• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401072715109
  • خبرنگار : 50454

ورزش منحصربفردی که ذهن، جسم و روح انسان را هماهنگ می‌کند

ورزش منحصربفردی که ذهن، جسم و روح انسان را هماهنگ می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک مربی یوگا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یوگا دارای قدمت ۵۰۰۰ ساله است و کشور هندوستان به عنوان مهد این ورزش شناخته می‌شود، گفت: یوگی‌ها یعنی افرادی که یوگا کار می‌کنند معتقد هستند برای اینکه انسان بتواند با خود و دنیای اطراف در تعادل و هارمونی باشد باید به یکپارچگی ذهن، جسم و روح برسد.

مرضیه استکی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص یوگا و تاثیرات مثبتی که بر ابعاد گوناگون سلامت انسان دارد، اظهار کرد: قدمت یوگا به ۵۰۰۰ سال پیش در کشور هند بازمی‌گردد، یوگا از کلمه yoj در زبان سانسکریت گرفته شده که به معنای یکی شدن و ایجاد وحدت میان ذهن، جسم و روح انسان است درحقیقت هدف اصلی یوگا هماهنگ کردن این سه بعد از وجود افراد به شمار می‌آید.

این مربی یوگا در چهارمحال و بختیاری افزود: یوگی‌ها یعنی افرادی که یوگا کار می‌کنند معتقد هستند برای اینکه انسان بتواند با خود و دنیای اطراف در تعادل و هارمونی باشد باید به یکپارچگی ذهن، جسم و روح برسد، برای یکی شدن این سه بعد وجودی انسان باید احساس، کردار و بینش افراد در تعادل قرار بگیرد، یوگی‌ها برای رسیدن به این تعادل فرمولی را به دست آوردند که متشکل از ورزش، تنفس و مراقبه است.

وی ادامه داد: مراقبه به معنای خاموش کردن ذهن نیست بلکه به معنای آگاهی است و این آگاهی می‌تواند در هر زمینه‌ای رخ دهد همچنین به جز مراقبه‌ای که در یوگا مورد توجه قرار دارد افراد می‌توانند پیش از خواب بر تمامی اعمال روزانه خود مراقبه داشته باشند.

استکی‌فر با بیان اینکه تمرینات یوگا گردش خون را در بدن انسان بهبود می‌بخشند، عنوان کرد: ورزش یوگا توسط یکی از حکمای معروف هندوستان به هشت قسمت تقسیم شده است که مرحله اول قوانین اخلاقی یوگا (یاما و نیاما) است پس از آن نیز حرکات یوگا هستند که به آن‌ها آسانا گفته می‌شود درواقع در ورزش یوگا به هر حالت بدنی آسانا گفته می‌شود پس از آن نیز تکنیک‌ها و تمرینات تنفسی، تمرکز و مراقبه است تا شخص به حالت بی‌ذهنی یا یکی شدن با ذهن دست پیدا کند.

این مربی یوگا در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: قوانین اخلاقی در یوگا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، بعد اینکه فرد از مرحله اخلاقیات گذشت و به برخی اصول اخلاقی پایبند شد مرحله تمرینات جسمی آغاز می‌شود و همزمان با این تمرینات تکنیک‌های تنفسی نیز برای افزایش حجم ریه‌ها تقویت می‌شوند همچنین در یوگا افراد معتقد هستند که بسیاری از مشکلات جسمی و روحی انسان با اصلاح شیوه تنفس درمان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه یوگی‌ها معتقد هستند تنفس سرچشمه زندگی است، تصریح کرد: به همین علت یوگی‌ها برخی تکنیک‌های ویژه برای کنترل تنفس و افزایش حجم شش‌ها به دست آورده و با تمرکز بر تنفس، خود را برای مراحل بعدی یوگا که مراقبه و تمرکز است آماده می‌کنند همچنین تکنیک‌های تنفسی یوگا سطح آگاهی بدن افراد را بالا می‌برد و می‌تواند تمرکز را تقویت و استرس‌های روزانه را از بین ببرد.

استکی‌فر یادآور شد: یوگا سبک‌های گوناگونی دارد و می‌توان گفت تنها ورزشی است که برای تمامی افراد در هر قشر، شخصیت و تیپ بدنی که در رنج سنی سه تا ۹۰ سال هستند تمرین و سبک ویژه دارد مثلا برای افرادی که قصد دارند به تمرینات ذهنی بپردازد سبک‌های ویژه‌ای وجود دارد، در مرحله نهایی نیز به قدرتی‌ترین و سخت‌ترین سبک یوگا می‌رسیم که برای افرادی که به دنبال عضله‌سازی، کاهش وزن و چربی‌سوزی هستند درنظر گرفته شده است.

این مربی یوگا در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سبک‌های یوگا شامل ساتیاناندا، شیواناندا، هاتایوگا، آکرویوگا و... هستند، برخی سبک‌های ورزش یوگا حالت سنتی دارند و متعلق به کشور هندوستان هستند اما پس از پایان قرن نوزدهم که یوگا به کشورهای غربی منتقل شد و در این نواحی طرفدارانی پیدا کرد برخی سبک‌های جدید نیز به این ورزش افزوده شد و تقریبا یوگا از حالت کلاسیک به فرم فانتزی تغییر شکل داد.

وی افزود: از جمله برجسته‌ترین فواید یوگا کاهش اضطراب و کنترل استرس است که فرد به واسطه تمرینات تنفسی به دست می‌آورد همچنین یوگا در بهبود کیفیت خواب و کاهش خستگی مغز نیز موثر است و افزایش نیروی اراده، اعتماد به نفس و... را برای شخص به همراه دارد.

استکی‌فر با اشاره به اثراتی که یوگا در سلامت جسمی انسان دارد، خاطرنشان کرد: سلامت قلب و عروق، بهبود بیماری‌های ناحیه اسکلتی و ستون فقرات و... از جمله تاثیرات مثبت یوگا بر سلامت جسم افراد است همچنین در یوگا سبک‌هایی وجود دارد که برای کارمندان و یا افرادی که به صورت مداوم پشت میز درحال نشسته هستند مناسب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha