• پنجشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401061008247
  • خبرنگار : 50555

پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید پسته در سبزوار

پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید پسته در سبزوار
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به خسارات وارده بر تولیدات پسته سبزوار ناشی از گرمای شدید هوا و خاموشی استخرهای ذخیره آب کشاورزی طی سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود از باغات پسته این شهرستان حدود ۱۷۰۰ تن پسته خشک برداشت شود، که این میزان نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت.

علی‌اصغر امانیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید پسته در سبزوار اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰۰ هکتار باغ در این شهرستان زیر کشت پسته قرار دارد که ۲۰۰۰ هکتار از آن بارور و قابل برداشت است. عمده ارقام پسته کشت‌شده در این شهرستان کله قوچی، فندقی، اکبری، احمد اقایی، اوحدی، سفید فیض آباد است و رقم کله قوچی از بیشترین ارقام کشت‌ شده در این شهرستان محسوب می‌شود که از قدمت و سابقه دیرینه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه نحوه‌ صحیح تغذیه‌ پسته تاثیر زیادی در بهبود کیفیت این محصول دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه خاک و منابع آبی در شهرستان سبزوار از کیفیت بسیار بالایی برخورد است، مشکلی در خصوص تولید پسته وجود ندارد و پسته چه از نظر باروری و چه از نظر حجم و سنگینی آن، تنها نیازمند تغذیه مناسب و مراقبت‌های ویژه است تا از کیفیت و عملکرد بهتری بهره‌مند شود و این موضوع محتاج مدیریت است که باید محقق شود.

امانیان ادامه داد: معمولا پسته‌کاران به دلیل درآمد بسیار بالای پسته، حساسیت خاصی نسبت به این محصول دارند و تمام سعی خود را به کار گرفته تا از آلودگی و آفت‌زدگی پسته جلوگیری کنند.

امانیان در پاسخ به این سوال که در راستای کیفی‌سازی محصول پسته سبزوار چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی به منظور آگاهی‌بخشی پسته‌کاران به اصول فنی، مکانیزه و علمی محصول پسته اقدام به برگزاری کلاس‌ها و کارآگاه‌های آموزشی و ترویجی کرده است تا آن‌ها را با نحوه‌ کاشت مستقیم به صورت بذر یا نهال و نیز مبارزه با آفات و بیماری‌های این محصول آشنا سازد و همچنین به این منظور در طول سال با استفاده از اساتید مجرب کشوری همایش‌های پسته در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار تغییرات آب و هوایی و عوامل انسانی از جمله خاموشی‌ استخرهای ذخیره آب کشاورزی و نیز بیماری‌های همچون تریپس پسته را از محدودیت‌های صنعت پسته برشمرد و افزود: پسته جزو ارقام سازگار با اقلیم گرم و خشک سبزوار است با توجه به کاهش سطح آب و افزایش شوری آب، طبیعت نیز الگوی متناسب با شرایط خود را انتخاب می‌کند. بنابراین از لحاظ اقلیم مشکل خاصی برای این محصول وجود ندارد و تنها محدودیت ما در صنعت پسته ایجاد برخی از بیماری‌های غالب منطقه است که این موضوع در تمام کشور هم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه پسته یک نمایی از سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان است. طبیعتا با افزایش کشت پسته باید سطح زراعی کاهش یابد. بنابراین با توسعه پسته در سبزوار سطح زراعی این شهرستان کاهش یافته است. در حال حاضر ما سعی بر توسعه پسته نداریم تا جایگزین محصول دیگری شود، زیرا پسته در جایگاه خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امانیان با بیان اینکه صنعت پسته زمینه ایجاد اشتغال بسیار بالایی را در سبزوار فراهم می‌کند، تاکید کرد: علاوه بر اینکه کشاورز با خانواده خود به طور مستقیم درگیر است صنعت پسته مانند سایر اقلام زمان کاشت، داشت و برداشت نیاز به نیروی کار، ماشین‌آلات کشاورزی و تکنسین‌ها و محققان خاصی دارد. همچنین فعالیت ۱۳ ترمینال پسته در این شهرستان زمینه اشتغال متوسط بین ۵ تا ۱۰ نفر را فراهم ساخته و نیز این محصول چرخه بازار اقتصادی مناسبی را ایجاد کرده است.

پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید پسته در سبزوار
عکس از آرشیو

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ایجاد صنعت فرآوری پسته در سبزوار را ضروری دانست و عنوان کرد: فرآوری پسته تنها حلقه‌ گمشده برای توسعه پسته این شهرستان است. با وجود اینکه بیش از ۷۰ درصد پسته به صورت خام صادر می‌شود، اما فرآوری خاصی در شهرستان وجود ندارد و به زودی مدیریت جهاد کشاورزی موضوع فرآوری پسته را در دستور کار خود قرار خواهد داد. همچنین در حال حاضر پیگیری‌های لازم جهت راه‌اندازی بورس پسته در سبزوار در دست اقدام است که امیدواریم این امر محقق شود.

امانیان خاطرنشان کرد: سبزوار بزرگ به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و اقلیم سازگار با پسته همواره توسعه پسته در این شهرستان انجام می‌شود. مدیریت جهاد کشاورزی به منظور تکمیل زنجیره‌ تولید پسته خدمات مناسبی را برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری به فرآوری پسته در این شهرستان دارند فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha