• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401033021430
  • خبرنگار : 50093

بازخوانی ۳۰ خرداد خونین در مشهد

بدن‌های پاره‌پاره زائران در آخرین زیارت

بدن‌های پاره‌پاره زائران در آخرین زیارت

ایسنا/خراسان رضوی ساعت ۱۴:۲۶ بعد از ظهر ۳۰ خرداد ۱۳۷۳ صدایی مهیب در شهر می‌پیچد. این تنها زائران حرمند که از پس دود و گرد و غبار برخاسته از انفجار شاهد پیکرهای تکه‌تکه شده اطرافیان‌شان هستند؛ در حالی که حیران دنبال پاسخی برای این اتفاق می‌گردند.

بوی گوشت سوخته و اعضای بدن زائران که در اطراف و سقف ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) پراکنده شده بود، برگ برگ شدن کتب زیارتی و خرد شدن چلچراغ‌های محل حادثه نشان از انفجاری مهیب داشت که این واقعه را به یکی از مهم‌ترین حوادث حرم رضوی تبدیل کرد.

اعضای بدن تعدادی از زائران همچون سر، دست، پا و انگشت جدا شده در اطراف و حتی سقف ضریح مطهر پراکنده و پرت شده بود؛ قطعات خرد شده بدن‌های زوار نه تنها در روضه منوره رضوی بلکه سطح دیوارهای حرم مطهر را پوشانده و به خون آغشته کرده بود.

عاشورای دیگری در مشهد رخ داده بود. دور ضریح به اندازه ۲۰ سانتی‌متر پوست، شیشه و خاک روی هم جمع شده بود؛ به نحوی که امدادگران مجبور بودند با کفش در روضه منوره تردد کنند. محل دقیق بمب‌گذاری بالای سر حضرت بود که بیش از نیم متر گود شده بود. گویا منافقان کوردل دقیقا قصد تخریب قبر حضرت را داشتند.

صدای انفجار حیرتی را به وجود آورده بود که در زمین مقدس مشهد و در روز عاشورا مگر بمبی منفجر می‌شود و هیچکس نمی‌توانست این واقعه را باور کند. در آن روز و لحظه همه دنبال چرایی این موضوع بودند اما پیکرهای سوخته و تکه‌تکه شده زائران تنها چیزی بود که بر جا مانده بود.

با اینکه در همان ساعات اولیه مسبب این اتفاق سازمان منافقان و هدف از این کار ایجاد اختلاف میان شیعه سنی اعلام شد اما تا مدت‌ها با تپش قلب مشهد هر روز بخشی از این حادثه تلخ کشف به اعلام عموم می‌رسید.

انفجار حرم در آن زمان آنچنان بزرگ و غیرقابل باور بود که دادگاه رسیدگی به پرونده عاملانش هر شب از شبکه ملی پخش می‌شد و تمام ایران را پای جعبه سیاه و سفید تلویزیون‌ها می‌نشاند. خبرها در آن زمان اطلاعاتی از عاملان این اتفاق را به اطلاع مردم می‌رساندند و بمب‌گذار را «مهدی نحوی» معرفی کرده بودند که بمب را در کیفی زنانه تا نزدیک ضریح رسانده و عده‌ای نیز او را همراهی کرده‌اند.

عاملان این اتفاق دستگیر شدند و مهدی نحوی بمب‌گذار واقعه حرم که در یک درگیری مسلحانه با ماموران امنیتی در تهران پارس مجروح و دستگیر شده بود، پس از اعتراف به واسطه جراحات درگیری در بیمارستان جان می‌سپارد.

با مرگ و اعتراف دیگر عاملان این پرونده بسته شد اما دفتر خاطره آن روز و شهدای بی‌گناهش در تاریخ ماندگار شد و هر سال با تقویم ۳۰ خرداد باز می‌شود. این اتفاق به این دلیل برای مردم تنفربرانگیز و غیرقابل باور بود که همزمان با عاشورای حسینی رخ داده بود و ۲۶ تن از عزادارن حسینی‌وار و مظلومانه به شهادت رسیده بودند.

بدن‌های پاره‌پاره زائران در آخرین زیارت

بدن‌های پاره‌پاره زائران در آخرین زیارت

بدن‌های پاره‌پاره زائران در آخرین زیارت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha