• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401061511603
  • خبرنگار : 50039

رئیس جهاد دانشگاهی گلستان تأکید کرد:

فضای مناسب گلستان در تجارت اسب

فضای مناسب گلستان در تجارت اسب

ایسنا/گلستان رئیس جهاد دانشگاهی گلستان گفت: مأموریت های را که به جهاد دانشگاهی گلستان سپرده شده متناسب با نیاز استان است.

"ابراهیم شهبازی" رئیس جهاد دانشگاهی گلستان در نشست با "علی کاووسی" مدیر کل دامپزشکی استان، با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد غیردولتی، متکی به باور و توان ایرانی و تمرکز به توانمندی های داخل کشور است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ۲۹ پژوهشکده و ۱۰۲ واحد در سراسر کشور دارد که پژوهشگاه های رویان، ابن سینا، بیوتکنولوژی تکوینی، علوم سلولی و... نمونه هایی معتبر و شناخته شده از آن هستند.

وی با بیان اینکه امروزه همگان در سطح کشور با پیشرفت های علمی جهاد دانشگاهی آشنا هستند، ادامه داد: مأموریت هایی را که به جهاد دانشگاهی گلستان سپرده شده، متناسب با ظرفیت دانشگاهی کشور و نیاز استان می باشد که در همین راستا تفاهم نامه و توافق نامه های همکاری با سایر ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی امضا شده است.

مأموریت جهاد دانشگاهی گلستان متناسب با نیاز استان / فضای مناسب گلستان در تجارت اسب

شهبازی با اشاره به اینکه ظرفیت های موجود در استان گلستان سبب شده است تا برنامه ریزی کنیم حول چند محور با اداره کل دامپزشکی استان همکاری کنیم، افزود: از حجم تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری اسب در دنیا، سهم کل کشور ما به یک میلیون دلار هم نمی رسد و فضای بسیار مناسبی در استان گلستان با وجود ۱۷ هزار رأس اسب وجود دارد که از آن غافل شده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی گلستان، هم افزایی بین بخشی با یک برنامه دانش بنیان را از الزامات همکاری های جهاد دانشگاهی و دامپزشکی در استان عنوان کرد و یادآور شد: اقداماتی را توسط جهاد انجام می شود، مشخص است و هر کجا می رود آنجا را آباد می کند و نمونه های این آبادانی را در اقصی نقاط استان می توان مشاهده کرد.

نگاه به موضوع "اسب" باید بازار محور و اقتصادی باشد

"محسن قلی‌پور" معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان گلستان نیز در این نشست به مطالعات عمیق جهاد دانشگاهی در خصوص اینکه حوزه پژوهش در برنامه هفتم توسعه در کدام مسیر حرکت کند، اشاره کرد و توضیح داد: نوع نگاه مجموعه به مزیت های موجود در استان با رویکرد ایجاد رشد اقتصادی می باشد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم، بحث گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت، افزود: در همین راستا دهکده گیاهان دارویی گالیکش در زمینی به مساحت ۸.۸ هکتار در مرحله اتمام می باشد و جهاد دانشگاهی به عنوان ستون تولید گیاهان دارویی استان در نظر گرفته شده است.

مأموریت جهاد دانشگاهی گلستان متناسب با نیاز استان / فضای مناسب گلستان در تجارت اسب

قلی پور از سرطان و اسب به عنوان دو موضوع مدنظر در برنامه هفتم جهاد استان نام برد و با بیان اینکه رویکرد و جایگاه اسب در استان متفاوت است و قوم ترکمن به این حیوان وابستگی دارند، تصریح کرد: اگر نگاه ما به موضوع "اسب" بازار محور و اقتصادی باشد، می توانیم سهمی مهمی را در بازارهای جهانی صنعت اسب داشته باشیم.

وی نبود قرنطینه و مرکز تشخیص بیماری های اسب را از کاستی های زیرساختی در استان عنوان کرد و گفت: اقدامات ریشه ای و کارشناسی شده در مجموعه جهاد دانشگاهی انجام شده است و این پژوهش ها می تواند چالش های موجود در این حوزه از قبیل جلوگیری از خطر انقراض اسب ترکمن را با ذخیره بانک ژن مرتفع کند.

معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گلستان با تأکید بر اینکه بر اساس اساسنامه جهاد دانشگاهی هر دانشی را که پژوهشگاه ها و پژوهشکده های این مجموعه در سراسر کشور به دست می آورند، اگر از سوی استان حمایت شود تحت هیچ عنوان برای اجرا لحظه ای دریغ نخواهد کرد، افزود: کارهای خوبی در بحث اصلاح نژاد دام های سنگین در پژوهشکده های جهاد انجام شده است که می تواند برای استان مثمرثمر باشد تا در برنامه هشتم به این حوزه ورود کنیم.

مأموریت جهاد دانشگاهی گلستان متناسب با نیاز استان / فضای مناسب گلستان در تجارت اسب

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha