• شنبه / ۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401070200486
  • خبرنگار : 50399

عضو پژوهشکده جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد

ایجاد فرهنگ میزبانی با آموزش‌های غیرمستقیم

ایجاد فرهنگ میزبانی با آموزش‌های غیرمستقیم
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی عضو پژوهشکده جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: آموزش‌ فرهنگ میزبانی جزو آموزش‌های غیررسمی است که نهادهای فرهنگ‌ساز مانند سازمان‌های فرهنگی، صداوسیما و شهرداری نقش مهمی در آن دارند.

آرش قهرمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهر مشهد از تنوع در زائران و گردشگران برخوردار است. زائرانی که در ایام نوروز به مشهد سفر می‌کنند با زائرانی که در ایام زیارتی و مناسبتی یا شهریور به مشهد می‌آیند تفاوت دارند. زائران خارجی و داخلی مشهد نیز متفاوتند. برای انجام اقدامات مناسب و موثر در زمینه فرهنگ میزبانی باید از نگاه یکپارچه به حوزه زیارت و گردشگری فاصله بگیریم و برای هر کدام از دسته‌های اجتماعی گردشگران، زائران و مناسبت‌های خاص نسخه ویژه‌ای بپیچیم.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه فرهنگ میزبانی با آن مواجه هستیم در ارتباطات متفاوت شهروندان مشهدی با زائران عرب‌زبان و گردشگران اروپایی است.

عضو پژوهشکده جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در ایام مناسبتی ویژه مانند دهه آخر صفر مردم مشهد بسیاری از خدمات را به صورت داوطلبانه و به امید تقرب و اجر الهی انجام می‌دهند و نسبت به زائرانی که در این ایام به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند دید دیگری دارند. این حس خدمات‌رسانی برای زائران و گردشگران نوروزی نیست. در واقع شهروندان مشهدی به هر دسته از زائران نگاه متفاوتی دارند.

وی تصریح کرد: این تفاوت‌ها سبب می‌شود نگاه ما به این پدیده برحسب دسته‌های اجتماعی گردشگران و زائران و زمان‌های مختلف سال متفاوت باشد و نمی‌شود با یک نسخه واحد به این مسئله پرداخت. در برخی موارد مانند مناسبات بین شهروندان مشهدی و زائران عرب زبان نیاز به اقدامات بیشتری در راستای بهبود آن است. این مسئله از این حیث مهم است که حضور این زائران در مشهد تاثیر زیادی بر چرخه اقتصادی مشهد دارد. 

قهرمان در خصوص آموزش فرهنگ میزبانی بیان کرد: این آموزش‌ها جزء آموزش‌های غیررسمی است که نهادهای فرهنگ‌ساز مانند سازمان‌های فرهنگی، صداوسیما و شهرداری نقش مهمی در آن دارند. باید به این نکته نیز توجه داشت که ارتقاء بینش شهروندان و نفع حضور زائران و گردشگران در مشهد تنها مختص آن دسته از بازاریان که ارتباط مستقیم با زائران دارند مانند هتلداران و فروشندگان سوغات نیست بلکه کل حیات اقتصادی مشهد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زنجیره‌ای بسیار وسیع و متنوعی را در بر دارد.

وی افزود: در ایام ویژه زیارتی خدمت به زائران از منظر دینی و اجر معنوی نیز دیده می‌شود که می‌توان از این موضع نیز به بهبود مناسبات کمک کرد. همچنین باید این بینش در شهروندان تقویت شود که حضور زائران و گردشگران به خصوص گردشگران عرب باعث پویایی اقتصاد شهر می‌شود و تنها حلقه اول زنجیره مرتبط با زائران را شامل نمی‌شود.

قهرمان گفت: شهرداری بیلبوردهای شهری را در اختیار دارد و صداوسیما از طریق تولید محتوای رسانه‌ای می‌تواند ایفای نقش کند. هر سازمانی به شکلی می‌تواند در این امر موثر باشد. در حال حاضر دستگاه‌هایی مانند استانداری و شهرداری اقدامات خدماتی مانند برپایی موکب را انجام دادند. این کار خوب است اما زمانی به نتایج پایدار خواهیم رسید که خدمت به زائر و گردشگر بخشی از عنصر فرهنگی شهر مشهد شود تا به صورت خودجوش و داوطلبانه در تمام سال مناسبات گرم و پایدار میان زائران، گردشگران و شهروندان صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در نتیجه اقدامات باید بیشتر از جنس آموزش‌های غیرمستقیم و فرهنگ‌سازی و نه کارهای مقطعی و مناسبتی باشد. باید این خصیصه شهروندان شود و شهری با شهروندانی که خود را خادم‌الرضا می‌دانند، داشته باشیم.

قهرمان ادامه داد: بخش خصوصی یکی از پیشانی‌های ارتباط شهروندان و زائران است. مغازه‌دارها و هتلداران اولین افرادی هستند که با زائران و گردشگران ارتباط دارند؛ بنابراین این گروه در اولویت آموزش‌های فرهنگ میزبانی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha