• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401050302528
  • خبرنگار : 50553

یک کارگردان مستند:

فقر فرهنگی بیش از اقتصاد در بروز بزه نقش دارد

فقر فرهنگی بیش از اقتصاد در بروز بزه نقش دارد

ایسنا/قزوین کارگردان مستند خط باریک قرمز گفت: فقر فرهنگی یکی از مسائل و دغدغه‌های اجتماعی است که در مواجهه با سایر مشکلات از جمله اقتصاد باعث بروز انواع بزه و جرم می‌شود.

فرزاد خوش‌دست دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ در حاشیه اکران مستند خط باریک قرمز که در سینما بهمن قزوین برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه یا خوشبختانه بخش زیادی از زندگی‌ام را برای فیلم‌سازی در زندان‌ها، فضاهای جرم‌خیز و دادگاه گذرانده‌ام. علاقه شخصی و احساس مسئولیت‌پذیری باعث شد، تا در حوزه آسیب‌های اجتماعی که  فضای بسیار سنگینی است، فعالیت کنم. 

وی بیان کرد: در «مستند خط باریک قرمز» که یک فیلم مستند داستانی است، سعی کردم به شخصه وارد قصه شوم و فضا را به قسمتی که باید برسانم. هدف از این مستند اشاعه نگاه امیدوارانه است تا شاید منجر به بازخوردهای مثبت شود.

این کارگردان گفت: زمانی که به  زندان قزل‌حصار و بند دختران کانون وارد شدم، با کاراکترهایی روبه‌رو شدم و دیدم برخی از ۱۰ سالگی درگیر جرم و بزه شده‌اند و هیچ فردی برای آنان در این دوره که زندان هستند کاری نمی‌کند تا نگاهشان تغییر کند، از همین‌رو تصمیم به ساخت مستند خط باریک قرمز گرفتم.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش کودکان بزه در کانون‌های اصلاح و تربیت امری مهم و ضروری است چراکه اگر از نظر روانشناختی روی کودکان کار نشود، بی‌شک پس از ورودشان به زندان بزرگسالان به‌عنوان مجرم خطرناک‌تر وارد جامعه می‌شوند.

این کارگردان اظهار کرد: همه افراد جامعه در مقابل برخی مسائل اجتماعی مسئول هستند و من تصمیم گرفتم با ساخت مستند خط باریک قرمز، جهان دیگری را برای کودکان بزه ترسیم کنم.

اقدامات تربیتی در زندان‌ها مغفول مانده

وی ادامه داد: عمل به واژه اقدامات تربیتی در سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور موضوعی مفقود شده است و نهایت اقدامات به مراسمات ختم قرآن هفتگی منتهی می‌شود که زندانیان فقط از این راه تغییر نمی‌کنند؛ سعی کردم با هنر که جهان امروز را ساخته است تغییر جهان جوانان زندانی را رقم بزنم و امیدوارم سازمان زندان‌ها در کنار واژه زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی را عملی کند.

این هنرمند گفت: مشکل جامعه امروز شاید مسائل اقتصادی باشد اما مشکل اصلی فقر فرهنگیست و مسائل اقتصادی بهانه‌ای برای انجام جرم شده است. آمار زندانی‌ها بسیار است به ویژه آن‌ها که پرونده‌هایشان مربوط به مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش در حوزه عدم انجام جرم را باید از قبل زندان شروع کنیم، بیان کرد: جوانی به نام میلاد که در مستند حضور داشت در اجرا بیان کرده‌ بود اگر من قبل از اینکه این جرم را انجام می‌دادم با فضای هنر آشنا شده بودم هرگز دست به خشونت و قتل نمی‌زدم.

خوشدست گفت: چرا فکر می‌کنیم باید روی آسیب‌های اجتماعی سرپوش بگذاریم و به هنرمندان اعتماد نکنیم؟ چرا اکنون که این مستند در تمام دنیا اکران شده است من هنوز باید جواب بدهم که چرا به ساخت چنین موضوعی پرداخته‌ام؟ 

این هنرمند در پایان عنوان کرد: علی شخصیت این مستند آزاد شد، ازدواج کرد و اکنون پدر شده است؛ سیاست‌های افزایش جمعیت ترغیب زبانی و سطحی نیست بدانید اگر عشق به زندگی را به دل آدم‌ها راه دهید عاشق دیدن نوه‌هایشان هم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، خط باریک قرمز مستند سینمایی به کارگردانی «فرزاد خوشدست» است که بر پایه تئوری سایکودرام و با هدف نمایش‌درمانی ساخته شد و تولید آن به چهار سال زمان برده است.

این فیلم پس از رونمایی در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توانست به‌عنوان اولین مستند ایرانی جایزه نتپک را دریافت کند.

اکران و بازتاب‌های این مستند سینمایی باعث شد، در سال ۱۳۹۹ حکم اعدام یک نوجوان در کانون اصلاح‌ و تربیت بخشیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha