• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401071708165
  • خبرنگار : 50204

کشت پاییزه در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی

کشت پاییزه در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی

ایسنا/مرکزی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود امسال گندم دیم در ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی در حدود ۵۰ هزار هکتار، گندم آبی در حدود ۴۵ هزار هکتار، جو دیم در حدود ۱۵ هزار هکتار، کلزا در حدود هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.

محمد زاهدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کشت پاییزه در تمام شهرستان های استان انجام می شود و بیشترین سطح زیر کشت پاییزه در شهرستان های اراک، شازند و خمین وجود دارد.

وی افزود: عمده محصولات پاییزه شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزای آبی، دانه روغنی کاملینا و گلرنگ(امسال برای اولین بار) است، بیشترین سطح زیر کشت مربوط به گندم دیم است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود امسال گندم دیم در ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی در حدود ۵۰ هزار هکتار، گندم آبی در حدود ۴۵ هزار هکتار، جو دیم در حدود ۱۵ هزار هکتار، کلزا در حدود هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.

زاهدی با اشاره به وضعیت بارندگی اضافه کرد: در صورتی که وضعیت بارندگی خوب باشد، پیش بینی حدود ۴۰۰ هزار تن پتانسیل تولید گندم و ۲۲۰ هزار تن جو در استان وجود دارد اما در صورتی که بارندکی همانند سال گذشته و امسال باشد تولید گندم نهایتا ۲۲۰ هزار تن و جو نیز ۱۵۰ هزار تن می رسد.

وی خارنشان کرد: همچنین امسال حدود ۱۹۶ هزار تن گندم به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری شد، در سطح استان حدود ۲۵۰ هزار تن گندم تولید شده است، ۲۰۰ هزار تن جو نیز در استان تولید شد که به دلیل بالا بودن قیمت در بازار نسبت به خرید تضمینی، خرید تضمینی جو انجام نشد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: حمایت های لازم از جمله یارانه خرید کودهای مورد نیاز، تسهیلات بانکی، ادوات و موارد مورد نیاز برای کشت از سوی دولت انجام می شود.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه در کشور به خوبی عمل نمی کند گفت: کشاورزان با این عملکرد صندوق بیمه تمایلی به بیمه محصولات و اراضی خود ندارند و استقبالی از بیمه نمی کنند، اما همچنان آنان را ترغیب به بیمه می کنیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در پایان خطاب به کشاورزان گفت: کشاورزان باید اصول فنی کاشت از جمله استفاده از بذر گواهی شده و کودهای مورد نیاز و ... را رعایت کنند و توصیه های فنی را بکار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha