• دوشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401032316200
  • خبرنگار : 50233

وجود ۶ پرنده و ۴ گربه‌سان در خطر انقراض در استان

حفاظت از بی‌نظیرترین زیستگاه‌های کشور با یک‌پنجم نرم جهانی!

حفاظت از بی‌نظیرترین زیستگاه‌های کشور با یک‌پنجم نرم جهانی!

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از زیستگاه‌های این استان به عنوان بی‌نظیرترین زیستگاه‌های کشور از نظر تنوع گیاهی و جانوری نام برد و گفت: حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند با محیط‌بانان و نیروهایی معادل یک‌پنجم نرم جهانی انجام می‌شود.

بهرام‌علی ظاهری همزمان با هفته محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان سمنان از نظر تنوع گونه‌ها در محیط طبیعی حائز رتبه نخست کشور است و همین گویای اهمیت زیستگاه‌های این استان است.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی موجود در این استان افزود: این تنوع اقلیمی سبب شده که زیستگاه های استان از تنوع و گونه‌گونی بالایی چه در گونه های جانوری و چه گونه های گیاهی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: جدای از حفاظت درست ، وجود همزمان گوهستان، دشت، جنگل و طبیعت کویری در استان سمنان سبب شده که محیط مستعدی برای حیات بسیاری از گونه ها در این استان فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان از وجود سه اکوتن بی‌نظیر در این استان خبر داد و گفت: منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر مهمترین اکوتن استان و منطقه است که تداخل دو اکوسیستم متفاوت و وجود همزمان جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ از زیبایی ویژه آن است و همین به غنای جانوری و گیاهی آن افزوده است.

ظاهری از وجود دو ذخیره‌گاه بین‌المللی توران و پارک ملی کویر به عنوان دیگر ظرفیت کم نظیر این استان نام برد و عنوان کرد: ذخیرگاه توران با وسعتی بیش از ۱.۵ میلیون هکتار بزرگترین ذخیره گاه زنده کشور و دومین ذخیره گاه جهان است.

وی ادامه داد: این وسعت و گستردگی سبب شده که یک زیستگاه برخوردار و غنی برای حیات وحش منطقه و خصوصا یوزپلنگ آسیایی ایجاد شود.

وی از وجود سه پارک ملی به عنوان دیگر پتانسیل زیست محیطی استان یاد کرد و گفت: سه پارک ملی کویر مرکزی، توران و صیدوا در استان سمنان هستند. علاوه بر این دو پناه‌گاه حیات وحش، سه منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از وجود بزرگترین پارک ملی خشکی کشور در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: پارک ملی کویر نه تنها از نظر تنوع زیستی و جانوری از اهمیت و غنای بالایی برخوردار است بلکه وجود ابنیه ها و آثار متعدد تاریخی در این پارک، سبب شده که در این پارک هم با مناظر و چشم اندازهای طبیعی و بیابانی بی نظیری روبرو شویم و هم آثار تاریخی متعددی از دوره های مختلف تاریخی را ببینیم.

وی با اشاره به غنای کم نظیر حیات وحش در استان سمنان گفت: از ۲۰ راسته شناخته شده حیات وحش در دنیا، ۱۰ راسته در زیستگاه های کشورمان وجود دارند. سه راسته از این ۱۰ راسته مربوط به گونه های دریایی است و ۷ راسته بعدی همگی در استان سمنان وجود دارند.

ظاهری با بیان اینکه همه گربه‌سانان ایران در استان سمنان زیست دارند ادامه داد: زیستگاه های این استان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است.

وی به اهمیت این زیستگاه ها پرداخت و گفت: هر چهار گونه گربه سان در خطر انقراض در زیستگاه های استان هستند. البته به غیر یوزپلنگ ایرانی که در گروه در معرض شدید انقراض قرار دارد سه گربه سان: گربه شنی، پالاس و کاراکال در گروه در خطر انقراض هستند و خوشبختانه جمعیت خوبی از آنها در استان وجود دارد.

وی همچنین از وجود ۶ گونه پرنده در خطر انقراض در استان خبر داد و گفت: برخی از پرنده های این استان همچون زاغ بور در هیچ کشور و زیستگاهی جز زیستگاه های استان سمنان وجود ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اهمیت زیستگاه های این استان بر لزوم حفاظت بهتر از این گونه ها تاکید و تصریح کرد: همکاران ما با همه وجود در راستای حفاظت از این گونه ها تلاش می کنند.

این کارشناس ارشد محیط طبیعی، با بیان اینکه محیط زیست استان یک پنجم نرم جهانی نیروی حفاظتی دارد، ادامه داد: نیروهای حفاظت و محیط بانی استان با تلاش شبانه روز و با وجود کمبود نیرو همه توان خود را برای حراست از این سرمایه های ملی به کار می گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha