• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401072613982
  • خبرنگار : 50167

یک سوم مردم جهان میکروب نهفته سل در بدنشان دارند

یک سوم مردم جهان میکروب نهفته سل در بدنشان دارند

ایسنا/زنجان کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: یک سوم مردم جهان بدون اینکه احساس بیماری کنند، به حالت نهفته میکروب سل در بدن آنان وجود دارد.

حسین معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری سل، اظهار کرد: سل یک بیماری عفونی ناشی از میکروبی به نام باسیل سل بوده که معمولاً در ۸۰ درصد موارد، ریه‌ها را درگیر می‌کند ولی می‌تواند اعضای دیگر بدن مانند استخوان‌ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و غیره را مبتلا کند.

وی در رابطه با راه انتقال بیماری سل، افزود: این بیماری از طریق هوا هنگام عطسه و سرفه کردن، صحبت کردن و خندیدن توسط بیمار مبتلا به سل در تماس طولانی و نزدیک با بیمار به افراد سالم انتقال پیدا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه سل همچنان یکی از کشنده‌ترین قاتل‌های عفونی جهان است، تصریح کرد: روزانه بیش از ۴۱۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و نزدیک به 28 هزار نفر به این بیماری قابل پیشگیری مبتلا می‌شوند.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی استان گفت: بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل توسط صحبت کردن، عطسه و سرفه در هوا پراکنده می‌شود و به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می‌ماند و اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند میکروب سل وارد ریه‌های او می‌شود.

معصومی با بیان اینکه یک سوم مردم جهان بدون اینکه احساس بیماری کنند، به حالت نهفته میکروب سل در بدن آنان وجود دارد، اظهار کرد: با تلاش‌های جهانی انجام شده برای مبارزه با سل از سال ۲۰۰۰ تاکنون جان ۶۶ میلیون نفر در جهان نجات داده شده ولی همه گیری کووید - ۱۹ سال‌ها پیشرفت در مبارزه برای پایان دادن به سل را معکوس کرده است.

وی در رابطه با شایع‌ترین علامت سل ریوی، افزود: سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر که معمولاً همراه خلط با سایر علایم تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا درد پشت و خلط خونی و یا علایم عمومی مثل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی از جمله شایع‌ترین علائم بیماری سل است.

این مسئول در رابطه با دوران نقاهت بیماری سل، تصریح کرد: در صورت تشخیص به موقع سل و درمان صحیح آن، در اغلب بیماران پس از دو هفته میکروب سل در خلط کاهش یافته و دیگر بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کند.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی استان، خاطرنشان کرد: از افرادی که دارای علائم مشکوک به سل ریوی، به خصوص سرفه بیش از دو هفته درخواست می‌کنم به واحدهای بهداشتی (خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی) مراجعه کنند و با انجام یک آزمایش ساده خلط، از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha