• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401062115773
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

چطور میوه‌ها و سبزی‌ها را ضدعفونی کنیم؟

چطور میوه‌ها و سبزی‌ها را ضدعفونی کنیم؟

ایسنا/اصفهان یک پزشک با اشاره به شیوع عفونت‌های انگلی به دلیل مصرف سبزی‌ها و میوه‌های آلوده در کشور، گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف باید حتماً در ۴ مرحله پاک‌سازی، انگل زدایی، ضدعفونی و شست‌وشو باید ضدعفونی شود.

سینا قلم‌کاری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اصول ضدعفونی سبزی‌ها و میوه‌ها، اظهار کرد: عفونت‌های انگلی به دلیل مصرف سبزی‌ها و میوه‌های آلوده در کشور ما بسیار شایع است، چراکه در کشور ما معمولاً سبزی‌ها و میوه‌ها با آب‌های آلوده و آبهای فاضلاب و کودهای حیوانی آبیاری می‌شود که میتواند منبع اصلی عفونت‌های انگلی باشد.

وی با اشاره به پروتکل ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها در کشور ما، گفت: ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها در ۴ مرحله انجام می‌شود؛ پاک‌سازی، انگل زدایی، ضدعفونی و شست‌وشو. مرحله اول پاک‌سازی است که هرگونه جسم خارجی روی سطح میوه و سبزی را باید پاک کرد. برای سبزی‌ها این گل‌ولای را باید به‌صورت دستی پاک کرد، اما برای سبزی‌ها و صیفی‌جات سخت مثل هویج، سیب‌زمینی، خیار، هندوانه و طالبی بهتر است از برس استفاده کرد.

این پزشک مرحله دوم ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها را انگل زدایی عنوان کرد و افزود: در این مرحله باید ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف‌شویی به ازای هر لیتر آب داخل ظرف موردنظر ریخته و کف آب تشکیل دهید. برای سبزی‌ها ۳ دقیقه و برای میوه‌ها ۵ دقیقه در آب ماندن کفایت می‌کند. بعد سبزی و میوه را از  روی آب برداشته و آب می‌کشید.

وی ادامه داد: آبی که در ظرف مانده را حتماً باید بیرون ریخت و ظرف یا محیط سینک را ضدعفونی کرد، اما به‌هیچ‌عنوان این آب نباید مجددا روی سبزی و میوه شسته شده ریخته شود، چرا که تخم انگل سنگین است و با خیس شدن و تماس با مایع ظرفشویی از سبزی جدا شده و در ظرف یا سینک ته نشین می‌شود، اما اگر دوباره آب را روی سبزی و میوه شسته شده بریزید ممکن است انگل‌های جدا شده را مجددا وارد سبزیجات کنید.

قلم‌کاری مرحله سوم را ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها دانست و افزود: ضدعفونی باید به‌وسیله محلول‌ها یا پودرهای ضدعفونی انجام شود، مثل پودر پرکلرین که به ازای هر ۵ لیتر آب باید یک گرم یا یک قاشق چای‌خوری در آب ریخت و سبزی و میوه ۵ دقیقه بماند و دوباره کاملاً آب‌کشی کرد. هر محلول یا پودری را می‌توان از داروخانه یا سوپرمارکت خریداری و استفاده کرد، اما هر محل ضدعفونی دستور خودش را دارد و حتماً باید طبق دستور خودش انجام شود.

وی مرحله آخر را شست‌وشو یا آبکشی کامل سبزی و میوه عنوان کرد و افزود: در این مرحله تمام موادی که زده‌ایم باید با شست‌وشو از بین برود و میوه و سبزی کاملاً شسته شود. بهتر است برای سبزی‌هایی مثل کاهو و کلم حتماً ساقه انتهایی گرفته شود، برگ برگ و سپس شسته شود.

این پزشک با بیان اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها باید بعد از شست‌وشو حتماً خشک شود، تصریح کرد: نگذارید رطوبت روی میوه و سبزی باقی بماند، به این علت که سطوح مرطوب  می‌تواند محیط مناسب رشد میکروب‌ها باشد.

وی در مورد نگرانی برخی افراد از جذب مایع ظرف‌شویی به میوه و سبزی‌ها نیز گفت: حجم سه قطره در یک لیتر این‌قدر کم است که جذب نمی‌شود، ضمن اینکه مدت زمان ۳ تا ۵ دقیقه هم برای جذب کم است، همچنین این مواد با آبکشی صحیح کاملاً از بین می‌رود.

قلم‌کاری یادآور شد: نمک به‌هیچ‌عنوان خاصیت انگل‌زدایی یا ضدعفونی ندارد و نباید نمک را جایگزین محلول‌های ضدعفونی کنید.

همچنین استفاده از محلول سرکه به عنوان انگل زدا هیچگاه به تنهایی کفایت نمی‌کند و توانایی از بین بردن تخم انگل‌ها را ندارد، اما سرکه می‌تواند به‌عنوان بخش کمکی در جدا کردن تخم انگل‌ها به پروسه ضدعفونی کمک کند و در کنار سایر محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده شود.

این پزشک همچنین با اشاره به اینکه در دستورالعمل‌هایی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی استفاده می‌شود، شست‌وشوی میوه و سبزی فقط با آب توصیه شده، تصریح کرد: در این کشورها توصیه شده از هیچ ماده ضدعفونی کننده‌ای استفاده نشود، چون متولیان بهداشت این کشورها به مردم اطمینان می‌دهند هیچ انگلی از طریق میوه و سبزی منتقل نمی‌شود، درحالی‌که در کشورمان چنین اطمینانی وجود ندارد و بر آبیاری نظارت نمی‌شود، به همین دلیل عفونت‌های انگلی بسیار شایع است، بنابراین حتماً دستورالعملی که گفته شد باید رعایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha