• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401032416831
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/فرصتی برای مطالبه‌گری/

تأمین آب کشاورزی و مقابله با فرونشست زمین مطالبه مردم برخوار است

تأمین آب کشاورزی و مقابله با فرونشست زمین مطالبه مردم برخوار است

ایسنا/اصفهان فرماندار برخوار گفت: اگر بخواهیم مطالبات شهرستان را اولویت‌بندی کنیم مشکل تأمین آب کشاورزی و فرونشست زمین در صدر این مطالبات هستند.

محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین مطالبات شهرستان برخوار در سفر آتی رئیس جمهور به استان اصفهان، اظهار کرد: بیشترین مطالبات شهرستان برخوار و دولت‌آباد در بخش کشاورزی و تأمین آب زراعت، مقابله با خشکسالی و فرونشست زمین، قطار سریع‌السیر، تکمیل بلوار جانبازان و بزرگراه پیامبر اعظم(ص)، تعیین تکلیف منطقه صنعتی دولت‌آباد و پارک جنگلی حبیب‌آباد است. البته ساماندهی اتباع خارجی و بهسازی مدارس برخوار ضرورت دارد.

وی افزود: مردمِ برخوار از رودخانه زاینده‌رود برای تأمین آب کشاورزی سهم اشتراکی دارند، اما زمانی که آب زاینده‌رود باز می‌شود این سهم به ندرت دیده می‌شود که البته با تلاش استاندار سهمِ آبی به کشاورزان برخوار تعلق گرفت. منتها فرقی بین حقابه و سهم آبه می‌گذارند که این امر باعث مشکلاتی در منطقه برخوار شده است. همچنین چاه‌ها و آبخوان‌های منطقه به دلیل برداشت‌هایی که انجام شده تقریباً بی‌آب شده‌اند و به سمت خشکسالی شدید در حال حرکت هستیم.

فرماندار برخوار گفت: مشکل کمبود آب در چاه‌ها و آبخوان‌ها مشکل فرونشست زمین را تسریع می‌کند و پساب فاضلاب نیز هنوز تصفیه نشده است.

قربانی به مطالبات شهرستان در بخش بهداشت و درمان اشاره و تصریح کرد: نداشتن بیمارستان و ظرفیت پایین سرانه بهداشتی و پزشکی در برخوار از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. در حال حاضر دو درمانگاه در شهرستان وجود دارد و نبود مراکز بهداشت در روستاها از دیگر مشکلاتی است که داریم. مراکز بهداشتی که به شکل شبانه‌روزی در شهرها فعالیت دارند با مشکل کمبود امکانات و پزشک مواجه هستند به طوری که برخی از این مراکز تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: شهرستان برخوار و دولت‌آباد دارای ظرفیت‌های گردشگری خوبی است. برج کبوتر شاپورآباد، منار مسجد سینک با قدمت ۸۰۰ سال، خانه‌های تاریخی و ... از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان هستند، اما زیرساخت‌های گردشگری برخوار ضعیف است، به‌طوری که برای اسکان مسافران و گردشگران با کمبود هتل و مکان‌های اقامتی روبرو هستیم. البته چند خانه بومگردی داریم که امکان اسکان ندارند.

فرماندار برخوار گفت: اگر بخواهیم مطالبات شهرستان را اولویت‌بندی کنیم مشکل تأمین آب کشاورزی و فرونشست زمین در صدر این مطالبات هستند. برای مثال مشکل فرونشست زمین در برخوار به حدی شدید است که در کشور از این نظر در جایگاه اول قرار داریم. مشکل قطار شهری در شهرستان از دیگر مشکلات بوده و تکمیل بلوار جانبازان به منظور جلوگیری از تصادفات خطرناک ضروری است.

قربانی افزود: احداث مترو برای شهرستان برخوار نیازمند اعتبار ملی است و باید به شبکه قطار شهری اصفهان متصل شویم. البته احداث مترو جز مصوبات نیست و باید در ابتدا طرح آن تهیه شود و حتی اعتبار لازم برای تدوین طرح احداث مترو را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت حمل و نقل درون شهری برخوار مطلوب نیست و ناوگان اتوبوسرانی آن فرسوده است، به‌طوری که بیشتر اتوبوس‌ها بالای ۲۵ سال کار کرده‌اند و از رده خارج هستند، اما هنوز خدمات ارائه می‌دهند. بخش خصوصی هم فرسوده شده و چون این کار برای این بخش صرفه اقتصادی ندارد حاضر نیستند هزینه بیشتری برای این منظور بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha