• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401040100651
  • خبرنگار : 50204

دادستان اراک:

سنگ اندازی در مسیر ترویج محصولات داخلی، نقض حکم ولایی است

سنگ اندازی در مسیر ترویج محصولات داخلی، نقض حکم ولایی است

ایسنا/مرکزی دادستان اراک گفت: اگر سیستم اداری و دستگاه های اجرایی در ارتباط با ترویج محصولات داخلی سنگ اندازی کنند، نقض حکم ولایی است.

ربیع اله قربانی روز چهارشنبه یکم تیرماه در نشست هم اندیشی با فعالان و مدیران شرکت های دانش بنیان ضمن تاکید بر تحقق شعار سال و اختصاص یک روز از هفته قوه قضاییه به پیگیری مسائل  واحدهای دانش بنیان اظهار کرد: از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی شرکت های دانش بنیان است و دستگاه قضایی عزم جدی برای حمایت از این شرکت ها تا اخذ نتیجه قطعی دارد.

وی افزود: از مهمترین موارد  که مورد انتظار شرکت های دانش بنیان است، ترویج محصولات این شرکت ها و منع شرکت های دولتی از خرید محصولات خارجی و منع واگذاری کار به شرکت های خارجی است لذا به دنبال این هستیم که این پیشرفت علم و فناوری در راستا کمک به اقتصاد ملی بکار گرفته شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: تعارض منفعت این شرکت ها با افراد صاحب قدرت یکی از چالش های عمده واحدهای تولیدی است که دستگاه قضایی در این خصوص پیگیری لازم را انجام می دهد. دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در استان فعال و حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی را در دستور کار خود دارد.

قربانی بیان کرد: برنامه ریزی و بازدید دوره ای و میدانی از شرکت های دانش بنیان در سطح استان توسط مقامات قضایی به منظور شناسایی و پیگیری موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و دانش بنیان، مرتفع شدن واگذاری اراضی مورد نظر برای طرح توسعه واحد آلومینیوم  و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: دادگستری استان مرکزی برای فعالیت در قرارگاه حمایت از شرکت های دانش بنیان، اصلاح بروکراسی غیرضروری، مشارکت و  حمایت از شرکت های دانش بنیان، اشتغال و تولید در استان اعلام آمادگی کرده و فعال است.

دادستان اراک تصریح کرد: تقویت اقدامات محور دبیرخانه اقتصاد مقاومتی، کارگروه نظارتی فرهنگی مالی و پژوهشی و مالیاتی در دستور کار است.

وی ادامه داد: از منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد دانش بنیان، حمایت از این شرکت ها و ترویج محصولات آنها است و اگر سیستم اداری و دستگاه های اجرایی در ارتباط با ترویج محصولات داخلی سنگ اندازی کنند، نقض حکم ولایی است.

محسن خیرمند، سرپرست پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز افزود: شرکت های دانش بنیان تولیدات انبوه ندارند و صنعتی نمی شوند و مهمترین مشکل این واحدها این است که تولیدات آنها تجاری-صنعتی نمی شود.

رفیعی، رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ ایجاد ۵۰ هزار شرکت دانش بنیان پیش بینی شده که اکنون تنها ۷۰۰ شرکت محقق شده و تا رسیدن به افق مورد نظر ۴۳ هزار شرکت فاصله است، تحقق این مهم نیازمند رشد تصاعدی واقعی و تلنگر جدی است.

وی افزود: در استان مرکزی از ۱۰۵ شرکت دانش بنیان، ۳ تا ۵ شرکت، نوپای نوع یک هستند همچنین از ۲۳۱ شرکت و هسته پژوهشی، نزدیک به ۲۰ شرکت در زمینه خلاقیت و فرهنگی فعالیت دارند.

منصوری، مدیر کارآفرینی دانشگاه اراک نیز بیان کرد: محصولی دانش بنیان است که قابل کپی برداری نباشد و در تئوری باقی نمانده و به مرحله تجاری سازی برسد. در حال حاضر ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد که سهم استان مرکزی یک و نیم درصد است.

وی ادامه داد: با ارزیابی که از شرکت ها انجام می شود باید تلاش شود حرکت به سمت جلو و افزایش شرکت ها را داشته باشیم.

منصوری اضافه کرد: طبق گزاش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۹۹، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴ درصد تولید ناخالص ملی، درآمد شرکت های دانش بیان است که جای تاسف دارد. ۵ تا ۷ درصد اختراعات شرکت های دانش بنیان تبدیل به محصولات تجاری می شود.

وی اضافه کرد: سهم صادرات ایران از محصولات فناوری کمتر از یک درصد، در هلند ۲۳ درصد و در سنگاپور بیش از ۵۳ درصد است، رقابت پذیری و جذب و حفظ و نگهداشت نخبگان در هلند رتبه ۶، در سنگاپور رتبه ۳ و در ایران رتبه ۱۰۲ دارد این در حالیست که رتبه علمی ایران از این کشورها بالاتر است.

منصوری تصریح کرد: سهم اختراع و ثبت اختراع در هلند از هر هزار دستاورد علمی ۳۸۴، در سنگاپور ۱۱۷ و در ایران ۹۲ هزارم است لذا باید تلاش کرد پژوهش ها به سمت تقاضا محوری حرکت کنند.

وی اضافه کد: نیازمندیم هرچه بیشتر این حرکت را آغاز و به سمت تجاری سازی محصولات پژوهشی در حرکت باشیم.

علیرضا حیدری، مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی نیز بیان کرد:  بدون مزایده به شرکت های دانش بنیان و زمین واگذار می شود، همچنین ۶۷ شرکت در مجموعه شهرک های صنعتی استان مستقر هستند.

وی ادامه داد: مجموعه صنایع بزرگ استان تاکنون با یک شرکت دانش بنیان قرار داد منعقد نکرده اند. عموما صنایع استان متکی به واحد R&D خود هستند و عموما کارهای روتین انجام می دهند.آنچه کشورهای پیشرفته برای پیشرفت از آن استفاده کردند موضوع تحقیق و توسعه است که در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده، اگر می خواهیم اتفاق مبارکی رخ دهد باید فرآیندی تعریف شود که شرکت های دانش بنیان مجبور به فروش مجوز خود برای پرداخت حقوق و بدهی نشوند. صنایع باید شرکت های دانش بنیان را در دل فعالیت های خود جای دهند.

حیدری اضافه کرد: یکی از رشته های اصلی در حوزه دانش بنیان کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی است که شرکت هایی در استان در این زمینه فعالیت دارند اما مجموعا ۸ شرکت دانش بنیان در این راستا شکل گرفته است. در رشته صنایع فرهنگی و خلاق و علوم انسانی، استان مرکزی هیچ شرکتی ندارد.

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه محور اصلی فعالیت دانشگاه ها است و عدد ۱.۵ درصدی سهم استان از شرکت های دانش بنیان کشور است که دانشگاه توانسته نخبگان خود را به سمت دانش بنیان هدایت کند.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز افزود:  اتاق بازرگانی مدت ها پیش اقدام به تهیه و تدارک مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی کرد که محل سابق اتاق در حال تبدیل شدن به این مرکز است و قطعا می تواند برای ترویج شرکت های دانش بنیان و جذب استارت آپ ها و تبدیل ایده به محصول موثر باشد.

وی ادامه داد: دنیا ایجاد شرکت های دانش بنیان را بیش از ۴۰ سال آغاز کرده اما این مهم در استان از سال ۹۲ شروع شده که باید این فاصله و خلاء به زودی جبران شود، در مسیر شرکت های دانش بنیان موانع زیادی از جمله نبود نهادهای پشتیبان، افقی بودن، سیاست گذاری های کشور و قوانین بالادستی وجود دارد، نباید کار را در سطح شعار نگه داشت. فاصله زیادی با بهره وری مبتنی بر فناوری داریم و باید این فاصله کاهش پیدا کند و اگر بخواهیم ضمن افزایش شرکت های دانش بنیان در جهت رفع مشکلات آنها نیز گام برداریم، بهترین راه نظرخواهی از همین شرکت ها است.
انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha