• پنجشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052719676
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر آب منطقه‌ای کاشمر:

کاهش اضافه‌برداشت آب از دشت کاشمر به دلیل نصب کنتورهای هوشمند

کاهش اضافه‌برداشت آب از دشت کاشمر به دلیل نصب کنتورهای هوشمند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آب منطقه‌ای کاشمر گفت: علی‌رغم اینکه افت درازمدت دشت کاشمر در هر سال یک متر و ۲۰ سانتیمتر است اما بعد از نصب کنتورهای هوشمند به رغم اینکه امسال خشک‌ترین سال برای دشت مزبور بوده ولی به دلیل کنترلی که در برداشت‌ها صورت گرفت، این میزان به ۵۳ سانتیمتر کاهش یافته است.

حسین حکمتی‌فر دیروز، ۲۶ مرداد، در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان کاشمر از راه‌اندازی بازار آب در این شهرستان خبر داد و افزود: با انتخاب نظام صنفی کشاورزی کاشمر به‌ عنوان یک تشکل مردمی از طرف نماینده بهره‌برداران بخش کشاورزی، اقدامات مربوط به بازار آب انجام می‌شود که تاکنون سه مورد تخصیص آب برای یک واحد صنعتی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه بازار آب تخصیص آب را انجام می‌دهد، تبادل شارژ موقت سالانه را هم در دستور کار دارد. برای اولین بار در استان چک بازار آب روز گذشته در کاشمر صادر و تحویل متقاضی شد.

حکمتی‌فر در خصوص وضعیت نشست زمین در دشت کاشمر گفت: به دلیل حاصل‌خیز بودن زمین تعداد حفاری‌ها و میزان برداشت‌ها در گذشته بسیار بود و این موضوع موجب شد نشست زمین در کاشمر شدید باشد اما اکنون میزان برداشت‌ها با جدیت کنترل می‌شود.

وی عنوان کرد: سیل‌ها نباید برای ما تهدید باشد بلکه باید آرزوی آن را داشته باشیم، به شرط اینکه مخازن آماده باشد تا یک قطره آب به پائین‌دست جاری نشود و خسارتی بر جای نگذارد. البته در حال حاضر به دلیل کاهش و کمبود بودجه‌های طرح‌های عمرانی در زمینه کاری انجام نشده است.

مدیر آب منطقه‌ای کاشمر گفت: محدوده تحت پوشش امور منابع آب کاشمر شامل چهار دشت به نام‌های دشت کاشمر شامل شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد، دشت ریوش شامل شهرستان کوهسرخ و دشت درونه و دشت بردسکن واقع در شهرستان بردسکن است.

کاظم جم، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، افزود: اگرچه به دلیل واقع شدن جغرافیای خراسان رضوی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک در مدیریت آب حوزه‌های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات استان با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌ایم اما با تعامل خوب مسئولان در سطح کلان و همکاری اصحاب رسانه توانستیم نسبت به بسیاری از استان‌هایی که از نظر بارش از ما جلوتر هستند، وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی میزان بارندگی سال آبی خراسان رضوی از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ را ۱۴۶ میلیمتر اعلام و اظهار کرد: هر چند میزان بارش‌ها در سال آبی قبل که ۱۰۹ میلیمتر بارندگی داشتیم، ۳۴ درصد بیشتر بود ولی سال آبی قبل‌تر از آن کم‌بارش‌ترین سال طی ۵۰ سال گذشته بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: متوسط بلندمدت ۴۰ ساله سطح بارندگی خراسان رضوی ۱۸۵ میلیمتر است. امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به وضعیت بلندمدت ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی از کاهش ذخایر آب پشت سدهای استان خبر داد و گفت: هرچند حجم و گنجایش کل مخازن سدهای خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب است اما اکنون فقط ۲۴ درصد سدهای استان پر است.

جم خاطرنشان کرد: اکنون ذخیره آبی پشت سدهای استان ۳۷۰ میلیون متر مکعب است که این عدد در سال قبل ۴۹۶ میلیون متر مکعب معادل ۳۲ درصد حجم سدهای استان بوده است.

وی اظهار کرد: بارندگی‌های کم، اضافه‌برداشت‌ها و تصرفاتی که در حوزه آبریز بالادست سدها اتفاق افتاده، موجب شده ذخایر استراتژیک استان در حوزه سدها به شدت کاهش یابد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص نحوه برداشت و میزان مصرف از منابع آبی استان گفت: از کل منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی ۸۳ درصد آن در بخش کشاورزی، ۲ درصد در صنعت، ۱۲ درصد در بخش شرب و بهداشت و سه درصد در حوزه خدمات مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین میزان مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی در کشور ۹۰ درصد است، گفت: به دلیل بهره‌وری از منابع آب، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای و نصب کنتورهای هوشمند شاهد کاهش قابل توجه استفاده از منابع آبی زیرزمینی هستیم.

جم یادآور شد: خراسان رضوی به عنوان اولین استان کشور توانسته ۱۰۰ درصد چاه‌های کشاورزی خود را مجهز به کنتور هوشمند کند. از زمانی که چاه‌ها به کنتورهای هوشمند مجهز شد، جلوی اضافه‌برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گرفته شد و در حال حاضر چاه‌دار فقط به میزان پروانه و یا کمتر از آن می‌تواند برداشت کند. 

وی ادامه داد: هر چند چاه‌های غیرمجاز مشکلاتی برای آبخوان‌ها ایجاد کرده اما یکی از دلایل اصلی مشکل آبخوان‌ها اضافه‌برداشت از چاه‌های مجاز بود. در واقع به دلیل مجوزدار بودن این چاه‌ها و نبود هیچ اهرمی در کنترل بهره‌برداران، ۲۴ ساعته چاه‌ها روشن بود و بهره‌بردار هر چه می‌خواست برداشت می‌کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد چاه‌های خراسان رضوی توسط مرکز رصد و پایش آنلاین شرکت آب منطقه‌ای به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha