپرمارکت ها عرضه خواهد شد.

دردسرهای قنادان برای پخت شیرینی‌های خاص

روغن مورد نیاز برای پخت شیرینی های خاص در بازار نیست

یکی دیگر از قنادان در گفت‌وگو با ایسنا، به مشکل کمبود روغن اشاره و اظهار کرد: سهمیه روغنی که برای قنادان درنظر گرفته شده برای ۱۰ تا ۱۵ روز کافی است و برای مابقی ماه باید آزاد تهیه کنیم.

سعید شیرین‌آبادی با بیان اینکه برای پخت شیرینی هایی مانند کره ای و دانمارکی نوع خاصی از روغن باید استفاده شود، افزود: این نوع روغن ها در بازار موجود نیست و به همین علت نمی توانیم برای شیرینی های کره ای و دانمارکی سفارش بگیریم.

به گفته وی، افزایش چند برابری قیمت روغن و دیگر مواد اولیه سبب افزایش قیمت شیرینی و کاهش قدرت خرید مردم شده است و در صورت تداوم این شرایط نمی توانیم از پس هزینه های بیمه کارگران مشغول در کارگاه و مواد اولیه بربیایم و مجبوریم کارگاه را جمع کنیم.

این قناد ملایری که تا قبل از افزایش قیمت ها حدود پنج کارگر داشته، در حال حاضر تعداد افراد مشغول در کارگاهش به سه نفر کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha