• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051511492
  • خبرنگار : 50105

شادی و اضطراب کمتر با استشمام بوهای طبیعی

شادی و اضطراب کمتر با استشمام بوهای طبیعی

ایسنا/خراسان رضوی بوهای موجود در طبیعت به ما کمک می‌کنند تا احساس آرامش و نشاط بیشتری داشته باشیم.

به نقل از ارث، نتایج مطالعات قبلی نشان داده است که طبیعت برای سلامت جسمی و روانی مهم است اما یک شکاف در این تحقیق وجود دارد زیرا کارشناسان هنوز باید تعیین کنند که کدام جنبه‌های طبیعت مانند بوها، صداها، رنگ‌ها بر سلامتی تأثیر می‌گذارند و چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

تحقیق جدید به رهبری دانشگاه کنت در انگلستان تا حدودی این موضوع را روشن کرده است. محققان به این نتیجه رسیدند، رایحه‌هایی که در طبیعت تجربه می‌کنیم به ما کمک می‌کنند کمتر مضطرب و شادتر باشیم.

این مطالعه در یک محیط جنگلی در ماه‌های فوریه، آوریل، ژوئن و اکتبر ۲۰۱۹ انجام شد.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان لزوما ارتباطی با بوی جنگل‌ها را تجربه نکرده‌اند. در عوض، آنها بوهای موجود در جنگل‌ها را با رویدادهای قابل‌توجه زندگی خود مرتبط می‌کردند که باعث واکنش‌های احساسی به خاطره می‌شد.

بوی چمن تازه چیده شده می‌تواند یادآور تعطیلات تابستان در کودکی همچنین، بوی درختان کاج یادآور مراسم جشن کریسمس باشد.

محققان نوشتند: ما متوجه شدیم که بوها بر حوزه‌های متعددی از رفاه تأثیر می‌گذارند و سلامت جسمانی مرتبط با آرامش، آسایش و تجدید قوا را در بر خواهند گرفت.

از آنجایی که آرامش باعث کاهش استرس و کاهش سطح کورتیزول می‌شود که با بیماری‌های مختلف مرتبط است، متخصصان این نتایج را دارای اهمیت ویژه‌ می‌دانند. این مطالعه یافته‌هایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند پزشکان، متخصصان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزانی که به دنبال بهبود نتایج رفاه از طریق طبیعت هستند را آگاه کند.

محققان خاطرنشان کردند که افراد فرهنگ‌های مختلف، بوها را به روش‌های یکسانی تجربه نمی‌کنند و مطالعات بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر سن و مناظر مختلف بر تفسیر رایحه را تشویق می‌کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه Ambio منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha