• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401071910089
  • خبرنگار : 50071

افتتاح اولین مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر گرفتار اعتیاد در مشهد

افتتاح اولین مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر گرفتار اعتیاد در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد گرفتار اعتیاد با هدف احیاء سلامت و توانمندسازی دختران آسیب‌پذیر ۱۰ تا ۱۹ سال در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر با حمایت دفتر یونیسف و ستاد مبارزه با مواد مخدر افتتاح شد.

سید هادی طباطبایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی امروز، ۱۹ مهر، در مراسم افتتاح این مرکز بیان کرد: یکی از وظایف این معاونت توجه به مساله آسیب‌های اجتماعی است. در حال حاضر با آسیب‌های متعددی همچون طلاق، کودکان فراری، اعتیاد و... مواجه هستیم. اعتیاد از بلاهای خانمان‌سوزی است که بر آسیب‌های دیگر تاثیرگذار است؛ مثلا برای کاهش سرقت کاهش اعتیاد است. اعتیاد هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر بر سایر آسیب‌هاست؛ به این معنا که سایر آسیب‌ها می‌تواند منجر به گسترش اعتیاد در جامعه شود.  

وی افزود: خراسان رضوی معبر ارسال مواد مخدر به کشورهای دیگر است. در حال حاضر بسیاری از باندهای بزرگ آمادگی دارند که بدون اینکه آسیبی به کشور ما برسد، فقط ترانزیت مواد مخدر داشته باشند. با این حال کشور ما شهدا و جانبازان زیادی در مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است. از همین رو تمام نهادهای بین‌المللی و سایر کشورها باید به وظیفه خود در قبال کشور ما عمل کنند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر چهار برنامه عمده شامل مبارزه، پیشگیری، درمان و توانمندسازی تعریف شده، گفت: تلاش می‌شود در زمینه پیشگیری با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات لازم انجام گیرد. این موضوع به این دلیل است که بدانیم هر جا مردم وارد شدند، موفق بوده‌ایم. در زمینه توانمندسازی با کمک خیران و دلسوزان جامعه کارهای بزرگی انجام شده است. ابتدا که این موضوع را مطرح می‌کردیم، کسی باور نداشت مردم راضی باشند برای توانمندسازی معتادان سرمایه‌گذاری کنند اما در حال حاضر چند مجموعه با مشارکت مردم برای توانمندسازی معتادان در کمپ‌ها ایجاد شده است.

طباطبایی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه آموزش نیز دلسوزی‌های فراوانی داشته و در کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده موثر بوده‌اند.

وی با اشاره به افتتاح مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد بیان کرد: این مرکز با این هدف که بتوانیم در سنین جوانی و نوجوانی افرادی سالم، آگاه و مطلع را تحویل جامعه دهیم، ایجاد شده است. مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد به تنهایی برای مشهد و استان کفایت نمی‌کند. از همین رو استانداری ما آمادگی دارد برای افزایش تعداد این مراکز همکاری کند.

حسین باغگلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: دوره نوجوانی از منظر تربیتی بسیار مهم است چون در این دوره شکل‌گیری هویت انجام می‌شود؛ در نتیجه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه اقدامات پیشگیرانه را بتوانیم در سطح شهر گسترش دهیم  نیازمند یک گروه پیشران هستیم. از همین رو برای تربیت ۱۷۰۰ مربی که بتوانند در محلات آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه دهند، منعقد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی  شهردار مشهد بیان کرد: ما جامعه‌ای هستیم که از سرمایه غنی و تمدنی برخوردار هستیم و از همین معبر وارد این پروژه می‌شویم؛ اینگونه نیست که ما صرفا مجری برنامه‌های بین‌المللی باشیم بلکه می‌توانیم با مدل‌سازی‌هایی که انجام می‌دهیم، کمکی هم به جامعه جهانی داشته باشیم. بر همین اساس تقاضا می‌کنم در فعالیت‌های اینچنینی به مدل‌سازی هم توجه شود تا بتوان چیزی به جامعه جهانی اضافه کرد.

محمدحسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های مرکز سلامت و توانمندسازی نوجوانان دختر مشهد بیان کرد: بر اساس پروتکل‌های تعریف شده گروه‌های همسان این مرکز افراد ۱۰ تا ۱۹ سال را که در معرض خطر قرار دارند، شناسایی کرده و  شروع به جذب آنان می‌کنند تا  در این مرکز پذیرش شوند؛ به عنوان مثال یک نوجوان ۱۸ ساله که آموزش دیده، نوجوان همسن خود را جذب مرکز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اینجا خانه‌ای امن برای افراد است و برنامه‌های آموزشی و مشاوره برای اعضای آن به صورت رایگان برگزار می‌شود، ادامه داد: این مرکز با همکاری یونیسف و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده که مجری آن سمن مردم‌نهاد گوهراندیشان است.

صالحی ضمن اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری مشهد برای تربیت ۱۷۰۰ مربی برای پیشگیری از اعتیاد در محلات مشهد خاطرنشان کرد: مقوله پیشگیری در برنامه جامع مبازره با مواد مخدر در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد. اگر نرخ شیوع اعتیاد در کشور ۲.۷ درصد است، این موضوع به این معناست که ۹۷.۳ درصد جامعه هدف سالم هستند اما بخش عمده‌ای از آن‌ها در معرض خطر قرار دارند که این مساله نیاز به برنامه پیشگیری دارد. ما طبیعتا با توجه به گستردگی مشهد نیروی لازم برای این منظور را در اختیار نداریم. در این راستا  تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد منعقد شد که براساس آن باید در هر محله ۱۰ نفر آموزش ببینند. با توجه به اینکه مشهد ۱۷۰ محله دارد، نیاز است ۱۷۰۰ نفر آموزش‌های لازم برای کمک به پیگیری از مصرف مواد مخدر را ببینند. این آموزش‌ها در سه سطح مقدماتی تا پیشرفته است. بعد از گذراندن این دوره‌ها، مربیان محلات دوره‌های آموزشی لازم را در محلات برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha