• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401073016620
  • خبرنگار : 50212

مدیر غذا و داروی علوم پزشکی ساوه:

مصرف سرم از روزهای پیک کرونا هم بیشتر شده است

مصرف سرم از روزهای پیک کرونا هم بیشتر شده است

ایسنا/مرکزی مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه مصرف سرم در شرایط کنونی حتی از پیک کرونا در مقاطع گذشته بیشتر شده است، افزود: تجویز بی رویه و مصرف بالای سرم و آنتی بیوتیک در کشور موجب شده است که کمبود این اقلام دارویی احساس شود و برخی نارضایتی‌ها بوجود آید.

دکتر سیدمحمدحسن احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کمبود کشوری برخی اقلام دارویی اظهار کرد: اینطور نیست که کمبود دارویی صرفا متوجه شهرستان ساوه باشد و شهرهای همجوار مشکلی نداشته باشند و حتی کمبود برخی اقلام دارویی جهانی است.

وی شیوع بیماری آنفلوانزای فصلی را یکی از دلایل کمبود برخی اقلام دارویی دانست و گفت: پس از گذشت دو سال از شیوع بیماری کووید ۱۹ که شاهد رعایت سطح قابل قبولی از پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک بودیم، با شروع فصل پائیز به دلیل کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌ها، برداشته شدن فاصله‌های اجتماعی و استفاده بخش محدودی از جامعه از ماسک، همه گیری بیماری آنفلوانزا صورت گرفته و در شرایط پیک این بیماری بسر می بریم.

وی در ادامه درگیری مردم با بیماری آنفلوانزا را موجب شلوغی مراکز درمانی و داروخانه‌ها دانست و افزود: عمده مراجعات مردم به مراکز درمانی و داروخانه‌ها برای دریافت داروهای این بیماری بوده و بیشترین تقاضا جهت تهیه داروهای آنتی بیوتیک و سرم است.

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین به مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک در جامعه اشاره کرد و افزود: از هر ۱۰ نفر مراجعه کننده به داروخانه ها حدود دو الی سه نفر اقدام به تقاضای دریافت دارو براساس نسخه پزشک می کنند و حدود ۸۰ درصد مراجعات بیماران بدون نسخه است.

وی بیان کرد: بسیاری از مراجعه کنندگان حتی برای آبریزش بینی کودکان خود درخواست داروی آنتی بیوتیک کرده اند در حالیکه این دارو در درمان آبریزش بینی نقشی ندارد و والدین خودسرانه اقدام به دریافت دارو می‌کنند.

او در مورد تامین سرم مورد نیاز در کشور نیز گفت: براساس آماری که سازمان غذا و دارو منتشر کرده است ماهانه افزون بر ۱۷ میلیون سرم در کشور عرضه می‌شود که بی سابقه است و شرکت‌های تولیدی به صورت سه شیفت در حال تولید سرم هستند اما پیشی گرفتن مصرف از تقاضا موجب شده که در جامعه کمبود سرم احساس شود.

دکتر احمدی از پزشکان خواست که موارد غیرضروری مصرف سرم برای بیماران نسخه نشود، افزود: استفاده غیرضروری از سرم موجب افزایش تقاضا و کمبود شده و بیمار دچار سرگردانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف سرم در شرایط کنونی حتی از پیک کرونا در مقاطع گذشته بیشتر شده است، افزود: تجویز بی رویه و مصرف بالای سرم و آنتی بیوتیک در کشور موجب شده است که کمبود این اقلام دارویی احساس شود و برخی نارضایتی‌ها بوجود آید.

او گفت: در نیمه نخست سال جاری میزان تولید آنتی بیوتیک و سرم به اندازه کل تولید سال گذشته بوده است و با وجود افزایش میزان دو برابری تولید، اما همچنان تقاضای بالای دارو موجب کمبود آن در داروخانه‌ها شده است و پیک ناگهانی بیماری آنفلوانزا که بیشتر در بین کودکان شایع است دلیلی بر یکسان نبودن میزان عرضه و تقاضاست.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه گفت: مطالبه مردم در خصوص کمبود دارو، از سوی دانشکده و دانشگاه های سراسر کشور به سازمان غذا و دارو ارسال و پیگیری برای برطرف شدن کمبودها بیشتر شده و امیدواریم با فروکش شدن بیماری و افزایش روند تولید طی دو هفته آینده دسترسی مردم به این داروها تسهیل شود.

وی گفت: براساس ابلاغی که به داروخانه‌های سطح شهرستان شده است ساعات کاری داروخانه‌های روزانه افزایش پیدا کرده تا روند ارائه دارو تسهیل یافته و از تراکم حضور مردم کاسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha