• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051108260
  • خبرنگار : 50071

یک مسئول مطرح کرد

خشکسالی، عامل اصلی خسارات شدید سیلاب‌های اخیر/ رایزنی برای تامین سامانه هشدار سیل

خشکسالی، عامل اصلی خسارات شدید سیلاب‌های اخیر/ رایزنی برای تامین سامانه هشدار سیل

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی خراسان رضوی خشکی و نفوذناپذیری زمین‌های کشور در پی خشکسالی‌های اخیر را باعث افزایش شدت تخریب این سیلاب‌ها و بروز خسارات بیشتری به مناطق مختلف عنوان کرد و از رایزنی‌های این سازمان برای تامین و استفاده هرچه سریعتر از سامانه هوشمند هشدار سیل در مناطق سیل خیز استان خبر داد.

یحیی قائنی‌پور درگفت‌وگو با ایسنا درباره علت بارش‌‎های شدید اخیر در کشور اظهارکرد: در چند روز گذشته اکثر مناطق کشور تحت تاثیر سامانه مونسون اقیانوس هند قرار گرفته بود که باتوجه به گرمای شدیدی که قبل از آن در سطح کشور حاکم شده بود، به علت جابه‌جایی سیستم پر ارتفاع جوی، شاهد گسترش سامانه مونسون در بیشتر مناطق کشور بودیم. به طور معمول هر ساله این سامانه تنها قسمت‌هایی از مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان را تحت تاثیر قرار می¬دهد اما بعضی از سال¬ها مانند اتفاقی که امسال رخ داد، این سامانه گسترش بیشتری در کشور دارد به طوری که شاهد پیشروی آن تا مرزهای شمالی کشور هم بودیم.

وی ادامه داد: البته امسال به دلیل هم‌زمانی ورود این سامانه از قسمت‌های جنوبی و همچنین ورود جریان ناپایدار شمالی، شاهد بارش‌های رگباری در بیشتر مناطق کشور بودیم.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی خراسان رضوی در خصوص ادامه‌دار بودن این بارش‌ها در آینده گفت: این سامانه هر ساله روی مناطق جنوبی کشور و به خصوص استان سیستان و بلوچستان تاثیر می‌گذارد اما گسترش آن روی دیگر مناطق کشور، بستگی به شرایط آب و هوایی همان دوره زمانی دارد؛ مانند اتفاقی که امسال شاهد آن بودیم و بیشتر استان های کشور درگیر این بارش ها شدند.

قائنی پور با اشاره به تاثیرات خشکسالی‌های اخیر کشور بر افزایش میزان خسارات این سیلاب‌ها افزود: از آنجایی که بارش‌های سامانه مونسون اغلب به صورت رگبار هستند، خشکی و نفوذناپذیری زمین‌های کشور در پی خشکسالی‌های اخیر، باعث افزایش شدت تخریب این سیلاب‌ها شد و متاسفانه خسارات بیشتری به مناطق مختلف وارد کرد.

وی ادامه داد: شدت بارش‌ها در اکثر مناطق خراسان رضوی رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود تا روز چهارشنبه فقط در قسمت‌هایی از شمال استان شاهد بارش‌های پراکنده باشیم که البته همراه با خطر نیستند. در دیگر مناطق کشور هم این سامانه تا اواخر هفته به‌طور کامل خارج خواهد شد.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی خراسان رضوی درخصوص تامین سامانه‌های هشدار سیل جهت استفاده در مناطق مختلف و سیل‌خیز استان گفت: متاسفانه واردات دستگاه‌های این سامانه نیازمند تخصیص بودجه به صورت جداگانه است و به سادگی قابل تامین نیست اما سازمان هواشناسی در کنار وزارت نیرو به‌طور هم‌زمان در حال رایزنی برای تامین این بودجه و ورود هرچه سریعتر این سامانه و استفاده از آن در مناطق سیل خیز استان هستند.

قائنی‌پور با ابراز امیدواری از تولید این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان هواشناسی با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تولید و تامین تجهیزات سامانه هوشمند هشدار سیل وارد مذاکره شده و در مرحله تست اولیه هستند که امیدواریم با تلاش متخصصان داخلی، به‌زودی شاهد تولید و خودکفایی در تامین این سامانه در کشور باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha