• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۰۵:۲۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401080100009
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

انتقال آب دریای عمان از رویا تا واقعیت/ طرحی بزرگ به وسعت تشنگی دشت های سیستان و بلوچستان

انتقال آب دریای عمان از رویا تا واقعیت/ 
طرحی بزرگ به وسعت تشنگی دشت های سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان انتقال آب دریای عمان و میزان پیشرفت این طرح همواره از جمله موضوعاتی بوده که مورد تاکید و پرسش اصحاب رسانه و صاحبان تریبون است، چرا که این طرح می‌تواند پایانی برای تشنگی سرزمین نخل و آفتاب باشد.

به گزارش ایسنا- با توجه به سیطره دو دهه خشکسالی در سطح استان سیستان و بلوچستان ضرورت تامین آب برای این خطه از کشور چند برابر می‌شود.

از همین رو  آبرسانی به مناطق تحت تنش آبی با اولویت شهرهای زاهدان و زابل مورد تاکید است.

طرح انتقال آب دریای عمان با هدف رفع کمبود آب مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان و با اولویت شهرهای ساحلی و همچنین شمالی استان چند وقتی است که عملیاتی شده است.

به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و اقلیم خشک منطقه، تامین آب شرب این منطقه از کشور دچار بحران جدی است و باید هرچه سریع‌تر اقدامی عملی و جدی برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از بحران آب در این منطقه صورت گیرد.

ششم شهریور ۱۴۰۱ و در اجرای تکلیف مقرر در ماده واحده قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مبنی بر فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری داخلی یا خارجی برای برداشت آب، نمک زدایی، انتقال آب و استفاده از نمک و فلزات بازمانده از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، هیأت وزیران آیین نامه اجرایی این ماده را به تصویب رساند.

به موجب این آیین نامه، علاوه بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوزهای مورد نیاز در چارچوب قوانین و مقررات و تسهیل فرآیند اجرای طرح، وزارت نیرو برای مناطقی از استان که از منابع آب انتقالی طرح برخوردار می‌شوند، از طریق فرآیند بازتخصیص آب، سهم آب سطحی و زیرزمینی تخصیص یافته به صنایع را با منابع آب انتقالی طرح جایگزین خواهد کرد.

وزارت نیرو همچنین حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نقاط مصرف اولویت‌دار را برای انتقال آب به منظور تأمین آب شرب و میزان نیاز آبی مربوط تعیین و به شرکت تأمین آب صنایع و معادن به عنوان شرکت سرمایه گذار و مجری طرح اعلام کند و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تأمین آب شرب از محل طرح، قرارداد خرید تضمینی آب شرب با شرکت مذکور منعقد می‌ شود.

با توجه به همین موضوع نیز عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان در ۴ جبهه ایجاد آب‌گیر، تاسیسات شیرین‌سازی، خرید تجهیزات و سامانه خط انتقال در حال اجرا است.

در این باره استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه به طرح هایی که برای تامین آب سیستان وبلوچستان در دستور کار است افزود: در راستای اجرای طرح انتقال آب دریای عمان تاکنون برای ۱۴۰ کلیومتر لوله تامین و عقد قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: در حوزه انتقال آب دریای عمان گودبرداری به صورت کامل انجام شده و آماده بتن ریزی است.

وی افزود: برای انتقال آب دریای عمان برای ۱۴۰ کلیومتر لوله تامین و عقد قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با هدف تأمین آب زاهدان ده چاه حرمک به صورت کامل احداث و وارد مدار شده است.

وی تصریح کرد: انتقال آب از چاه نیمه ها با هدف تأمین آب شهری و روستایی سیستان صد درصد انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha